Odmrażanie gospodarki powoduje większy popyt na paliwa. Czy oznacza to, że już niedługo możemy spodziewać się podwyżek cen na stacjach paliwowych? Postanowiliśmy zapytać o to eksperta.

Koronawirus spowodował, że zapotrzebowanie na paliwa ropopochodne znacząco się zmniejszyło. Zmusiło to kraje OPEC+ do stanowczych działań. Zaczęło się od wojny cenowej pomiędzy Rosją a Arabią Saudyjską, a poszło o zmniejszenie wydobycia surowca. Podobny konflikt powstał pomiędzy Meksykiem a USA. Ostatecznie spory zostały ugaszone, a kraje OPEC+ doszły do porozumienia. W konsekwencji ograniczono wydobycie o 10 mln baryłek dziennie, a w drugiej połowie roku ma to być 7,7 mln baryłek dziennie.

Nadprodukcja wydobywanego surowca doprowadziła do sytuacji, w której notowania cen baryłki ropy naftowej dosłownie pikowały w dół, dochodząc do kuriozalnej sytuacji, gdzie cena baryłki kanadyjskiej ropy spadła poniżej zera – poinformował o tym na Twitterze, 20 kwietnia 2020 roku, Jason Kenney, Premier Alberty. Złą sytuację podkreślał także Bloomberg, który w swoim podsumowaniu stwierdził m.in., że ceny amerykańskiej ropy spadły w tym okresie do poziomu z 1946 r.

CZYTAJ TAKŻE: Od 2030 w Szwecji nie kupisz samochodów napędzanych paliwami kopalnymi

Światowa sytuacja związana z zapotrzebowaniem na paliwa, okazała się być korzystną dla użytkowników pojazdów. Ceny paliw już dawno nie były tak niskie. Jak informowaliśmy w połowie kwietnia detaliczne ceny paliw wahały się dla: Pb95 (E5) pomiędzy 3,87-4,04 zł/l, Pb98 (R5) w zakresie 4,23-4,44 zł/l, ON (B7) między 4,05-4,18 zł/l, a LPG od 1,77 zł/l do 1,84 zł/l (dane dla okresu 21-28 kwietnia 2020). Jednak na niektórych stacjach można było trafić na prawdziwe okazje. Koszt litra Pb95 (E5) wynosił (m.in. 23.04.2020) 3,39 zł/l, Pb98 (E5) 3,69 zł/l, ON (B7) 3,65 zł/l, a LPG 1,49 zł/l. Obecna prognoza detalicznych cen paliw przedstawia się następująco: 4,20–4,39 zł/l dla Pb98 (E5), 3,83-3,99 zł/l dla Pb95 (E5), 3,95–4,09 dla ON (B7) oraz 1,65-1,71 zł/l dla LPG.

Warto przy okazji przypomnieć co wchodzi w skład ceny paliwa. Największe obciążenie stanowi akcyza – dla E5: 1,52 zł/litr; dla B7 – 1,15 zł/litr. Następnie jest opłata paliwowa 0,16 zł/litr oraz opłata emisyjna 0,08 zł/litr. To tego trzeba dodać jeszcze podatek VAT zależny od ceny paliwa oraz koszt samego paliwa w rafineriach, który jest zależny od notowań giełdowych – ¼ ceny. Nie można też zapomnieć o marży jaką pobiera stacja paliw (zależna od notowań giełdowych).

Według eksperta
Stabilizacja sytuacji na rynkach oraz odmrażanie gospodarcze zaczęło wpływać na notowania giełdowe ropy naftowej. Co za tym idzie może to przynieść podwyżki cen na stacjach paliw. Postanowiliśmy zapytać dr Jakuba Boguckiego, analityk rynku paliw w firmie e-petrol, co może czekać nas w najbliższym czasie:

Jakie straty na rynku paliw spowodował/powoduje pandemia koronawirusa?
Mamy – albo raczej mieliśmy – drastyczne załamanie popytu na paliwa i to spowodowało trudne jeszcze do oszacowania skutki finansowe dla dystrybutorów ropy i paliw. W tej chwili trwa faza pewnego „odbicia”, jednak skutki dla branży naftowej i paliwowej będą ciągnęły się jeszcze przez wiele miesięcy.

