Przyspiesza realizacja podlaskiego fragmentu drogi ekspresowej S19 – Via Carpatia. W środę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisze umowy na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków: Białystok Zachód – Księżyno oraz Księżyno – Białystok Południe.
Będą się łączyć z odcinkiem Białystok Południe – Ploski, czyli wylotem S19 z obszaru aglomeracji białostockiej w stronę Bielska Podlaskiego, na budowę którego zawarto kontrakt w końcu listopada. W sumie w realizacji znajdzie się przeszło 37-kilometrowy fragment Via Carpatia. Do końca pierwszej połowy 2021 r. GDDKiA planuje podpisanie wszystkich umów na S19 w województwie podlaskim. Pozwoliłoby to na włączanie do ruchu kolejnych fragmentów trasy w latach 2024- 2025. Umożliwiłoby to ominięcie Białegostoku od zachodu, południa i wschodu oraz pozwoliłoby na utworzenie ekspresowego wylotu w stronę Lublina aż do granicy województwa.
CZYTAJ TAKŻE: Jakie drogi zbudowano w tym roku i ile powstanie nowych
Kontraktowane w środę odcinki będą budować Budimex i Aldesa. Inwestycje są warte ponad miliard złotych i po wybudowaniu w 2024 roku stanowić będą tzw. południową obwodnicę Białegostoku. Łącznie powstanie 24,5 kilometra drogi ekspresowej S19 pomiędzy węzłami Białystok Zachód i Białystok Południe oraz prawie 14 km nowego przebiegu drogi krajowej nr 65 w standardzie GP – ruchu głównego przyspieszonego.
Na odcinku Białystok Zachód – Księżyno z dwujezdniową drogą po dwa pasy ruchu przewidziane są dwa węzły oraz jedno Miejsce Obsługi Podróżnych (Czaplino) obsługuje oba kierunki ruchu. Z kolei na trasie Księżyno – Białystok Południe budowa składa się z dwóch odcinków: dwujezdniowego fragmentu drogi ekspresowej S19 o długości 8 km oraz odcinka drogi krajowej nr 65 do Grabówki – dwujezdniowego o długości 1,1 kilometra, a potem niespełna 13 km jednej jezdni po jednym pasie ruchu w każda stronę.
CZYTAJ TAKŻE: 3 mld zł na budowę lokalnych dróg
Via Carpatia to międzynarodowa trasa, która ma pobiec od krajów regionu bałtyckiego na południe w region karpacki. Będzie nowym połączeniem północy z południem Europy, w zamierzeniach mającym integrować systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Na terenie Polski w skład szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg: S61, DK8 i S19 łączące Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów i Barwinek. Inwestycja ma pozwolić na włączenie regionów słabiej rozwiniętych w główny strumień wymiany międzynarodowej i wykorzystanie ich potencjałów rozwojowych. Ponadto Via Carpatia stworzy możliwość otwarcia na inne państwa w ramach UE oraz spoza UE, takie kraje bałkańskie (np. Serbia, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja).
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.