Historia lubi się powtarzać. Połączenie PSA z koncernem FCA Fiat Chrysler ma przybliżyć francuzów do światowego sukcesu. Jednak mało kto pamięta, że Włosi już raz sprawili, że Peugeot był w stanie odnieść sukces na trudnym amerykańskim rynku. Wczesnym latem 1960 roku Peugeot zaprezentował model 404. Limuzynę klasy średniej zaprojektowaną przez włoską Pininfarinę. To właśnie elegancja 404 i wyróżniająca się linia sprawiła, że ten Peugeot promował francuski szyk. Nieważne czy jako limuzyna, kombi, pick-up, coupe czy kabriolet ten samochód zawsze prezentował się elegancko i reprezentacyjnie. W połączeniu z niezawodną technologią, którą Francuzi potwierdzili w bezprecedensowej serii zwycięstw rajdu Safari (1963, 1966, 1967, 1968) i wyjątkową, jak na tamte czasy w Ameryce gwarancją do 80 tys. km Peugeot 404 stał się legendą. Amerykańscy dziennikarze wybrali solidny czterocylindrowy silnik do miana siedmiu najlepszych na świecie. W tym gronie znalazły się jednostki napędowe takich marek jak Rolls-Royce czy Mercedes. W Australii sprzedażą Peugeota 404 zajęło się… Renault, które reklamowało galijski model pod hasłem „luksus i komfort”. Niemal niezniszczalne auto doceniła również Afryka. Peugeot 404 produkowany był 31 lat, w których zbudowano prawie trzy miliony egzemplarzy.
Wzór dla Trabanta
W Europie z trwałością modeli 404 było nieco gorzej. Już po kilku zimach pojawiała się korozja. Mimo to eksperci motoryzacyjni chwalili model produkowany w Sochaux. Podobno tylne trapezoidalne kontury tyłu limuzyny zostały podpatrzone przez projektantów w NRD i odwzorowane w Trabancie 601. Współpraca pomiędzy Pininfariną i Peugeotem rozpoczęła się już wcześniej, przy modelu 403, w 1951 roku. Magicznym słowem nowoczesnego designu pod koniec lat 50. XX wieku był trapez. To był też czas kiedy nieco oszczędniej zaczęto używać chromowanych dodatków. Projekt zaproponowany przez Pininfarinę był tak dobry, że alternatywna oferta autorstwa Paula Bouvota, projektanta pracującego dla Peugeota, nie miała szans.
CZYTAJ TAKŻE: Samochód roku 2020: Peugeot 208 to najlepsze auto w Europie