Czy można się spodziewać, że cena ropy na światowych giełdach będzie coraz większa, biorąc pod uwagę obecną sytuację?
Na pewno możemy oczekiwać zwyżek, te wynikać będą z obudzenia popytu i cięć produkcji wdrażanych przez wielu producentów (m.in. OPEC+) – ale podwyżka cen to będzie zjawisko rozłożone w czasie przynajmniej, dopóki nie zostanie zwalczona pandemia.

Jakub Bogucki, analityk rynku paliw w firmie e-petrol

Czy kraje OPEC i Rosja ponownie zwiększą wydobycie ropy naftowej, a wynikła wojna paliwowa (m.in. pomiędzy Rosją i Arabią Saudyjską oraz Ameryką i Meksykiem) pójdzie w zapomnienie?
Wojna poniekąd już poszła w zapomnienie, bo strony dostrzegły, jak wiele na niej traciły – a w obliczu pandemii wielu z nim w oczy zajrzała wizja głębokiego kryzysu. Wydobycie jednak prędko się nie zwiększy – na razie wszyscy dyskutują raczej o ograniczeniach jako ważnym czynniku napędowym cen.

Niskie ceny za paliwo LPG spowodowały zwiększenie zainteresowania instalacjami do pojazdów. Czy w perspektywie podwyżek cen można zakładać, że gaz LPG będzie na w miarę niskim poziomie, a zainteresowanie nim będzie nadal rosnąć?
Nie wydaje mi się, żeby było tutaj pole do istotnej zmiany dotychczasowych tendencji – paliwo to utrzymywało się już wcześniej (przy droższym paliwie) w korzystnej relacji do benzyny.

Jaki scenariusz może się sprawdzić w najbliższym czasie, jeżeli chodzi o ceny paliw na stacjach tankowania pojazdów? Czy możemy spodziewać się wysokich podwyżek i powrotu do tego co było sprzed pandemii koronawirusa?
Prędzej czy później powrót jest możliwy – ale liczymy to raczej w miesiącach. Do tego czasu stacje będą powoli podnosić ceny, ale na radykalne ruchy nikt sobie nie pozwoli, bo to mogłoby „płoszyć” klientów.

W cenie paliwa, za którą musimy zapłacić są zarówno stałe jak i zmienne dodatkowe opłaty. Czy np. stacje paliw będą podnosić swoje marże, aby odbić straty, które zostały wygenerowane przez koronawirusa i dlaczego ceny paliw nie mogą pozostać na tym poziomie przez dłuższy czas?
Marże w okresie pandemii były na części stacji stosunkowo wysokie, więc o ich powiększaniu trudno mówić. Stacje liczą zapewne bardziej na poprawę obrotów, która pozwoli zarobkować dobrze w łatwiejszy sposób.

CZYTAJ TAKŻE: Sprawdzamy jakie opłaty i podatki są w litrze paliwa?

Tak więc w najbliższym czasie możemy spodziewać się podwyżek cen paliw, ale nie będą one radykalne. W konsekwencji zapewne powrócimy do stanu sprzed epidemii. Jednak, dopóki nie zostanie zdjęte zagrożenie epidemiologiczne, poziom ten szybko nie zostanie osiągnięty. Wszystko tak naprawdę zależy od tempa rozmrażania poszczególnych światowych gospodarek oraz czy nie przyjdzie druga fala koronawirusa pod koniec roku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Nowy silnik Skyactiv-X zadebiutuje pod maską nowej Mazdy 3

Mazda Skyactiv-X: Czekając na rewolucję

Wreszcie wiadomo, jakie będą ostateczne parametry innowacyjnej jednostki Skyactiv-X. Technologia łącząca zalety diesla i ...

Oficjalne zdjęcia Mustanga Mach E. Tak wygląda elektryczny SUV Forda

To auto skłóci rodziny. Idealiści obrażą się na Forda, fani Mustanga będą rozczarowani. Czy ...

Hennessey Maximus: Jeep z mocą ponad 1000 KM

Jeep Gladiator w wersji specjalnej - moc 1014 KM, maksymalny moment obrotowy 1265 Nm. ...

Volkswagen chce produkować ekologicznie

Volkswagen zwiększa w swoich fabrykach wykorzystanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Zakłady z własnym ...

Czym jest dla Polaka samochód

Według starszych pokoleń kierowców auto powinno być przede wszystkim praktyczne i niezawodne. Młodsi wolą ...

Toyota inwestuje w latające taksówki

Electric Vertical Take-Off and Landing (eVTOL), czyli elektryczne samoloty przypominające drony, tak Toyota chcew ...