Made in Germany to fikcja. Aż 70 proc. niemieckich aut produkowanych jest za granicą

Made in Germany w świecie motoryzacji nie koniecznie obowiązuje. 70 proc. niemieckich modeli samochodów nie jest produkowanych w tym kraju. To daje markom korzyści ekonomiczne, ale też wiąże się też z różnego rodzaju ryzykiem związanym chociażby z taryfami celnymi czy konfliktami handlowymi.

Publikacja: 06.05.2025 18:57

Większość niemieckich samochodów zjeżdża z linii produkcyjnych za granicą

Większość niemieckich samochodów zjeżdża z linii produkcyjnych za granicą

Foto: mat. prasowe

Niemcy są największym europejskim rynkiem samochodowym i krajem słynącym z produkcji samochodów. Jednak w rzeczywistości większość niemieckich samochodów zjeżdża z linii produkcyjnych za granicą. Według danych Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) i Federalnego Urzędu Statystycznego w 2014 roku w Niemczech wyprodukowano ponad 5,6 mln samochodów osobowych. Dziesięć lat później ta liczba spadła o 27 proc. i wynosi 4,1 miliona sztuk. Około 70 procent wszystkich samochodów wyprodukowanych przez niemieckich producentów, czyli około 10 milionów pojazdów, zjechało z linii produkcyjnych poza granicami Niemiec. Kraje europejskie (z wyłączeniem Niemiec) miały największy udział w zagranicznej produkcji niemieckich marek samochodów. Najważniejszymi miejscami produkcji niemieckich aut są:
- Czechy – 865 tys. aut
- Hiszpania – 804 tys. aut
- Węgry – 351 tys. aut

Czytaj więcej

Co czwarte nowe auto w Polsce pochodzi z segmentu premium. Niemcy dominują

Z 32-procentowym udziałem w całkowitej produkcji, co odpowiada około 4,5 mln samochodów osobowych, Chiny pozostają zdecydowanie największą zagraniczną lokalizacją dla niemieckich producentów samochodów. Po tych liczbach widać jak ogromne znaczenie ma chiński rynek dla niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. Tym bardziej ważna i problematyczna dla niemieckich marek jest debata na temat karnych ceł na samochody elektryczne z Chin, zaproponowanych przez Unię Europejską w celu zrównoważenia nieuczciwych warunków konkurencji za pomocą dotacji państwowych i to co teraz w tym temacie się zadzieje po wypowiedzeniu wojny handlowej Chinom przez Donalda Trumpa. Póki co stawki taryfowe wahają się od 7,8 do 35,3 procent, w zależności od producenta. Cłami dotknięte są również niemieckie marki, takie jak BMW, które część swoich modeli produkuje w Chinach i importuje je do Europy. Przykładowo w przypadku BMW cło karne wynosi 20,7 procent.

Najwięcej aut Niemcy produkują w Chinach

Dodatkowe koszty mogą wpłynąć na konkurencyjność poszczególnych modeli w Europie i doprowadzić do wyższych cen. Ponadto istnieje ryzyko, że Chiny mogą podjąć działania mające na celu utrudnienie sprzedaży niemieckich pojazdów na rynku lokalnym. Niemieccy producenci podjęli więc kroki prawne przeciwko tym taryfom. Nawiasem mówiąc, niemieccy producenci nie są oczywiście jedynymi, którzy produkują swoje modele samochodów w Chinach. Niemcy produkują również auta w Ameryce Północnej. To około dwanaście procent produkcji, co odpowiada 1,6 mln samochodów. Z tej liczby 900 000 sprzedano w samych Stanach Zjednoczonych. Ameryka Północna była do tej pory atrakcyjną lokalizacją, ale to też w ostatnim czasie się zmienia.

Grupa Volkswagen:
- USA (Chattanooga, Tennessee): Volkswagen Atlas, Volkswagen ID.4 (od 2023)
- Chiny (SAIC-VW i FAW-VW): Passat, Tiguan L, ID.3, ID.4, ID.6 (modele na rynek chiński)
- Meksyk (Puebla): Volkswagen Jetta, Volkswagen Taos, Volkswagen Tiguan
- Słowacja (Bratysława): Volkswagen Touareg, Audi Q7/Q8, Porsche Cayenne
- Hiszpania (Martorell): Volkswagen T-Cross, Volkswagen Polo
- Węgry (Győr): Audi A3, Q3, RS Q3
- Meksyk (San José Chiapa): Audi Q5, SQ5
- Chiny (FAW-VW, SAIC-VW): Audi A4L, A6L, Q5L, e-tron (lokalne wersje)

Audi Q7 produkowane jest na Słowacji

Audi Q7 produkowane jest na Słowacji

Foto: mat. prasowe

BMW
- USA (Spartanburg, Karolina Południowa): BMW X3, X4, X5, X6, X7, XM
- Chiny (BBA – joint venture z Brilliance): BMW serii 3 , serii 5 (wersje z przedłużonym rozstawem osi), BMW iX3 (EV)
- Meksyk (San Luis Potosí): BMW serii 3 (sedan na rynek Ameryki Płn.), BMW serii 2 Series Coupé
- Austria (Graz – Magna Steyr): BMW Z4 (Toyota Supra produkowana jest na tej samej linii)

BMW XM produkowane jest w USA

BMW XM produkowane jest w USA

Foto: mat. prasowe

Mercedes
- USA (Tuscaloosa, Alabama): Mercedes GLE, GLS, EQE SUV, EQS SUV
- Chiny (BBAC – joint venture z BAIC): Mercedes Klasy E (wersja z przedłużonym rozstawem osi), Klasa C, EQE, EQB
- Austria (Graz – Magna Steyr): Mercedes klasy G
- Meksyk (Aguascalientes – z Nissanem): Mercedes Klasy A Sedan (wersje na rynek USA)

Mercedes duże SUV-y produkuje w USA

Mercedes duże SUV-y produkuje w USA

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Wiodący producent pojazdów rekreacyjnych w Europie w głębokim kryzysie

Niemcy są największym europejskim rynkiem samochodowym i krajem słynącym z produkcji samochodów. Jednak w rzeczywistości większość niemieckich samochodów zjeżdża z linii produkcyjnych za granicą. Według danych Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) i Federalnego Urzędu Statystycznego w 2014 roku w Niemczech wyprodukowano ponad 5,6 mln samochodów osobowych. Dziesięć lat później ta liczba spadła o 27 proc. i wynosi 4,1 miliona sztuk. Około 70 procent wszystkich samochodów wyprodukowanych przez niemieckich producentów, czyli około 10 milionów pojazdów, zjechało z linii produkcyjnych poza granicami Niemiec. Kraje europejskie (z wyłączeniem Niemiec) miały największy udział w zagranicznej produkcji niemieckich marek samochodów. Najważniejszymi miejscami produkcji niemieckich aut są:
- Czechy – 865 tys. aut
- Hiszpania – 804 tys. aut
- Węgry – 351 tys. aut

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Producenci
Cupra zaliczyła najlepszy pierwszy kwartał w swojej historii
Producenci
Wszystkie problemy Stellantisa: akcje w dół, koniec produkcji w Polsce
Producenci
15 firm motoryzacyjnych zapłaci ponad miliard euro kary. W tle złomowanie aut
Producenci
Amerykańskie cła na auta. Niemcy są spokojni, chociaż kilka firm ucierpi
Producenci
Gigantyczne odprawy w Mercedesie. Trzeba samemu zrezygnować z pracy
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku