W Polsce jest sześć autostrad. Z czego trzy są po części płatne (A1, A2 oraz A4). Pod jurysdykcją Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest 1244 km z nich. W tym 261,4 km stanowi odcinki, na których pobierane są opłaty za przejazd. W zarządzie koncesjonariuszy znajduje się 468 km, z czego opłatami objęte jest 451 km.
CZYTAJ TAKŻE: Automaty z kanapkami staną przy ekspresówkach i autostradach
Autostrada A1
Dyrekcja z początkiem roku dokonała podsumowania stanu autostrad w Polsce. Na A1 w realizacji jest obecnie 80,7 km. Budowa pomiędzy Tuszynem a początkiem obwodnicy Częstochowy ma długość 81 kilometrów, a prace są podzielone na pięć kontraktów. Cztery z nich wykonywane są w woj. łódzkim i jeden w woj. śląskim. Aktualny stan ich zaawansowania wynosi od 38 do 72 proc. Zgodnie z deklaracjami GDDKiA budowa autostrady A1 w woj. śląskim oraz łódzkim ma zakończyć się w 2022 roku. W tym roku planowane jest oddanie do użytku dodatkowe 39,6 km na odcinkach: Tuszyn – Piotrków Trybunalski (15,9 km), Kamieńsk – Radomsko (16,7 km) oraz Radomsko – granica woj. łódzkiego i śląskiego (7 km). Ponadto kontynuowane są prace wykończeniowe na obwodnicy Częstochowy oraz przy budowie wiaduktu autostradowego WA352 na połączeniu obwodnicy z obecnie budowanym odcinkiem autostrady – podaje dyrekcja. Autostrada A1 ma mieć łącznie 564,1 km.
fot. AdobeStock
Autostrada A2
Składa się z przejezdnego odcinka o długości 487,5 km. W tym zawiera się 232,5 km w zarządzie GDDKiA oraz ok. 255 km w zarządzie koncesjonariusza: Autostrada Wielkopolska (Konin – Świecko). W realizacji natomiast jest kolejnych 24,5 km, w przetargu – 76,3 km, a w przygotowaniu – 32,3 km. W połowie zeszłego roku oddano do użytku 15 km autostrady A2 (od węzła Lubelska do obwodnicy Mińska Mazowieckiego). To nie wszystkie działania jakie prowadzone są w odniesieniu do autostrady A2. Dyrekcja poinformowała również o:
− podpisaniu umowy na realizację dwóch kolejnych odcinków pomiędzy węzłami Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód (termin ich zakończenia określany jest na jesień 2023 roku),
− wybrano najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka między węzłami Groszki i Gręzów (ok. 13 km),
− zapoznano się z ofertami na realizację 12,5-kilometrowego fragmentu między węzłem Łukowisko a rejonem miejscowości Swory,
− uruchomiono procedurę przetargową na odcinek od Siedlec do Białej Podlaskiej,
− podjęto decyzję o rozbudowie odcinka Łódź-Warszawa (fragment ok. 89 km), dzięki czemu powstanie tam trzeci pas ruchu w każdą ze stron, a od węzła Konotopa do Węzła Pruszków do dyspozycji kierowców mają być cztery pasy ruchu na każdej z jezdni. Zakończenie prac przewiduje się na drugą połowę 2025 roku.