Do 2025 roku Volkswagen planuje wprowadzić 80 modeli elektrycznych i hybryd typu plug-in. Właśnie dlatego w ciągu najbliższych pięciu lat niemiecka firma wyda ogromne pieniądze w zdobycie umiejętności i partnerstw w budowie i technologi akumulatorów.
W Salzgitter w Dolnej Saksonii do 2023/2024 ma powstać ponad 1000 miejsc pracy w centrum rozwoju Volkswagena z pilotażową fabryką i kolejnych 700 miejsc w spółce joint venture pomiędzy szwedzkim specjalistą ds. ogniw akumulatorowych Northvolt i Volkswagenem. W czerwcu niemiecka firma zainwestowała w start-up Northvolt kwotę 900 milionów euro, a w zamian przejęła 20 procent udziałów szwedzkiego producenta ogniw akumulatorowych. Volkswagen i Northvolt planują założyć spółkę joint venture 50/50 w celu budowy 16-gigawatogodzinnej fabryki ogniw do końca roku. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na przełomie roku 2023/2024.Tak zwane Center of Excellence (CoE) w Salzgitter będzie początkowo tylko zakładem pilotażowym do produkcji ogniw akumulatorowych dla małych serii aut. Około 300 ekspertów opracowuje, testuje i pilotuje na miejscu innowacyjne procesy produkcyjne do produkcji akumulatorów litowo-jonowych. Volkswagen zainwestuje w to miejsce ponad 100 milionów euro.
Grupa Volkswagen utworzyła dział do ogniw akumulatorowych. We współpracy z dostawcami, ogniwo baterii do przyszłego wykorzystania w elektrycznych samochodach ma zostać ulepszone. Spektrum waha się od zwiększania pojemności dla większego zasięgu do ograniczania rzadkich surowców i optymalizacji zrównoważonych procesów produkcyjnych do recyklingu systemów akumulatorowych. „Opracowujemy i produkujemy elektronikę energetyczną, systemy akumulatorów, silniki elektryczne i systemy ładowania oraz zdobywamy wiedzę na temat recyklingu akumulatorów” – mówi Thomas Schmall, dyrektor generalny grupy.

W CoE Salzgitter budowany jest również pilotażowy zakład recyklingu akumulatorów, który powinien zostać uruchomiony do 2020 roku. To może być w przyszłości dla Volkswagena kluczowe punkt pod względem obniżenia kosztów. Dzisiaj, według Volkswagena 70 procent elementów baterii jest poddawanych recyklingowi, a za kilka lat powinno to być nawet 90 procent.
Na bieżące potrzeby Volkswagen kupuje ogniwa do baterii od producentów azjatyckich. To nie zawsze jest bezproblemowe, w końcu dostawcy tacy jak LG Chem i Samsung pracują jednocześnie dla różnych branż i niechętnie zmieniają produkcję na specyfikacje przemysłu motoryzacyjnego. Te firmy prowadzą twardą politykę i kiedy stało się jasne, że w Europie rośnie konkurencja, która chce sama produkować ogniwa, Azjacie zagrozili bojkotem dostaw. Według szacunków światowe zapotrzebowanie na ogniwa akumulatorowe szacuje się na 1 000 do 1 500 gigawatogodzin w roku i od 3 500 do 6 000 gigawatogodzin w roku 2050. Sam Volkswagen szacuje swoje zapotrzebowanie na 2025 rok na ponad 300 gigawatogodzin.

Centrum rozwoju w Salzgitter to pierwszy krok w rozwoju kompleksowej produkcji ogniw akumulatorowych w Niemczech. Zgodnie z obecnym stanem planowania Volkswagen nie chce budować dużych gigafabryki. Czas pokaże czy to wystarczy żeby przebić się i uniezależnić od dostawców z Chin i innych rejonów świata.
ZOBACZ TAKŻE: Volkswagen zainwestuje 30 miliardów euro w elektromobilność
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.