Będą się łączyć z odcinkiem Białystok Południe – Ploski, czyli wylotem S19 z obszaru aglomeracji białostockiej w stronę Bielska Podlaskiego, na budowę którego zawarto kontrakt w końcu listopada. W sumie w realizacji znajdzie się przeszło 37-kilometrowy fragment Via Carpatia. Do końca pierwszej połowy 2021 r. GDDKiA planuje podpisanie wszystkich umów na S19 w województwie podlaskim. Pozwoliłoby to na włączanie do ruchu kolejnych fragmentów trasy w latach 2024- 2025. Umożliwiłoby to ominięcie Białegostoku od zachodu, południa i wschodu oraz pozwoliłoby na utworzenie ekspresowego wylotu w stronę Lublina aż do granicy województwa.
CZYTAJ TAKŻE: Jakie drogi zbudowano w tym roku i ile powstanie nowych
Kontraktowane w środę odcinki będą budować Budimex i Aldesa. Inwestycje są warte ponad miliard złotych i po wybudowaniu w 2024 roku stanowić będą tzw. południową obwodnicę Białegostoku. Łącznie powstanie 24,5 kilometra drogi ekspresowej S19 pomiędzy węzłami Białystok Zachód i Białystok Południe oraz prawie 14 km nowego przebiegu drogi krajowej nr 65 w standardzie GP – ruchu głównego przyspieszonego.
fot. AdobeStock
Na odcinku Białystok Zachód – Księżyno z dwujezdniową drogą po dwa pasy ruchu przewidziane są dwa węzły oraz jedno Miejsce Obsługi Podróżnych (Czaplino) obsługuje oba kierunki ruchu. Z kolei na trasie Księżyno – Białystok Południe budowa składa się z dwóch odcinków: dwujezdniowego fragmentu drogi ekspresowej S19 o długości 8 km oraz odcinka drogi krajowej nr 65 do Grabówki – dwujezdniowego o długości 1,1 kilometra, a potem niespełna 13 km jednej jezdni po jednym pasie ruchu w każda stronę.