Budowa jednego kilometra autostrady A1 pomiędzy Radomskiem a granicą województwa łódzkiego kosztuje 48 mln zł. Z kolei budowa kilometra na odcinku pomiędzy Kamieńskiem a Radomskiem pochłania 34,3 mln zł.

Do końca roku ma być uruchomione ponad 80 km jednej jezdni pomiędzy Częstochową a Tuszynem. O stawkach za budowę autostrad i dróg ekspresowych poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). W ostatnich trzech latach najwyższe ceny budów na autostradach miały miejsce w 2018 r. W rok później koszty spadły, by w roku 2020 znowu rosnąć. Brakujący fragment A1 pomiędzy Częstochową a Tuszynem, ze względu na skale inwestycji, okazał się kosztownym przedsięwzięciem. Przykładowo budowę zaledwie 7 kilometrów od Radomska do granicy województwa wyceniono na prawie 340 mln zł. Ale do cenowych rekordów mu daleko.

CZYTAJ TAKŻE: Wschodnia obwodnica Warszawy z rocznym opóźnieniem

O ile w przypadku budowy autostrad ubiegły rok okazał się pod względem kosztów stosunkowo tani, o tyle budowa dróg ekspresowych wspięła się na cenowy szczyt. W 2019 r. GDDKiA podpisała umowę na 8,5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S1 – obwodnicy Węgierskiej Górki. Koszt kontraktu zbliżył się do 1,4 mld złotych. To 161,7 mln zł za kilometr. Ale inwestycja jest skomplikowana: obejmuje m.in. budowę dwóch tuneli, trzech mostów oraz pięciu estakad i dwóch węzłów drogowych. W tym samym czasie GDDKiA zawarła kontrakt na budowę obwodnicy Olesna w ciągu drogi S11. Jest to kontrakt o wartości 667 mln zł na odcinek o długości 24,8 km. W przeliczeniu na 1 kilometr wychodzi 26,9 mln zł. Ta różnica wskazuje, że na koszty budowy składa się wiele czynników: nie tylko lokalizacja inwestycji i charakterystyka terenu, ale również specyfika danego regionu oraz lokalnego rynku, ponadto dostępność materiałów budowlanych (kruszyw) oraz pracowników.

W umowach zawartych w 2018 r. średnią cenę za kilometr podwyższały m.in. odcinki drogi krajowej nr 47 Rdzawka – Nowy targ oraz ekspresówki S3 pomiędzy Bolkowem i Lubawką przechodzące przez górzysty teren. W 2020 r. była to umowa na budowę trasy S19 Rzeszów Południe – Babica. Z kolei średnie ceny zaniżały zawarte w 2019 r. umowy na przebudowę jednej jezdni autostrady A18 oraz drogi ekspresowej S1 Pyrzowice – Podwarpie. Drogi główne ruchu przyspieszonego (GP), jako nieco niższej klasy, są tańsze w budowie. – Nie zmienia to jednak faktu, że cena wybudowania jednego kilometra drogi GP jest uzależniona od tych samych czynników, jak w przypadku autostrad i dróg ekspresowych – informuje GDDKiA.

CZYTAJ TAKŻE: Autostrada tańsza od drogi ekspresowej

Według firmy Multiconsult Polska, na koszty budowy autostrady wpływają w największym stopniu roboty ziemne tj. wykopy i nasypy (30-40 proc. kosztów), następnie obiekty inżynierskie jak mosty, wiadukty, estakady, tynele czy węzły drogowe (20-40 proc.). Kosztowne są także obiekty związane z ochrona środowiska – przejścia dla zwierząt (5-20 proc.). Natomiast sama konstrukcja nawierzchni pochłania od jednej dwudziestej do jednej dziesiątej kosztów inwestycji. Ale wszystko zależy od lokalnych uwarunkowań: przy budowie obwodnicy Bielska – Białej w ciągu trasy S69 blisko 60 proc. kosztów przypadło na obiekty inżynierskie ze względu na charakter terenu. Koszt jednego kilometra sięgnął 86 mln zł netto. Z kolei budowa niespełna 7-kilometrowego odcinka autostrady A1 Maciejów – Sośnica przebiegającego przez obszar szkód górniczych kosztowała 892 mln zł – prawie 136 mln zł netto za kilometr.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rząd szykuje kolejną zmianę systemu płatności za autostrady

Jeszcze niespełna rok będzie jeszcze obowiązywał obecny system poboru opłat na płatnych odcinkach autostrad. ...

Skoda Kamiq: Trzeci, najmniejszy SUV czeskiej marki

Skoda Kamiq będzie trzecim modelem czeskiej marki w segmencie SUV. Jej premiera odbędzie się ...

Seat testuje technologię 5G i zaprezentuje nowy pojazd koncepcyjny

Podczas Światowego Kongresu Technologii Mobilnych (Mobile World Congress) Seat zaprezentuje swój najnowszy pojazd koncepcyjny. ...

Koniec produkcji Opla Astry

Gliwicka fabryka Opla zakończyła produkcję modelu Astra Sedan czwartej generacji. Tym samym na liniach ...

Zmodernizowane BMW serii 6 GT zniknie z kilku rynków

Niecałe trzy lata po starcie BMW serii 6 GT otrzymuje pierwszą modernizację. Przy tej ...

Genewa 2019 | Imagine by Kia: Symfonia na 21 ekranów

Na fali sukcesów Stingera i Proceeda, projektanci firmy Kia postanowili poszaleć i zaprezentować wizję ...