fot. AdobeStock

Przyspiesza realizacja podlaskiego fragmentu drogi ekspresowej S19 – Via Carpatia. W środę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisze umowy na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków: Białystok Zachód – Księżyno oraz Księżyno – Białystok Południe.

Będą się łączyć z odcinkiem Białystok Południe – Ploski, czyli wylotem S19 z obszaru aglomeracji białostockiej w stronę Bielska Podlaskiego, na budowę którego zawarto kontrakt w końcu listopada. W sumie w realizacji znajdzie się przeszło 37-kilometrowy fragment Via Carpatia. Do końca pierwszej połowy 2021 r. GDDKiA planuje podpisanie wszystkich umów na S19 w województwie podlaskim. Pozwoliłoby to na włączanie do ruchu kolejnych fragmentów trasy w latach 2024- 2025. Umożliwiłoby to ominięcie Białegostoku od zachodu, południa i wschodu oraz pozwoliłoby na utworzenie ekspresowego wylotu w stronę Lublina aż do granicy województwa.

CZYTAJ TAKŻE: Jakie drogi zbudowano w tym roku i ile powstanie nowych

Kontraktowane w środę odcinki będą budować Budimex i Aldesa. Inwestycje są warte ponad miliard złotych i po wybudowaniu w 2024 roku stanowić będą tzw. południową obwodnicę Białegostoku. Łącznie powstanie 24,5 kilometra drogi ekspresowej S19 pomiędzy węzłami Białystok Zachód i Białystok Południe oraz prawie 14 km nowego przebiegu drogi krajowej nr 65 w standardzie GP – ruchu głównego przyspieszonego.

Na odcinku Białystok Zachód – Księżyno z dwujezdniową drogą po dwa pasy ruchu przewidziane są dwa węzły oraz jedno Miejsce Obsługi Podróżnych (Czaplino) obsługuje oba kierunki ruchu. Z kolei na trasie Księżyno – Białystok Południe budowa składa się z dwóch odcinków: dwujezdniowego fragmentu drogi ekspresowej S19 o długości 8 km oraz odcinka drogi krajowej nr 65 do Grabówki – dwujezdniowego o długości 1,1 kilometra, a potem niespełna 13 km jednej jezdni po jednym pasie ruchu w każda stronę.

CZYTAJ TAKŻE: 3 mld zł na budowę lokalnych dróg

Via Carpatia to międzynarodowa trasa, która ma pobiec od krajów regionu bałtyckiego na południe w region karpacki. Będzie nowym połączeniem północy z południem Europy, w zamierzeniach mającym integrować systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Na terenie Polski w skład szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg: S61, DK8 i S19 łączące Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów i Barwinek. Inwestycja ma pozwolić na włączenie regionów słabiej rozwiniętych w główny strumień wymiany międzynarodowej i wykorzystanie ich potencjałów rozwojowych. Ponadto Via Carpatia stworzy możliwość otwarcia na inne państwa w ramach UE oraz spoza UE, takie kraje bałkańskie (np. Serbia, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja).

CZYTAJ TAKŻE:

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Liczba e-aut wzrosła od stycznia o połowę

Już 11.658 samochodów osobowych z napędem elektrycznym jeździ po polskich drogach. Jak podał w ...

Niemcy: Popyt na auta używane utrzymuje się nawet w czasie kryzysu

Najwięcej używanych aut Polacy sprowadzają z Niemiec. Warto więc zauważyć, że mimo koroonawirusa w ...

Seat żegna się aż z dwoma modelami. Koniec produkcji

Seat wycofuje z rynku aż dwa modele. Powodem jest małe zainteresowanie klientów. Ostatnie pożegnanie, ...

Wracają opłaty w płatnych strefach pakowania

Niektóre miasta w Polsce w trosce o swoich mieszkańców zawiesiły opłaty w płatnych strefach ...

Dla motoryzacji to najgorszy rok w historii

W 2020 r. sprzedaż nowych aut zmaleje w UE o ponad 3 miliony. Europejski ...

Luksusowa marka japońskich aut powiększa w Polsce sieć sprzedaży

Infiniti – japońska marka samochodów segmentu premium, będzie miała nowy salon na Wybrzeżu. Grupa ...