Opóźnienia we wprowadzeniu dopłat do zakupu elektrycznych samochodów mocno opóźnia rozwój elektromobilności w Polsce. Problemem będzie także ograniczona pula pieniędzy, jakimi będzie dysponować Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (FNT), który ma do wspierać zakupy elektryków.

Według analiz Carsmile zaprezentowanych w środę, tegoroczne środki FNT mają pozwolić na dotowanie w 2020 r. zaledwie 8,2 tys. samochodów na prąd. – W tym tempie osławiony milion aut elektrycznych mielibyśmy na polskich drogach za 125 lat – komentują eksperci Carsmile. Przypomnijmy, że premier Mateusz Morawiecki wcześniej zapowiadał, iż na polskich drogach pojawi się milion e-samochodów już w 2025 r. Jednak we wrześniu tego roku rząd po cichu wycofał się z nierealnych planów. Nowa strategia zrównoważonego rozwoju transportu do 2030 roku pokazuje, że elektromobile ambicje obecnej włączy drastycznie stopniały: w dokumencie zaplanowano „wzrost floty samochodów elektrycznych i hybrydowych, których liczba w roku 2030 może osiągnąć ponad 600 tys. sztuk”.

Według Carsmile, plan finansowy Funduszu (zawartym w projekcie ustawy budżetowej na 2020 rok) zakłada, że na działania związane z rozwojem elektromobilności oraz transportu opartego na paliwach alternatywach, (a więc również dofinansowanie budowy stacji ładowania czy transportu publicznego) FNT może przeznaczyć w 2020 r. 310,92 mln zł. Gdyby przyjąć, że fundusz zrezygnowałby z jakiejkolwiek innej swojej aktywności i przeznaczyłby całą posiadaną kwotę (tę z planu finansowego) na dofinansowanie elektryków, mógłby wesprzeć w 2020 roku zakup zaledwie 8291 e-aut – wynika z szacunków Carsmile. Oznacza to zaledwie ich podwojenie względem obecnej floty aut elektrycznych.

Volkswagen ID.3.

Mające zwiększyć popyt na e-auta dopłaty, planowane już od wielu miesięcy, miały wejść w życie w końcu ub. roku. Termin jednak przesunięto, bo Ministerstwo Klimatu uznało, że trzeba dokonać zmian w prawie podatkowym. – Analiza dotychczasowych przepisów wskazała jednoznacznie, że należy zwolnić z podatku dochodowego dotacje dla obywateli pochodzące z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT) – poinformował w grudniu resort. Zmiany w podatkach Sejm przegłosował tuż przed Sylwestrem.

Pierwszy nabór wniosków o wsparcie zakupu samochodów elektrycznych ma ruszyć w I kwartale, ale dokłada data nie jest jeszcze znana. W połowie stycznia zmianami w przepisach ma zająć się Senat, potem powędrują z powrotem do Sejmu i później trafią do prezydenta. Dopiero po ogłoszeniu naboru, będzie można podpisać umowę zakupu auta. Osoby fizyczne będą mogły skorzystać z dofinansowania w wys. 30 proc. ceny zakupu auta, lecz nie wyższego niż 37,5 tys. zł. Dopłata będzie możliwa przy zakupie samochodu kosztującego nie więcej niż 125 tys. zł brutto.

Skoda e-Citygo.

CZYTAJ TAKŻE: Mazda MX-30: Jeździmy prototypem pierwszej elektrycznej Mazdy

Nie ma jednak decyzji o wsparciu dopłatami zakupów e-aut przez firmy. Tymczasem to one byłyby najbardziej zainteresowane dopłatami – firmy kupują trzy czwarte wszystkich nowych samochodów osobowych sprzedawanych w Polsce. A według opublikowanego w końcu grudnia 2019 r. raportu KPMG, samochód elektryczny w firmowej flocie może okazać się tańszy niż spalinowy. – Po zastosowaniu dopłaty, użytkowanie samochodu elektrycznego jest tańsze już od drugiego roku eksploatacji – mówi Jan Karasek, partner w dziale usług doradczych w KPMG w Polsce.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Polski rynek motocykli zaczął mocno hamować

Najbardziej spadł popyt na tanie maszyny ze słabymi silnikami. Za to rośnie sprzedaż luksusowych ...

Markus Duesmann

Markus Duesmann: z BMW na szefa Audi

Odpowiedzialny za zakupy w BMW Markus Duesmann jest typowany na nowego szefa luksusowej marki ...

Tesla: Koniec z gwarancją bez limitu kilometrów

Nowe warunki gwarancyjne dla wszystkich modeli Tesli dotyczą zespołów napędowych i baterii. Koniec z ...

Problemy finansowe Astona Martina. James Bond nie pomoże

W pierwszej połowie roku Aston Martin sprzedał więcej samochodów, ale mimo to firma przyniosła ...

Ghosn rezygnuje. Nie ma już władzy, ale wciąż ma miliony

Były szef aliansu Renault Nissan, Carlos Ghosn zrezygnował z funkcji prezesa grupy Renault - ...