Do 2025 roku Volkswagen planuje wprowadzić 80 modeli elektrycznych i hybryd typu plug-in. Właśnie dlatego w ciągu najbliższych pięciu lat niemiecka firma wyda ogromne pieniądze w zdobycie umiejętności i partnerstw w budowie i technologi akumulatorów.

W Salzgitter w Dolnej Saksonii do 2023/2024 ma powstać ponad 1000 miejsc pracy w centrum rozwoju Volkswagena z pilotażową fabryką i kolejnych 700 miejsc w spółce joint venture pomiędzy szwedzkim specjalistą ds. ogniw akumulatorowych Northvolt i Volkswagenem. W czerwcu niemiecka firma zainwestowała w start-up Northvolt kwotę 900 milionów euro, a w zamian przejęła 20 procent udziałów szwedzkiego producenta ogniw akumulatorowych. Volkswagen i Northvolt planują założyć spółkę joint venture 50/50 w celu budowy 16-gigawatogodzinnej fabryki ogniw do końca roku. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na przełomie roku 2023/2024.Tak zwane Center of Excellence (CoE) w Salzgitter będzie początkowo tylko zakładem pilotażowym do produkcji ogniw akumulatorowych dla małych serii aut. Około 300 ekspertów opracowuje, testuje i pilotuje na miejscu innowacyjne procesy produkcyjne do produkcji akumulatorów litowo-jonowych. Volkswagen zainwestuje w to miejsce ponad 100 milionów euro.

Grupa Volkswagen utworzyła dział do ogniw akumulatorowych. We współpracy z dostawcami, ogniwo baterii do przyszłego wykorzystania w elektrycznych samochodach ma zostać ulepszone. Spektrum waha się od zwiększania pojemności dla większego zasięgu do ograniczania rzadkich surowców i optymalizacji zrównoważonych procesów produkcyjnych do recyklingu systemów akumulatorowych. „Opracowujemy i produkujemy elektronikę energetyczną, systemy akumulatorów, silniki elektryczne i systemy ładowania oraz zdobywamy wiedzę na temat recyklingu akumulatorów” – mówi Thomas Schmall, dyrektor generalny grupy.

Fabryka w Salzgitter.

W CoE Salzgitter budowany jest również pilotażowy zakład recyklingu akumulatorów, który powinien zostać uruchomiony do 2020 roku. To może być w przyszłości dla Volkswagena kluczowe punkt pod względem obniżenia kosztów. Dzisiaj, według Volkswagena 70 procent elementów baterii jest poddawanych recyklingowi, a za kilka lat powinno to być nawet 90 procent.

Na bieżące potrzeby Volkswagen kupuje ogniwa do baterii od producentów azjatyckich. To nie zawsze jest bezproblemowe, w końcu dostawcy tacy jak LG Chem i Samsung pracują jednocześnie dla różnych branż i niechętnie zmieniają produkcję na specyfikacje przemysłu motoryzacyjnego. Te firmy prowadzą twardą politykę i kiedy stało się jasne, że w Europie rośnie konkurencja, która chce sama produkować ogniwa, Azjacie zagrozili bojkotem dostaw. Według szacunków światowe zapotrzebowanie na ogniwa akumulatorowe szacuje się na 1 000 do 1 500 gigawatogodzin w roku i od 3 500 do 6 000 gigawatogodzin w roku 2050. Sam Volkswagen szacuje swoje zapotrzebowanie na 2025 rok na ponad 300 gigawatogodzin.

Model ID.3 to początek elektrycznej inwazji Volkswagena.

Centrum rozwoju w Salzgitter to pierwszy krok w rozwoju kompleksowej produkcji ogniw akumulatorowych w Niemczech. Zgodnie z obecnym stanem planowania Volkswagen nie chce budować dużych gigafabryki. Czas pokaże czy to wystarczy żeby przebić się i uniezależnić od dostawców z Chin i innych rejonów świata.

ZOBACZ TAKŻE: Volkswagen zainwestuje 30 miliardów euro w elektromobilność

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

VW chce być eko-firmą

Największy producent samochodów w Europie przechodzi transformację. Volkswagen chce stać się bardziej przyjazny środowisku. ...

Citroen C5 Aircross 1,6 Puretech: Widok z wysokiej kanapy

Citroen konsekwentnie wdraża w kolejnych modelach swoją definicję SUV-a. Nie mają być ani specjalnie ...

Lexus LC 500 Superturismo: Lubię Cię po pięćsetkroć

Jest… wyjątkowy. Zaprojektowany tylko i wyłącznie jako coupé, bez specjalnego liczenia się z kosztami ...

Kia ProCeed: A ich okrzyk brzmiał – odwagi!

Kiedy Kia wyciągnęła z kapelusza Stingera, wszystkim opadły szczęki. No bo niby jak to, ...

Nowy pomysł na car sharing. W Trójmieście klienci otrzymają nieco więcej

Na pozór Opel Astra do wynajęcia na minuty w Trójmieście to kolejny car sharing. ...

Wnioski po testach Dekry: elektryki tak samo bezpieczne jak auta z silnikiem spalinowym

W teście zderzeniowym Dekry elektryczny Nissan Leaf i Renault Zoe potwierdziły wysoki poziom bezpieczeństwa ...