Zwolnienie z podatku akcyzowego dla pojazdów hybrydowych typu PHEV (z możliwością ładowania z gniazdka) zostało przedłużone o dwa lata – podaje IBRM Samar. Nowy przepis nie dotyczy jednak każdego tego typu auta.

Popularność samochodów hybrydowych typu plug-in (PHEV) cały czas rośnie. Zgodnie z licznikiem elektromobilności wydawanym przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), w okresie od stycznia do listopada 2020 roku, zarejestrowanych zostało 4082 modeli PHEV (hybryda plug-in) oraz 4043 BEV (napęd czysto elektryczny). Jest to znaczący wzrost w stosunku do zeszłego roku – w tym samym okresie 2019 roku, liczba zakupionych PHEVów wyniosła 1579 sztuk.

CZYTAJ TAKŻE: Hybryda czy hybryda plug-in? Czym się różnią, jak działają

Taki trend może wiązać się z ulgą podatku akcyzowego. Dzięki temu producenci pojazdów (teoretycznie) mogą nieco obniżać cenę aut, co przekłada się na lepszą sprzedaż. Jednak zerowa stawka podatku akcyzowego nie dotyczy każdego samochodu hybrydowego typu plug-in. Rząd wprowadzając ten przepis (obowiązuje do 1 stycznia 2021 roku) postanowił nie dofinansowywać zakupu droższych pojazdów, które posiadają silniki spalinowe o objętości większej niż 2 litry.

Audi A8 w wersji plug-in hybryd nie załapie się na ulgi podatkowe.

Jak informował IBRM Samar, w połowie listopada rząd podjął pracę nad przedłużeniem terminu obowiązywania tej ulgi podatkowej. Na zapytanie w tej sprawie, Ministerstwo Finansów odpowiedziało: „regulacje w zakresie wydłużenia zwolnienia dla hybryd PHEV o poj. sinika 2 l. i mniejszej znajdują się w procedowanej w Senacie ustawie z 27 listopada 2020r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw”. Zgodnie z zapisami tej ustawy, w Artykule 3 przewiduje się wydłużenie terminu zwolnienia z podatku akcyzowego od 1 stycznia 2021 roku do 31 grudnia 2022 roku.

Suzuki Across to hybryda plug-in z pojemnością do 2 litrów.

Klasyczne hybrydy wyposażone w silnik spalinowy o objętości skokowej powyżej 2-litrów, ale nie większej niż 3,5-litra, mają 50-procentową ulgę. Oznacza to, że klienci decydujący się na takie auto muszą uregulować podatek akcyzowy w wysokości 9,3 proc. (normalnie jego wysokość to 18,6 proc.). W odniesieniu do pojazdów hybrydowych z jednostkami spalinowymi o objętości silnika 2-litów lub mniejszej, stawka wynosi 1,55 proc. (normalnie 3,1 proc.). Obniżka akcyzy o 50 proc. dotyczy także hybryd plug-in o pojemności sinika powyżej 2 litrów – podaje IBRM Samar. Od początku roku z preferencyjnej stawki podatku akcyzowego korzystają także miękkie hybrydy – MHEV.

CZYTAJ TAKŻE: Test | Skoda Superb Combi iV Plug-in Hybrid L&K: Komfort w wersji eko

Toyota Yaris.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Gdzie będzie produkowany polski samochód elektryczny?

ElectroMobility Poland zaprezentował w sierpniu dwa prototypowe samochody elektryczne - T100 i Z100. Mają ...

Produkcja i sprzedaż aut drastycznie się kurczą

O przeszło 28 proc. zmalała w trzech kwartałach 2020 r. liczba rejestracji nowych samochodów ...

Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk: Diabeł wcielony

To zabawne, że najmocniejszego seryjnie produkowanego SUV-a oferuje marka, dla której sportowy wizerunek jest ...

Poczta Polska i Żabka testują jako pierwsi w Europie e-ciężarówkę

Poczta Polska oraz sieć sklepów Żabka jako pierwsze w Europie będą testować elektryczną ciężarówkę ...

Jacek Pawlak, szef polskiego oddziału Toyoty z nagrodą CEO of the Year

Jacek Pawlak, prezydent Toyota Motor Poland oraz Toyota Central Europe, został wyróżniony tytułem najlepszego ...

Ceny | Suzuki Jimny: Bezkonkurencyjne

Jeszcze go nie ma, a już stał się ulubionym modelem Suzuki. Kwadratowe Suzuki Jimny ...