Reklama

Volvo EX90, czyli elektryczny następca flagowego XC90

Volvo EX90 zapoczątkuje serię nowych elektrycznych modeli, zbudowanych od podstaw. Taką samą rolę miał 8 lat temu model XC90. XE90 będzie finalnie następcą XC90 mimo, że flagowy model z napędem benzynowym przez jakiś czas produkowany będzie równolegle.

Publikacja: 25.09.2022 10:40

Volvo Recharge Concept może być protoplastą wyglądu XE90

Volvo Recharge Concept może być protoplastą wyglądu XE90

Foto: mat. prasowe

Póki co Volvo podzieliło się informacjami na temat XE90, ale jego zdjęcia opublikuje dopiero 9 listopada. Podczas światowej prezentacji Jim Rowan, prezes Volvo opowiedział o systemach bezpieczeństwa, które znajdą się na pokładzie EX90. Nowy elektryk ma odegrać w gamie modelowej Volvo taką samą rolę jak obecny model XC90 osiem lat temu. Z tym, że tutaj różnice są jeszcze większe. XC90 otworzył gamę modeli tworzonych na platformie SPA, napędzanych silnikami Drive-E, także w wersjach PHEV, wyznaczył trendy stylistyczne, technologiczne i bezpieczeństwa. XC90 był otworzył drogę do sukcesu kolejnym modelom, które odmieniły i odmłodziły szwedzką markę. Minęło długich osiem lat, podczas których branża motoryzacyjna kompletnie się zmieniła. EX90 ma być flagowym SUV-em, który jako pierwszy będzie wykorzystywał nową platformę podłogową SPA 2.

Foto: mat. prasowe

Ten samochód, tak jak kolejne nowe modele Volvo, ma być napędzany wyłącznie prądem. Na tej płycie podłogowej nie powstaną odmiany spalinowe, ani hybrydy ładowane z gniazdka. EX90 ma być w chwili debiutu najbezpieczniejszym Volvo w historii. Volvo obiecuje, że będzie to najbezpieczniejszy seryjny samochód osobowy, jaki powstał na ziemi. i od strony technologicznej to auto ma przenieś Volvo w nową erę.

Czytaj więcej

Trzecia w Europie fabryka Volvo powstanie w Koszycach na Słowacji

Volvo Carswyznaje zasadę, że jeśli już ma dojść do kolizji to z jak najmniejszą prędkością. Na pokładzie nowego e-SUV-a znajdzie się 16 czujników ultradźwiękowych, 5 radarów, 8 kamer oraz LiDAR. Zamocowany na krawędzi dachu, powyżej krawędzi szyby czołowej, ten radar skanuje otoczenie przed samochodem z niezwykłą precyzją i z dużym zasięgiem. Nawet przy słabej pogodzie i przy marnej widoczności ma rozpoznać sylwetkę pieszego z odległości 250 metrów. Z odległości 120 metrów ma zobaczyć takie obiekty jak czarna opona na czarnej jak asfalt drodze. Jest przy tym znacznie mniej wrażliwy na opady deszczu, śniegu, mgły, czy ciemność – w porównaniu do tradycyjnych radarów, czy kamer.

Reklama
Reklama

Foto: mat. prasowe

Klasyczne kamery uzupełnią obraz wokół samochodu. Cały ten system jest autorską pracą inżynierów Volvo Cars. Aby przerobić tak niebotyczne ilości danych, Volvo Cars nawiązało współpracę z amerykańskim przedsiębiorstwem komputerowym Nvidia. Wspólnie rozwijany procesor umie dokonywać nawet 250 bilionów operacji na sekundę. O bezpieczeństwo będzie dbał także system kamer wewnętrznych śledzący ruch gałek ocznych kierowcy. Całość uzupełnia kierownica pojemnościowa, która wykrywa, czy kierowca ją trzyma, czy nie. Specjalne algorytmy będą w stanie wykryć nie tylko zmęczenie kierowcy, ale także jego zaśnięcie, czy zasłabnięcie. To wszystko ma sprawić, że w nowym EX90 o 20 proc. ma spaść ryzyko wypadków śmiertelnych i takich z poważnymi obrażeniami, a o 9 proc. liczba wypadków – w ogóle.

Foto: mat. prasowe

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Mazda CX-60: Droga w kierunku premium

Póki co Volvo podzieliło się informacjami na temat XE90, ale jego zdjęcia opublikuje dopiero 9 listopada. Podczas światowej prezentacji Jim Rowan, prezes Volvo opowiedział o systemach bezpieczeństwa, które znajdą się na pokładzie EX90. Nowy elektryk ma odegrać w gamie modelowej Volvo taką samą rolę jak obecny model XC90 osiem lat temu. Z tym, że tutaj różnice są jeszcze większe. XC90 otworzył gamę modeli tworzonych na platformie SPA, napędzanych silnikami Drive-E, także w wersjach PHEV, wyznaczył trendy stylistyczne, technologiczne i bezpieczeństwa. XC90 był otworzył drogę do sukcesu kolejnym modelom, które odmieniły i odmłodziły szwedzką markę. Minęło długich osiem lat, podczas których branża motoryzacyjna kompletnie się zmieniła. EX90 ma być flagowym SUV-em, który jako pierwszy będzie wykorzystywał nową platformę podłogową SPA 2.

Reklama
Samochód Jutra
Wraca moda na silniki V8. Nowy Lexus zapiera dech w piersiach
Samochód Jutra
Skoda myśli mądrze. Będzie nowy elektryk, ale aktualna Octavia zostaje w programie
Samochód Jutra
Chińczycy zapowiadają supersamochód z silnikiem V8. Konkurent Ferrari i Lamborghini
Samochód Jutra
Będzie nowe Volvo XC90. Trzecia generacja z silnikiem spalinowym jest w drodze
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Samochód Jutra
Lubisz rowery? Będziesz marzył o tej Skodzie. Stworzyli ją studenci z Czech
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama