Obie firmy podały we wspólnym komunikacie, że „podjęły dyskusje oparte na wzajemnym zaufaniu o kilku inicjatywach”, w tym o możliwym zainwestowaniu przez Nissana w spółkę elektrycznych aut jak i na temat „strukturalnych usprawnień” ich sojuszu. Według dziennika „Les Echos”, Francuzi finalizują z Japończykami projekt porozumienia o udziale kapitałowym w sojuszu. Renault ma w Nissanie prawie 44 proc., Nissan w Renault jedynie 15 proc. i bez prawa głosu. Francuzi byliby gotowi zmniejszyć swój udział w Nissanie do 15 proc., co stanowiłoby zasadniczą zmianę od czasu zawarcia sojuszu w 1999 r. Warunkiem tego byłoby wejście kapitałowe Japończyków w nową firmę e-aut o nazwie Ampere, która ma zostać wydzielona z Renaulta. Zapowiedział to prezes Luca De Meo z zastrzeżeniem, że Renault nie straci nad nią kontroli. Francuzi zamierzają utworzyć oddzielną strukturę pojazdów spalinowych o nazwie Horse i rozmawiają o tym z chińską grupą Geely oraz z saudyjskim koncernem naftowym Aramco.

Czytaj więcej

Renault uruchomił program Fast Track. Skraca czas dostawy za dodatkową opłatą

Obecne rozmowy z Nissanem dotyczą też ożywienia współpracy, która praktycznie wygasła wraz z upadkiem w końcu 2018 r. Carlosa Ghosna, prezesa Renaulta i całego sojuszu. Obie firmy ogłaszały od tamtej pory deklaracje intencji, ale brak konkretnych projektów przemysłowych nie pozwalał na ożywienie sojuszu. Ponadto Japończycy dawali od dawna do zrozumienia, że nie podoba im się francuska dominacja. Prowadzone rozmowy mogą być dla Nissana szansą na zmianę struktury sojuszu. W Japonii uważano ją za zachwianą na ich niekorzyść pod względem współpracy obu firm w ostatnich latach nad nowymi modelami i technologiami.

Luca De Meo, prezes Renault przebywał w Japonii i rozmawiał z Makoto Uchidą, prezesem Nissana o zmianach w przyszłości. W rozmowach z ostatnich miesięcy uczestniczyli też inni szefowie japońskiej firmy, m.in. wiceprezes ds. operacyjnych Ashwani Gupta. Trzeci partner w sojuszu, Mitsubishi Motors również rozważa możliwość objęcia jednocyfrowego udziału w nowym dziale e-aut Renaulta. Rozmowy będą prowadzone do początku listopada, kiedy Renault przedstawi inwestorom konkrety o nowym dziale. Na początku roku Renault i Nissan ogłosiły plan zainwestowania w ciągu 5 lat 26 mld dolarów w projektowanie elektrycznych pojazdów. Nissan zamierza wprowadzić za kilka tygodni w Stanach Zjednoczonych crossovera Ariya, pierwszego elektryka od czasów Leafa. Premiera opóźniła się o prawie rok z powodu braku mikroprocesorów.

Czytaj więcej

Nowe Mitsubishi ASX: Klon Renault Captura