Komisja Europejska ma w ostatniej chwili odblokować kredyt na wielką fabrykę akumulatorów koreańskiego koncernu LG Chem we Wrocławiu – dowiedziała się nieoficjalnie „Rzeczpospolita”.

W czwartek w Luksemburgu zbiera się Rada Dyrektorów Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), która ma wydać zgodę na pół miliarda euro pożyczki na kluczową dla rozwoju samochodów elektrycznych w Europie inwestycję we Wrocławiu. Fakt, że wniosek o jej zaakceptowanie idzie na Radę Dyrektorów, oznacza, że eksperci EBI uważają projekt za wiarygodny i zgodny z jego celami statutowymi.

Z naszych nieoficjalnych informacji z dwóch niezależnych źródeł wynika, że do ostatniej chwili odmienne stanowisko w tej sprawie miała Komisja Europejska (KE). Zgodnie z artykułem 19. statutu EBI musi ona wydać opinię na temat każdego finansowanego przez ten unijny bank projektu i w przypadku inwestycji LG Chem do środy po południu takiej opinii nie było. W praktyce nie zdarzyło się, żeby EBI finansował projekt, którego KE nie oceniła pozytywnie – mówi nieoficjalnie jeden z naszych rozmówców. Inny wyjaśnia, że w akcję przeciwko finansowaniu dla LG Chem w poprzedniej Komisji Europejskiej zaangażował się osobiście Maroš Šefčovič, słowacki wiceprzewodniczący KE. – Miał argumentować, że unijny bank nie powinien finansować koreańskich inwestycji, tylko europejskie – mówi nasze źródło.

Maroš Šefčovič, słowacki wiceprzewodniczący KE.

Problem jednak w tym, że europejskich fabryk baterii jeszcze nie ma. Dopiero kilka dni temu Komisja Europejska zatwierdziła finansowany z pieniędzy publicznych projekt siedmiu państw, w tym Polski, w zakresie badań naukowych i innowacji dotyczący łańcucha wartości baterii elektrycznych. Jednak w ostatniej chwili blokada dla kredytu na fabrykę we Wrocławiu została zdjęta. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, bardzo aktywnie zabiegał o to w KE polski rząd. W chwili zamykania tego wydania „Rzeczpospolitej” opinia Komisji jeszcze do siedziby EBI w Luksemburgu nie dotarła, ale pojawiły się zapowiedzi, że będzie ona pozytywna.

Akumulatory samochodu elektrycznego.

CZYTAJ TAKŻE: Polska ma największą w UE flotę ciężarówek i autobusów

Decyzja ma zapaść w dniu, w którym unijny szczyt chce zgody Polski na neutralność klimatyczną do 2050 r. A elementem tej neutralności ma być właśnie przejście na zeroemisyjne samochody, dla których niezbędne są baterie elektryczne. Zakład we Wrocławiu ma produkować akumulatory litowo-jonowe do pojazdów elektrycznych. Po zakończeniu budowy w 2022 r. osiągnąłby zdolność produkcji akumulatorów o łącznej pojemności 65–70 GWh rocznie. To wystarczyłoby do wyposażenia w baterie ok. miliona samochodów. Byłaby to największa fabryka baterii w Europie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Spłonęło najwyżej położone muzeum motocyklowe w Europie

Na przełęczy pomiędzy południowym i północnym Tyrolem (Alpy) zlokalizowane jest muzeum motocykli Top Mountain ...

BMW Alpina XB7: Idealny erzac

Największy SUV BMW, model X7 osiąga seryjnie prędkość 250 km/h. Model wprowadzony przez markę ...

300 elektrycznych Nissanów dla firmy kurierskiej

Nissan otrzymał zamówienie od brytyjskiego oddziału międzynarodowej firmy kuriersko-logistycznej DPD na 300 w pełni ...

Kontrola przebiegu, radiowóz na zakazie i inne nowości w przepisach

Jak poinformowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji 07 listopada wchodzi w życie rozporządzenie, które ...

Renault Twizy: Mała kulka radości

Od razu małe wyjaśnienia. Ten tekst nie jest reklamą. Nikt mi też za niego ...

Mercedes EQC: Zapowiadany, opóźniony, wyprzedany

Wszyscy zainteresowani Mercedesem EQC prawdopodobnie będą musieli cierpliwie ustawić się w kolejce. Elektryczny SUV ...