Przez nową strategię Muska Mercedes najbardziej dochodową firmą samochodową

Tesla zarobiła w pierwszym kwartale znacznie mniej niż rok wcześniej. Teraz, pod względem zysków Mercedes stał się numerem jeden w branży motoryzacyjnej. Powodem jest nowa strategia Elona Muska.

Publikacja: 31.05.2023 15:48

Przez nową strategię Muska Mercedes najbardziej dochodową firmą samochodową

Foto: mat. prasowe

Agresywne obniżki cen Tesli odcisnęły swoje piętno na wynikach kwartalnych – zmieniając ranking najbardziej dochodowych amerykańskiego producenta aut elektrycznych. Według oceny firmy konsultingowej EY, Mercedes-Benz i BMW wyprzedziły Kalifornijczyków pod względem rentowności w pierwszych trzech miesiącach 2023 roku. Dwaj niemieccy producenci premium osiągnęli marże odpowiednio 14,7 i 14,6 procent, co czyni ich najbardziej dochodowymi producentami samochodów na świecie. Konkurent Tesla, który w poprzednich kwartałach zawsze osiągał znacznie wyższe marże, spadł na trzecie miejsce z wynikiem 11,4 proc.

Po każdym kwartale EY ocenia dane 16 największych koncernów samochodowych na świecie. Ferrari, zdecydowanie najbardziej dochodowa firma w branży, nie została uwzględniona, ponieważ jest znacznie mniejsza niż wielkie koncerny. Tesla drastycznie obniżyła ceny swoich modeli w ciągu ostatnich kilku tygodni, wywołując niepokoje wśród klientów i w samej branży. Efekty tej polityki cenowej widać teraz nie tylko w zyskach, ale także we wzroście sprzedaży. Podczas gdy wyniki sprzedaży wzrosły umiarkowanie, a w niektórych przypadkach spadły, sprzedaż Tesli wzrosła o 36 procent do 423 000 samochodów sprzedanych w pierwszym kwartale. To o 112 000 samochodów mniej niż sprzedała grupa Renault, ale o 108 000 więcej niż Mazda. Za tymi liczbami kryją się dwie fundamentalnie różne orientacje strategiczne. Podczas gdy wszystkie uznane firmy motoryzacyjne dążą do osiągania przyzwoitych zysków z każdego samochodu, firma Elona Muska dąży do jak najszybszego rozwoju. Musk chce, aby Tesla stała się największym producentem samochodów na świecie, a sprzedaż ma rosnąć o około 50 procent każdego roku.

Czytaj więcej

Tak wygląda pierwsza reklama w historii Tesli

Ale ponieważ popyt ostatnio osłabł, teraz Tesla napędza sprzedaż ostrymi obniżkami cen. To wzrost za wszelką cenę, na który Tesla może sobie pozwolić ze względu na dotychczasowe wysokie marże. Z segmentu premium, w którym wcześniej amerykańska marka się pozycjonowała, Tesla przenosi się na rynek masowy. Patrząc na sprzedaż i zyski w wartościach bezwzględnych, amerykańskiemu koncernowi daleko jeszcze do tradycyjnych liderów rynku. Przy około 2,5 miliarda dolarów zysk przed opodatkowaniem Tesli w pierwszym kwartale był o połowę mniejszy niż Volkswagena, Mercedesa czy BMW. Pod względem sprzedaży (21,7 mld euro) firma zajmuje jedenaste miejsce między Nissanem a Kią. Ogólnie sprzedaż rosła znacznie szybciej niż zyski – zauważają konsultanci EY. Ponieważ łańcuchy dostaw wracają do normy, zwłaszcza w przypadku półprzewodników, czasy rekordowych zysków prawdopodobnie się skończyły. W ciągu ostatnich trzech lat producenci samochodów byli w stanie gwałtownie podnieść ceny ze względu na szczególną sytuację: w całej branży brakowało części, dlatego wyprodukowano mniej samochodów, niż klienci chcieli kupić.

Teraz rynek znów wraca do normy. - Nowy samochód wkrótce przestanie być towarem deficytowym, jakim był w zeszłym roku. Oznacza to również, że producentom samochodów coraz trudniej będzie narzucić wysokie ceny aut i zrezygnować z rabatów – mówi Constantin Gall, partner zarządzający w EY. Jednak wysokie marże obiecuje Ola Källenius, szef Mercedesa. Jego strategicznym celem jest uczynienie z Mercedesa marki luksusowej z odpowiednio wysokimi zyskami. Dlatego firma ze Stuttgartu nie zwiększa sprzedaży i koncentruje się na modelach z jak najdroższym wyposażeniem - klasa S lub E, które w przyszłości mają mieć większy udział w sprzedaży ogólnej, a mniejsze i tańsze modele zostaną częściowo wycofane.

Czytaj więcej

Hipersamochód Mercedes AMG One doszczętnie spłonął. Był wart ponad 10 mln zł

Następuje wyraźna zmiana w regionalnym podziale sprzedaży: Volkswagen, bardzo traci w Chinach, gdzie od wielu lat był liderem rynku. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku sprzedaż spadła o 15 procent do 644 000 aut. Udział Chin w całkowitej światowej sprzedaży Volkswagena spadła z 41 procent do 33 procent. Z wyjątkiem Mercedesa wszyscy pozostali zagraniczni producenci w Chinach sprzedali w pierwszym kwartale mniej pojazdów niż w pierwszym kwartale 2022 roku. W Mercedesie wzrost wyniósł tylko jeden procent (3000 samochodów). Największy rynek samochodowy na świecie nie jest już gwarancją wielkich zysków dla światowych producentów. I odwrotnie, zależność od Chin prawdopodobnie zmniejszy się wraz z udziałem w rynku w nadchodzących latach.

Czytaj więcej

Nowe rekordy Porsche, a ten rok ma być jeszcze lepszy

Agresywne obniżki cen Tesli odcisnęły swoje piętno na wynikach kwartalnych – zmieniając ranking najbardziej dochodowych amerykańskiego producenta aut elektrycznych. Według oceny firmy konsultingowej EY, Mercedes-Benz i BMW wyprzedziły Kalifornijczyków pod względem rentowności w pierwszych trzech miesiącach 2023 roku. Dwaj niemieccy producenci premium osiągnęli marże odpowiednio 14,7 i 14,6 procent, co czyni ich najbardziej dochodowymi producentami samochodów na świecie. Konkurent Tesla, który w poprzednich kwartałach zawsze osiągał znacznie wyższe marże, spadł na trzecie miejsce z wynikiem 11,4 proc.

Pozostało 90% artykułu
Producenci
Branża samochodowa w kryzysie. Kolejne firmy motoryzacyjne zaciskają pasa
Producenci
Volkswagen zamyka fabryki i zwalnia pracowników, ale zainwestuje w Riviana 5,8 mld USD
Producenci
Szef Volkswagena szokuje radykalnym planem oszczędności. Pracownikom się nie spodoba
Producenci
Branża samochodowa w opałach. Audi i Nissan planują redukcję zatrudnienia
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Producenci
Zyski BMW spadły o prawie 84 proc. Winne problemy techniczne i Chiny