Volkswagen, Skoda i Seat mają się od siebie różnić, ale jak najmniejszym kosztem

Od 1 lipca za marki masowe w Grupie Volkswagena odpowiada były prezes Skody, Thomas Schäfer. Od 8 lipca jest również prezesem hiszpańskiego Seata.

Publikacja: 22.07.2022 07:46

Volkswagen, Skoda i Seat mają się od siebie różnić, ale jak najmniejszym kosztem

Foto: mat. prasowe

W Skodzie miał za zadanie wzmocnić markę. Teraz jego zadaniem jest doprowadzenie do tego, by wszystkie marki były jednakowo silne, ich auta różniły się, ale jak najmniejszym kosztem. Rok temu rozmawialiśmy z Thomasem Schäferem. Wtedy powiedział, że przyszedł pokierować czeską marką tak, aby ją wzmocnić. - Mogę budować na bardzo solidnych podstawach, które cały zespół wraz z moim poprzednikiem zbudował przez ostatnie lata. Skoda jest wyraźnie pozycjonowana i konsekwentnie skoncentrowana na potrzebach klientów. Nasze modele oferują dobry stosunek jakości do ceny. Miło zaskakujemy wyjątkową przestronnością, łatwością użytkowania i niepowtarzalnym designem. Nasze modele są wyposażone w najnowszą technologię i zawsze będą dostępne. Wyzwaniem, przed którym stoimy już od kilku lat, jest fakt, że nasze fabryki pracują na 118 proc. mocy produkcyjnych, a wciąż nie jesteśmy w stanie sprostać zapotrzebowaniu. Jednocześnie przygotowujemy się do rozpoczęcia produkcji samochodów z segmentu podstawowego, a także samochodów o mniejszej liczbie funkcji z wyższej półki - mówił Thomas Schäfer.

Jak będzie w takim razie teraz? - W przeszłości zbyt wiele czasu poświęcaliśmy na tym, aby dobrze wyważyć różnice między naszymi markami. Tymczasem przecież konkurencja jest zupełnie gdzie indziej, nie w naszej firmie, ale na zewnątrz - powiedział Thomas Schaeffer w rozmowie z portalem Automotive News Europe. A więc ma być tak, że masowe marki w Grupie Volkswagena, czyli właśnie Skoda, Seat i sam VW będą dzieliły się komponentami i nawet fabrykami, bo tylko w ten sposób Grupa będzie w stanie zwiększyć zyski. Ale już na zewnątrz różnice mają być zdecydowanie widoczne.

Czytaj więcej

Skoda Enyaq iV Coupe RS: Mamba Green rządzi

- Marża zysku na autach masowych jest znacznie niższa, od tej, jaką są w stanie w Grupie VW wypracować Porsche i Audi. Ale to ta „masa” właśnie stanowi liczbowo aż 80 proc. sprzedanych aut. Czyli to one właśnie stanowią trzon naszej firmy – tłumaczył Thomas Schaeffer w rozmowie z „ ANE” Jego zdaniem przy takiej współpracy efektywność wszystkich trzech marek ma szansę wzrosnąć nawet o 20 proc. Wprowadzanie zmian zacznie się od tego, że VW Passat , który jest w tej chwili jeszcze produkowany w Niemczech i budowana na tej samej platformie Skoda Superb, która wyjeżdża z fabryki w Czechach będą produkowane w tej samej fabryce w Bratysławie na Słowacji. - Takie właśnie posunięcia pozwolą nam zwiększyć konkurencyjność w porównaniu z takimi graczami, jak Tesla, czy Stellantis - uważa Schaeffer. Jego zdaniem akurat przykład Passata i Superba będzie powielany w innych fabrykach Grupy.

Skoda Superb iV

Skoda Superb iV

mat. prasowe

Wcześniej w rozmowie z Automobilwoche Schäfer ujawnił również, że Seat stanie się odpowiedzialny za projekty rozwoju i produkcji małych aut elektrycznych dla całej rodziny VW. Te pojazdy będą produkowane wyłącznie w Hiszpanii. Większa ma być również współpraca poszczególnych marek w zakupach i zamówieniach publicznych, generalnie wszystkie marki masowe mają dążyć do synergii. Chociażby w produkcji silników. - Mamy w zamyśle więcej takich projektów i już mogliśmy się przekonać, że nasze rozwiązania dobrze się sprawdzają. Tyle, że muszą być do tego odpowiedni ludzie i właściwe struktury. Jak na razie poszczególne marki są od siebie niezależne, co samo w sobie nie jest niczym złym. Ale chcemy teraz , żeby bardziej ze sobą współpracowały i właśnie przygotowujemy odpowiednie wytyczne. W przyszłości będziemy określali cele dla całej naszej grupy, a nie dla pojedynczych marek - mówił Schaeffer.

Oczywiście chodzi tutaj o pieniądze. To prawda, że to Porsche i Audi zarabiają najwięcej, ale - zdaniem Schäferra - nie ma żadnego powodu, aby i marki masowe nie miały większego udziału w zyskach, bo na razie nie są one zachwycające. A żeby to ułatwić do linii modelowych mają być dodane crossovery i SUV-y. - Ten segment ma nadal ogromny potencjał wzrostu - uważa Schäfer. Jeśli chodzi więc o przyszłość, to Thomas Schäfer jest ostrożnym optymistą. Chce wierzyć, że kłopoty na rynku półprzewodników zmniejszą się, a generalnie branża motoryzacyjna już nie będzie odczuwała tak dotkliwych braków komponentów. - Prognozy na drugą połowę tego roku są w tej chwili dobre, ale cała sytuacja jest nadal bardzo daleka od stabilności - mówi Schäfer.

Czytaj więcej

Nardone Porsche 928 Restomod: Nowe wcielenie klasycznego GT

W Skodzie miał za zadanie wzmocnić markę. Teraz jego zadaniem jest doprowadzenie do tego, by wszystkie marki były jednakowo silne, ich auta różniły się, ale jak najmniejszym kosztem. Rok temu rozmawialiśmy z Thomasem Schäferem. Wtedy powiedział, że przyszedł pokierować czeską marką tak, aby ją wzmocnić. - Mogę budować na bardzo solidnych podstawach, które cały zespół wraz z moim poprzednikiem zbudował przez ostatnie lata. Skoda jest wyraźnie pozycjonowana i konsekwentnie skoncentrowana na potrzebach klientów. Nasze modele oferują dobry stosunek jakości do ceny. Miło zaskakujemy wyjątkową przestronnością, łatwością użytkowania i niepowtarzalnym designem. Nasze modele są wyposażone w najnowszą technologię i zawsze będą dostępne. Wyzwaniem, przed którym stoimy już od kilku lat, jest fakt, że nasze fabryki pracują na 118 proc. mocy produkcyjnych, a wciąż nie jesteśmy w stanie sprostać zapotrzebowaniu. Jednocześnie przygotowujemy się do rozpoczęcia produkcji samochodów z segmentu podstawowego, a także samochodów o mniejszej liczbie funkcji z wyższej półki - mówił Thomas Schäfer.

Producenci
Biznes samochodowy słabnie. Tesla znów nie spełniła oczekiwań. Analitycy się martwią
Producenci
Klienci Jaguara mogą być zaskoczeni. W ofercie pozostanie tylko jeden model
Producenci
Tyle zarobisz pracując w Tesli. Mamy listę wynagrodzeń podberlińskiej fabryki
Producenci
Firma motoryzacyjna na skraju upadku. Auta mają zostać sprzedane po okazyjnej cenie
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Producenci
Ile można zarobić pracując w BMW? Znamy listę płac robotników, inżynierów i zarządu