Izba Administracji Skarbowej postanowiła jak najszybciej docierać na kontrole. Z tego względu ogłosiła przetarg na zakup nowych aut. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że określone parametry części aut bardziej sprawdziłyby się w grupie pościgowej SPEED.

Przetarg na nowe samochody dla Izby Administracji Skarbowej (IAS) zakłada zakup 32 nowych pojazdów. Zostały one rozdzielone na:
– 8 sztuk samochodów typu hatchback,
– 8 sztuk samochodów typu hatchback,
– 12 sztuk samochodów typu hatchback,
– 4 sztuk samochodów typu sedan.

CZYTAJ TAKŻE: NBP ogłosił przetarg na samochody mimo stanu epidemii

W przypadku pierwszych 16 aut chodzi o typowe hatchbacki o mocy minimum 150-koni mechanicznych uzyskane z silników o objętości skokowej od 1400 do 1500 ccm. Ostatnie cztery w nadwoziu sedan, również nie przykuwają uwagi. Mają mieć minimum 240 KM i trzy lakiery do wyboru.

Audi S3 Sportback.

I tak dochodzimy do bohaterów tego przetargu. Z puli wspomnianych 32 aut, 12 z nich ma mieć silnik benzynowy o objętości skokowej 1,9-2,0 litra i moc minimum 300 KM. Wśród innych parametrów wymieniono długość od 4,3 do 4,4 metra, szerokość z przedziału 1,7-1,8 metra, wysokość z przedziału 1,35-1,45 metra, prześwit od 130 do 150 mm. Ponadto auta mają mieć bagażnik o objętości min. 330 litrów, napęd na cztery koła oraz automatyczną skrzynię biegów i wybór jednego z czterech kolorów.
Oto bliższa specyfikacja mocnych hot hatchy dla skarbówki:
– nadwozie 5-drzwiowe,
– kolor nadwozia: ciemny – 4 kolory do wyboru,
– napęd 4×4,
– wysokość min. 1 350 mm, max. 1 450 mm,
– szerokość min. 1 700 mm, max. 1 800 mm,
– długość min. 4 300 mm, max. 4 400 mm, prześwit min. 130 mm, max. 150 mm,
– pojemność przestrzeni bagażowej min. 330 litów,
– dopuszczalna ilość miejsc 5,
– moc silnika minimum 300 KM,
– pojemność silnika 1900-2000 cm3,
– paliwo – benzyna bezołowiowa,
– automatyczna skrzynia biegów,
– układ kierowniczy ze wspomaganiem.

Są to bardzo restrykcyjne wymagania, które spełnia jeden pojazd – Audi S3 TFSI o mocy 300 KM z przekładnią S-Tronic oraz napędem quattro, którego cena jednostkowa wynosi 189 200 zł. W tym miejscu trzeba zwrócić uwagę na przetargowy „haczyk”. Gdyby wyeliminować z wytycznych choć jeden parametr, to pula aut byłaby większa. Dla przykładu pominięcie długości dałoby szanse Mercedesowi-AMG A35 o mocy 306 KM, którego cena jednostkowa zaczyna się od 192 200 zł. Niestety produkt ze Stuttgartu jest za długi o 0,019 metra. Eliminując wymóg prześwitu do konkursu mogłoby stanąć BMW M135i xDrive, wycenione od 193 400 zł. Niestety z „elitarnego” grona szczęśliwców został zdyskwalifikowany za dosłownie 3 milimetry (prześwit: 153 mm). Idąc o krok dalej, jakby nie było kryterium długości i wysokości to do konkursu dołączyłby Volkswagen Golf R, który mógłby wygrać, gdyż jego cena podstawowa to 152 490 zł. Jednak on też nie stanie w szranki o zostanie autem służbowym IAS, gdyż jest o 0,037 m za długi (4,263 m) i o 0,015 metra za wysoki (1,465 m).

Bez wątpienia praca urzędnika IAS stanie się o wiele przyjemniejsza, gdy będzie podróżował autem z nagłośnieniem składającym się z 10-głośników (dodatkowo 1280 zł lub 3960 zł za nagłośnie Bang&Olufsen Sound System) oraz systemem Audi smartphone Interface (1770 zł) umożliwiający przenoszenie treści ze smartfona na ekran MMI.

