Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image

Oto jedyne na świecie wyścigowe Porsche 917, które legalnie może się poruszać po drogach.

Na pomysł wpadł Claudio Roddaro, miłośnik motoryzacji z Monako. Łatwo z zarejestrowaniem wyścigowego Porsche nie było, jednak z pomocą przyszła historia, a dokładnie Porsche 917-030. Właścicielem tego egzemplarza był w latach 70. włoski hrabia Rossi. Jegomość wsławił się dwoma rzeczami – przyprowadził Martini jako sponsora do Porsche i jakimś cudem zarejestrował i poruszał się swoim egzemplarzem po publicznych drogach. Skoro dało się raz to można to powtórzyć. Roddaro musiał udowodnić urzędnikom, że jego egzemplarz z numerem nadwozia 037 jest identyczny jak hrabiego 917-030.

Egzemplarz o numerze 037 jest sam w sobie jest już bardzo wyjątkowy, a przeróbka na auto drogowe czyni go absolutnie unikatowym. To według Porsche najbardziej oryginalna wyścigówka tej serii jaka istnieje. Historia 917-037 potoczyła się tak, że nigdy nie wystartowało w żadnym wyścigu, tym samym po 50 latach 95 procent jego części jest nadal oryginalna. Nie do końca gotowy egzemplarz zakupiła mieszcząca się w Stuttgarcie i trudniąca budową karoserii firma Baur. Firma jednak nie dokończyła budowy auta. Pod koniec lat 70. Porsche zostało zakupione przez kolekcjonera z USA, który przekazał go w celu ukończenia do Carl Thompson von Gunnar Racing, firmy z Long Beach specjalizującej się w restaurowaniu wyścigowych Porsche. Projekt jednak utknął i zakończono go dopiero w 2003 roku. W 2016 roku auto trafiło do Monako.

Takie widoki tylko na francuskiej Riwierze – Porsche 917 / fot. Porsche

Mimo, że nowy właściciel potrafił udowodnić identyczność swojego egzemplarza z tym, który już kiedyś był zarejestrowany w Księstwie Monako to pozwolenie na dopuszczenie do ruchu nie było takie proste. Dopiero po dwóch miesiącach i stertach przejrzanych dokumentów urzędnicy wydali numery rejestracyjne.

Porsche 917 napędzane jest silnikiem 12 cylindrowym typu bokser o pojemności 4,9 litra i mocy 600 KM. Masa własna auta to również 600 kg. Stosunek mocy do masy da się porównać wyłącznie z wyczynowym motocyklem. Na ulicach Monte Carlo pojawił się nowy król. Auto, które nie ma sobie równych, a o to w tamtym miejscu Europy bardzo trudno. Wyobraźcie sobie jeszcze dźwięk jaki ten drogowy bolid musi z siebie wydawać.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kogo oburzają ulgi na zakup hybryd

Ulgi podatkowe dla aut hybrydowych zaczynają dzielić polską branżę elektromobilności. Przyjęta przez Sejm i ...

Dwie hybrydowe wersje trzech Peugeotów

Peugeot powiększa paletę silników dla modeli 508 i 3008. Będą to nowe hybrydowe jednostki ...

Refinansowanie leasingów w branży transportowej

ARP Leasing oraz PKO Leasing zawarły porozumienie na rzecz branży transportowej. Ma to pomóc ...

Rejestracja osobówek jako aut ciężarowych będzie się mniej opłacać

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Wprowadzone zmiany mają na celu m.in. ...

Porsche może zrezygnować z silników Diesla

Porsche podejmie do końca dekady decyzję, czy jego najnowsza generacja silników wysokoprężnych będzie zarazem ...

Takata zbankrutuje w poniedziałek

Japoński producent poduszek powietrznych wystąpi 26 czerwca do sądu o ochronę przed roszczeniami wierzycieli ...