Istniejący fragment S7 w okolicy Płońska
Istniejący fragment S7 w okolicy Płońska
fot. GDDKiA

Ruszają ponowne przetargi na wybór firm mających dokończyć budowy szybkich dróg, które zostały porzucone przez zagraniczne firmy. Ale startują też nowe, m.in. na fragment trasy S7 w okolicach Płońska.

W niespełna dwa miesiące po wypowiedzeniu umowy włoskiej firmie Impresa Pizzarotti budującej 24-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S61 od Budziska do granicy z Litwą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zaczyna szukać nowego wykonawcy. Dokumentacja przetargowa już trafiła do publikacji w dzienniku urzędowym UE, więc postępowanie może ruszyć w ciągu kilkudziesięciu godzin. W ciągu kilku dni powinien być także uruchomiony przetarg na kolejny odcinek S61 – pomiędzy węzłami Podborze–Śniadowo, na którym GDDKiA rozwiązała umowę z hiszpańską firma Rubau.

Trasa S61 – dwa odcinki nie mają na razie wykonawcy, pierwszy i ostatni / źródło; GDDKiA

Obie inwestycje mają dla rządu strategiczny charakter: S61 stanowi fragment międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy krajami bałtyckimi i Europą Zachodnią. Dużą niewiadomą może się jednak okazać wysokość przyszłych ofert: umowę na odcinek S61 Suwałki–Budzisko, który bezpośrednio łączy polską sieć dróg ekspresowych z siecią dróg państw nadbałtyckich, podpisano jeszcze w połowie 2017 r. Od tego czasu bardzo mocno wzrosły zarówno ceny materiałów budowlanych, jak i koszty pracy.

Koniec otwartej w tym roku obwodnicy Suwałk w ciągu S61. Do granicy zostało niespełna 30 km / fot. GDDKiA

Szykuje się także nowy przetarg na dokończenie lewej jezdni drogi ekspresowej S5 Poznań–Wronczyn. Wcześniej z budowy odcinka zrezygnowało konsorcjum firm prowadzone przez włoskie Toto Construzioni Generali. Na razie otwarte zostały oferty na część prac związanych z finalizacją kontraktu: dokończenie budowy drogi zbiorczej nr 1 i węzła Konarzewo oraz wykonanie robót dla połączenia trasy S5 Poznań–Wronczyn z sąsiednim odcinkiem Wronczyn–Kościan.

CZYTAJ TAKŻE: Szumne otwarcie ogryzka autostrady A1

Jak informuje GDDKiA, w najbliższych dniach rozpocznie się także przetarg na przebudowę 35-kilometrowego odcinka obecnej drogi krajowej nr 7 pomiędzy Płońskiem i Czosnowem do parametrów trasy ekspresowej. Postępowanie ma dotyczyć budowy drugiego, 12-kilometrowego, fragmentu S7 pomiędzy węzłami Załuski i Modlin. Prace przy budowie drogi S7 Płońsk–Czosnów będą prowadzone pod ruchem, co oznacza duże utrudnienia dla przejeżdżających nim kierowców. Dlatego GDDKiA zdecydowała, że wykonawcy wszystkich trzech odcinków mają w pierwszej kolejności wybudować układ dróg lokalnych, którym będą mogły jechać samochody. [G]

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Volvo V60 Cross Country D4 AWD: Kombi lepsze od SUV-a

6,5 centymetra różnicy wysokości względem klasycznego kombi sprawia, że zamiast o średniej klasy SUV-ie, ...

Klasa S – 10 rzeczy, którymi zachwyca najnowsza limuzyna Mercedesa

Mercedes Klasy S powstał w 1972 roku. Jak żaden inny model wyznaczał trendy, zachwycał ...

Nowa Mazda 3 hatchback: Ku górze

Od pewnego czasu Mazda ma coraz większą chrapkę na zmianę postrzegania marki i wejście ...

Ford przenosi kolejną część biznesu z Europy do USA

Ford w ramach głębokiej restrukturyzacji chce przenieść szereg kompetencji z Europy do USA. W ...

Sprzedaż aut w kwietniu: 20 dni minęło i jest coraz gorzej

Po dwudziestu dniach kwietnia sytuacja na rynku motoryzacyjnym w Polsce jest katastrofalna. Jak podaje ...

Dwie mocne limuzyny Cadillaca. Z mocą 677 KM i ręczną skrzynią biegów

Od 2035 roku koncern GM nie chce budować samochodów z silnikami spalinowymi. Ale póki ...