Kwestią sporną jest fakt potrzeby zakupu 300-konnych aut. IAS nie jest grupą pościgową SPEED, która ostatnio zakupiła słabsze auta od tych opisanych w tym przetargu – Skody Superb z 272-konnymi silnikami. Z pewnością rozstrzygnięcie przetargu i dostarczenie samochodów spowodują, że w Polsce będziemy mieli bardzo szybkich urzędników skarbówki, którzy pierwszą setkę osiągną już w 4,5 sekundy.

Audi S3 Sportback.

Opisywany przetarg daje pod wątpliwość czy oby na pewno zamówienie tych aut powinno nastąpić tą drogą. Parametry pojazdu są tak dobrane, że od razu wiadomo o jaki pojazd chodzi. Podobno przetargi organizuje się po to, aby jak najwięcej podmiotów mogło w nich wystartować. Szkoda, że w tym przypadku zwycięzca jest tylko jeden.

CZYTAJ TAKŻE: Przetarg CBA: Wybrali luksusowego Land Rovera za ponad 300 tys. zł

Przedstawione wymagania dotyczące aut nie są jedyne. W zapisach przetargowych można przeczytać, że muszą być one wyposażone w takie elementy jak:

– wielofunkcyjna kierownica z manetkami zmiany biegów,
– poduszka powietrzna czołowa i boczna (przednia) dla kierowcy i pasażera,
– kurtyny powietrzne boczne obejmujące przestrzeń I-go i II-go rzędu siedzeń,
– bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami dla kierowcy i pasażerów,
– fotele pokryte ciemną tkaniną tapicerską,
– elektrycznie sterowane szyby boczne,
– elektrycznie regulowane oraz ogrzewane lusterka zewnętrzne,
– światła przeciwmgłowe przednie; dopuszcza się brak pod warunkiem zastosowania w pojeździe reflektorów przednich wykonanych w pełni w technologii LED,
– układ blokady zapłonu – immobilizer,
– ABS (system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania), system stabilizacji toru jazdy oraz siły hamowania, asystent utrzymania toru jazdy,
– klimatyzacja automatyczna dwustrefowa,
– czujniki parkowania przód i tył,
– podłokietnik w pierwszym rzędzie siedzeń,
– podgrzewane fotele przednie,
– interfejs umożliwiający widok ekranu smartfona na ekranie radia lub fabryczny system nawigacji satelitarnej,
– radioodtwarzacz – min. 10 głośniki + antena,
– centralny zamek z pilotem (dwa komplety kluczyków z pilotem) oraz immobilizer i autoalarm,
– apteczka samochodowa, gaśnica, trójkąt ostrzegawczy,
– dywaniki welurowe – komplet,
– samochód musi posiadać homologację umożliwiającą zgodnie z obowiązującymi przepisami dopuszczenie pojazdu do ruchu na obszarze Polski.
– opony letnie wraz z felgami aluminiowymi w rozmiarze min. 18 cali i komplet opon zimowych,
– ramki pod tablice rejestracyjne bez oznaczeń, samochód musi spełniać wymogi minimum Dyrektywy CEE EURO 6.2 w zakresie emisji spalin.
– okres gwarancji samochodu nie może być krótszy niż: 24 miesiące na podzespoły pojazdu lub przebieg minimum 100 tysięcy km (w zależności co nastąpi pierwsze) od dnia podpisania protokołu odbioru; 24 miesiące na lakier; 120 miesięcy na perforację nadwozia.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Dotacje na elektryki bez podatku, ale sporo mniejsze

W środę 20 stycznia Kancelaria Prezydenta RP poinformowała, że Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ...

Jazda na suwak po miesiącu. Teoria nie idzie w parze w praktyką

Miesiąc temu wprowadzono przepis jazdy na suwak. Okazuje się, że tylko co drugi zobowiązany ...

Hummer wraca! Będzie miał napęd elektryczny

"Ciężki, ogromny i pot z niego spływa" - gdyby Tuwim pisał swój wiersz osiemdziesiąt ...

Mazda i GreenWay zbudują w Polsce sieć ładowarek

Polski importer Mazdy oraz firma GreenWay, oferujący rozwiązania do ładowania samochodów elektrycznych, nawiązały współpracę. ...

Genewa 2019 | Skoda Vision iV: Początek elektrycznej ofensywy

Studyjny model Skody Vision iV to pierwszy elektryczny model marki zbudowany na platformie Modular ...

Kolejne kłopoty VW. Manipulowane również silniki benzynowe

Czy skandal wokół manipulowanych testów emisji spalin osiągnie nowy wymiar? Według raportu w "Bild ...