Litewskie firmy transportowe uciekają do Polski

Już ponad 60 przewoźników z Litwy przeniosło swój biznes do Polski. Uciekają przed litewską drożyzną, chwalą polskie rozwiązania.

Publikacja: 06.11.2019 18:48

Litewskie firmy transportowe uciekają do Polski

Foto: moto.rp.pl

W połowie października rząd Litwy zdecydował o podniesieniu współczynnika wynagrodzenia kierowców z 1,3 do 1,65 płacy minimalnej. To oznacza podwyżki plac kierowców o średnio 122 euro miesięcznie. Tomas Jurgelewiczius szef międzynarodowego aliansu transportu i logistyki Helgelmann Transporte zapowiedział, że działające na Litwie firmy bardzo stracą na takiej decyzji władz.

""

moto.rp.pl

Na Litwie w międzynarodowych firmach transportowych pracuje około 70 tysięcy kierowców tirów, a to znaczy, że podniesienie zarobków do 1,65 płacy minimalnej będzie kosztować pracodawców 270 mln euro rocznie. – To dla nas bolesna decyzja. W naszej firmie pracuje 1000 kierowców, a to oznacza wzrost wydatków na płace o 3,5 mln euro. To zje cały nasz zysk, który w minionym roku wyniósł 2 mln euro – mówił Jurgielewiczius dla portalu Delfi. Dodał, że przewoźnicy, którzy w 2017 r zapłacili państwo 170 mln euro podatku, teraz przy wyższym współczynniku będą musieli zapłacić 280 mln euro.

""

moto.rp.pl

W tej sytuacji jak przyznają sami litewscy przewoźnicy „Kiedy podliczysz wszystkie sumy, to postawisz pytanie czy warto mieć transportowy biznes na Litwie i go rozwijać” – mówi Tomas Garuolis z firmy Linava. Potwierdza, że podwyżka płac kierowców „zje ” cały zysk sektora, który w minionym roku wyniósł 170 mln euro. Nie będzie pieniędzy na rozwój i skuteczne konkurowanie w Europie.

""

moto.rp.pl

Stąd coraz częstsze decyzje Litwinów o wyrejestrowaniu firm na Litwie a zarejestrowaniu w Polsce. W październiku przewoźnicy masowo występowali do banków o zabezpieczenia transferów majątku za granicę. Vitautas Turekas i Ignas Bołbikas z firmy konsultingowej Savesta Consulting potwierdzili, że firma pomogła zarejestrować się w Polsce ponad 60 litewskim spółkom przewozowym. Główny powód – lepsze warunki dla biznesu w Polsce. – Jeżeli chodzi o wydatki – Polska to optymalny wybór. Rejestracja, licencja – to wszystko kosztuje tam mniej niż na Litwie. Do tego jeżeli nas zarejestrują, to mamy możliwość otrzymania finansowania od początku działalności. Polska ma lepsze położenie geograficzne, przy powrotach będzie mniej pustych kilometrów, w porównaniu z Litwą. W Polsce jest duża konkurencja na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych, a więc jest wybór i niższe ceny – wymieniali przedstawiciele Savesta.

CZYTAJ TAKŻE: Volvo Vera: Transport czeka rewolucja

W połowie października rząd Litwy zdecydował o podniesieniu współczynnika wynagrodzenia kierowców z 1,3 do 1,65 płacy minimalnej. To oznacza podwyżki plac kierowców o średnio 122 euro miesięcznie. Tomas Jurgelewiczius szef międzynarodowego aliansu transportu i logistyki Helgelmann Transporte zapowiedział, że działające na Litwie firmy bardzo stracą na takiej decyzji władz.

Na Litwie w międzynarodowych firmach transportowych pracuje około 70 tysięcy kierowców tirów, a to znaczy, że podniesienie zarobków do 1,65 płacy minimalnej będzie kosztować pracodawców 270 mln euro rocznie. – To dla nas bolesna decyzja. W naszej firmie pracuje 1000 kierowców, a to oznacza wzrost wydatków na płace o 3,5 mln euro. To zje cały nasz zysk, który w minionym roku wyniósł 2 mln euro – mówił Jurgielewiczius dla portalu Delfi. Dodał, że przewoźnicy, którzy w 2017 r zapłacili państwo 170 mln euro podatku, teraz przy wyższym współczynniku będą musieli zapłacić 280 mln euro.

Tu i Teraz
Luksusowy samochód elektryczny zapalił się po wypadku w Warszawie
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Tu i Teraz
Dolny Śląsk otrzyma nowy odcinek trasy S3 z dwoma tunelami. Dłuższy ma 2,3 km
Tu i Teraz
Auto Nostalgia, czyli najstarsze w Polsce targi pojazdów zabytkowych
Tu i Teraz
Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk wystartują w Rajdzie Świdnickim
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Tu i Teraz
Wracają protesty rolników. Dzisiaj przejścia graniczne z Ukrainą, 10 maja Warszawa