Z Seata do Renault. Luca de Meo nowym szefem francuskiej marki

Wielkie oczekiwania w Paryżu, żal w Wolfsburgu smutek w Martorell pod Barceloną, gdzie swoją siedzibę i fabrykę ma należący do Grupy Volkswagena Seat. Były prezes tej marki, Włoch Luca de Meo został wybrany przez radę nadzorczą na prezesa Renaulta.

Publikacja: 29.01.2020 09:49

Z Seata do Renault. Luca de Meo nowym szefem francuskiej marki

Foto: Luca de Meo.

Obejmie je 1 lipca 2020. Wcześniej, w kwietniu jego wybór musi zostać zatwierdzony na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy. Do tego czasu marką ma zarządzać wiceprezes ds finansowych w Renaulta Clotilde Delbos, która także ubiegała się o stanowisko prezesa, natomiast zaoferowano jej pozostanie w firmie na dotychczasowych warunkach. De Meo zrezygnował ze stanowiska prezesa Seata 7 stycznia 2020. I nie mógł natychmiast przejść do Renaulta, ponieważ w Grupie VW obowiązywała go klauzula zakazu konkurencji. Ale o tym, że jest najsilniejszym kandydatem wiadomo było od kilku miesięcy. W październiku 2019 zdymisjonowano Thierry Bollore, uznając że należy się z firmy pozbyć wszystkich, którzy było blisko związani z Carlosem Ghosnem, który po aresztowaniu w Japonii w listopadzie 2018 i ucieczce z aresztu domowego uciekł do Libanu.

""

Luca De Meo.

moto.rp.pl

W tej sytuacji najważniejszym zadaniem de Meo będzie teraz przecięcie wszystkiego, co wiązało Renaulta z epoką jego słynnego poprzednika. Oprócz tego naprawa stosunków z Nissanem, a właściwie ułożenie ich od nowa. 52-letni Luca de Meo jest dzisiaj jednym z najbardziej utalentowanych menadżerów w motoryzacji, zaczynał w Renault w 1992. Pracował tam przez 5 lat i przeszedł do Toyota Motor Europe. Tam odpowiadał za produkcję modelu Yaris i za Lexusa. W 2002 przeszedł do Fiat Chrysler, początkowo na stanowisko szefa Alfa Romeo i Abartha, a potem także i za Fiata . I to tam tak naprawdę zaczął swoją wielką karierę jako prawa ręka zmarłego Sergio Marchionne, zresztą typowano go na jego oczywistego następcę. To matka de Meo wymyśliła powrót Fiata 500, największego rynkowego sukcesu marki w ciągu ostatnich 15 lat. Drogi Marchionne i de Meo jednak się rozeszły wówczas, gdy Volkswagen w 2009 roku zaproponował mu transfer. Sergio Marchionne uznał to wtedy za wielką zdradę.Tym bardziej, że de Meo dostał między innymi za zadanie ożywienie konkurującej z Alfą marki Audi, co zresztą z sukcesem mu się udało.

""

Luca de Meo.

moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Renault K-ZE: Tani elektryczny crossover trafi do Europy

Ten sukces powtórzył w Seacie, którym kierował przez 5 lat. Za jego kadencji szybko rosła sprzedaż, zwiększyły się inwestycje i zatrudnienie w fabryce w Martorell, gdzie de Meo postawił również na dialog ze związkami zawodowymi. To z kolei stwarza nadzieję, że porozumie się (zna biegle francuski) także z zazwyczaj bardzo skutecznymi francuskimi związkowcami. Ostatnim sukcesem de Meo w Seacie było odświeżenie sportowej marki Cupra. Luca de Meo urodził się w Mediolanie w 1967 roku. Jest absolwentem Uniwersytetu Bocconi. Mówi biegle po francusku, niemiecku, hiszpańsku i angielsku, oczywiście również po włosku.

Obejmie je 1 lipca 2020. Wcześniej, w kwietniu jego wybór musi zostać zatwierdzony na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy. Do tego czasu marką ma zarządzać wiceprezes ds finansowych w Renaulta Clotilde Delbos, która także ubiegała się o stanowisko prezesa, natomiast zaoferowano jej pozostanie w firmie na dotychczasowych warunkach. De Meo zrezygnował ze stanowiska prezesa Seata 7 stycznia 2020. I nie mógł natychmiast przejść do Renaulta, ponieważ w Grupie VW obowiązywała go klauzula zakazu konkurencji. Ale o tym, że jest najsilniejszym kandydatem wiadomo było od kilku miesięcy. W październiku 2019 zdymisjonowano Thierry Bollore, uznając że należy się z firmy pozbyć wszystkich, którzy było blisko związani z Carlosem Ghosnem, który po aresztowaniu w Japonii w listopadzie 2018 i ucieczce z aresztu domowego uciekł do Libanu.

Tu i Teraz
Orlen obniży ceny paliw na majówkę. Promocja tylko dla wybranych klientów
Tu i Teraz
Rolnicy protestują. Na 24 godziny zablokowali trasę S3
Tu i Teraz
Budowa trasy S1 opóźni się o ponad 7 miesięcy. Archeologiczne odkrycie na budowie
Tu i Teraz
"Ostatnie Pokolenie" zablokowało skrzyżowanie w centrum Warszawy
Tu i Teraz
Jesienią Zakopianka zyska kolejne 16 km nowej trasy. Budowa kosztowała 1 mld zł