Amerykański gigant motoryzacyjny traci swoją pozycję w Chinach

W ciągu ostatniej dekady Mary Barra, dyrektor generalna koncernu General Motors była agresywna w wychodzeniu w nieopłacalnych rynków. Jednak opuszczenie najnowszego problematycznego kraju będzie znacznie trudniejsze i skomplikowane. Amerykański koncern stracił w w pierwszym kwartale w Chinach 106 mln dolarów (ok. 417,5 mln zł).

Publikacja: 01.06.2024 08:52

GM stracił w w pierwszym kwartale w Chinach 106 mln dolarów (ok. 417,5 mln zł).

GM stracił w w pierwszym kwartale w Chinach 106 mln dolarów (ok. 417,5 mln zł).

Foto: mat. prasowe

Upadek GM w Chinach ma miejsce w trakcie napięć geopolitycznych między USA i Chinami, do tego zmieniają się nastroje konsumentów i zwiększa konkurencja. Chociaż wyzwania stojące w Chinach przed zachodnimi firmami motoryzacyjnymi nie dotyczą wyłącznie GM, to właśnie amerykański gigant ma najwięcej do stracenia. Koncern jest po kilku restrukturyzacjach i rezygnacji z innych rynków, teraz dąży do zwiększenia rentowności. Chiny były kiedyś motorem zysków GM i w latach 2010–2023 największym rynkiem sprzedaży. Prawie dziesięcioletni spadek zysków i udziału GM na rynku chińskim sprawia, że niektórzy obserwatorzy i eksperci branżowi zastanawiają się czy Amerykanie nie powinni zrezygnować z obecności na rynku Państwa Środka. Teza, która kilka lat temu byłby niewyobrażalna.

Czytaj więcej

Światowy gigant motoryzacji wycofuje się z systemów Android Auto i Apple CarPlay

Mary Barra, szefowa koncernu GM, która odwiedziła niedawno Chiny powiedziała, że GM pozostanie zaangażowany w rynek chiński, na który firma weszła poprzez spółkę joint venture w 1997 roku. „Jesteśmy związani z Chinami. Wierzymy, że jest to rynek, który w średnim okresie odnotuje dla nas znaczny wzrost” – powiedziała szefowa koncernu GM. Jednak komentarze pojawiły się po tym, jak w lutym Barra powiedziała inwestorom, że „nic nie jest wykluczone, jeśli chodzi o zapewnienie GM dobrej przyszłości w zakresie generowania odpowiedniej rentowności i odpowiedniego zwrotu dla naszych inwestorów”. Bo to właśnie szefowa GM przez większą część swojej 10-letniej kadencji miała filozofię, że ​​jeśli GM nie jest liderem w regionie i nie widzi możliwości, aby nim zostać, to nie powinien robić tam interesów. I tak np. w 2017 roku GM sprzedał swoją europejską działalność ówczesnej grupie PSA (obecnie Stellantis). Mniej więcej w tym czasie General Motors zakończył działalność m.in. w Indiach, Tajlandii i Australii. Takie posunięcia zmniejszyły zasięg GM i nadały nadmierne znaczenie Chinom i Ameryce Północnej. Te dwa rynki, wraz z częścią finansową, odpowiadają obecnie za przeważającą część rocznych zysków spółki.

Mary Brra, szefowa koncernu GM

Mary Brra, szefowa koncernu GM

mat. prasowe

Paul Jacobson, dyrektor finansowy GM powiedział inwestorom, że firma spodziewa się powrotu do rentowności w tym roku, z wynikami podobnymi lub nieco niższymi niż zysk w 2023 roku, który wynosił 446 mln dolarów (ok. 1,75 mld zł). Stratę w pierwszym kwartale tego roku przypisał przestojom w produkcji, mającym na celu ograniczenie/powiększanie ilości wyprodukowanych i niesprzedanych aut. Działalność międzynarodowa GM, która w ubiegłym roku odnotowała zysk w wysokości 1,2 mld dolarów (ok.4,7 mld zł), obejmuje m.in. Koreę Południową, Brazylię i Bliski Wschód. Amerykanie są również na wczesnym etapie ponownego wejścia do Europy z samochodami elektrycznymi. Udział GM na rynku w Chinach, włączając jego spółki joint venture, spadł z około 15 proc. w 2015 r. do 8,6 proc. w zeszłym roku. Po raz pierwszy od 2003 r. spadł poniżej 9 proc. Zyski GM z działalności operacyjnej również spadły. Poza pierwszym kwartałem tego roku jedyne kwartalne straty GM w Chinach od 2009 r. miały miejsce w pierwszym kwartale 2020 roku (167 mln dolarów/ok. 658 mln zł) i w drugim kwartale 2022 r (87 mln dolarów/ok. 342 mln zł) jednak wtedy było to związane z pandemią koronawirusa.

Chevrolet Equinox

Chevrolet Equinox

mat. prasowe

Chiny stają się coraz trudniejszym rynkiem dla zachodnich producentów samochodów

Analitycy motoryzacyjni coraz częściej mówią o tym, że GM powinien zacząć myśleć o strategicznych alternatywach dla potencjalnego zamknięcia lub sprzedaży firmy w Chinach. Szefostwo GM jest jednak zdania, że ​​nowe produkty pomogą lepiej konkurować na rynku chińskim. Głównie chodzi tu o niedawno zaprezentowanego Buicka GL8 oraz crossovera Chevrolet Equinox. Jednak w Chinach nie tylko GM zaliczył w ostatnim czasie upadek. To problem wielu zachodnich producentów samochodów co jest wynikiem rosnącej konkurencji ze strony wspieranych przez rząd krajowych firm produkujących samochody, napędzanej nacjonalizmem, a także pokoleniowej zmiany w postrzeganiu przez konsumentów przemysłu motoryzacyjnego i pojazdów elektrycznych.

Czytaj więcej

Chevrolet Camaro: Zmiany zmian, czyli modernizacja po roku

Upadek GM w Chinach ma miejsce w trakcie napięć geopolitycznych między USA i Chinami, do tego zmieniają się nastroje konsumentów i zwiększa konkurencja. Chociaż wyzwania stojące w Chinach przed zachodnimi firmami motoryzacyjnymi nie dotyczą wyłącznie GM, to właśnie amerykański gigant ma najwięcej do stracenia. Koncern jest po kilku restrukturyzacjach i rezygnacji z innych rynków, teraz dąży do zwiększenia rentowności. Chiny były kiedyś motorem zysków GM i w latach 2010–2023 największym rynkiem sprzedaży. Prawie dziesięcioletni spadek zysków i udziału GM na rynku chińskim sprawia, że niektórzy obserwatorzy i eksperci branżowi zastanawiają się czy Amerykanie nie powinni zrezygnować z obecności na rynku Państwa Środka. Teza, która kilka lat temu byłby niewyobrażalna.

Pozostało 83% artykułu
Producenci
Ile można zarobić pracując w BMW? Znamy listę płac robotników, inżynierów i zarządu
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Producenci
Ile można zarobić pracując w Mercedesie? Znamy listę płac od członka zarządu do stażysty
Producenci
Polski przemysł motoryzacyjny z rekordową produkcją, eksportem, ale słabymi prognozami
Producenci
To nie koniec hiszpańskiej marki. Seat z rekordowymi zyskami i ofensywą modelową
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Producenci
Volkswagen ma problem z popytem na modele elektryczne. Produkcja wstrzymana
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży