Na dziedzińcu Placu Bankowego 1 można podziwiać prawdziwe samochodowe legendy. Tym razem stanął tam jeden z bestsellerów marki Mercedes-Benz. Model W123 odznacza się niezwykłą trwałością oraz bezpieczeństwem i do dziś ma opinię jednego z najtrwalszych aut w historii. 

Mercedes-Benz W123 zasłynął jako samochód niezniszczalny i do dziś legenda ta ma się świetnie. Silniki w pierwszej linii modelowej pochodziły z Mercedesa W114/W115 i miały pojemność 2,5 l. W kolejnych wersjach modelu moc sukcesywnie zwiększano. Aż w końcu W123 przekroczył kolejne bariery, stając się pierwszym samochodem osobowym z turbo doładowanym silnikiem diesla na świecie.

Mercedes W123.

Potężna wersja 300 TD trafiła na rynek europejski, a później także do USA i Japonii. 1982 roku niemiecki automobilklub ADAC postanowił sprawdzić, do czego zdolny jest ten model. Wynik badań statystycznych niejednego zwalił z nóg. Nowy Mercedes-Benz W123 200D do czasu swojej pierwszej awarii wymagającej interwencji pomocy drogowej przejeżdżał średnio rekordowe 852 777 km. Absolutnym rekordzistą był jednak grecki taksówkarz, Gregorios Sachinides. Jego Mercedes miał na liczniku 4,6 mln kilometrów i wynik ten zapewnił mu miejsce w Księdze Rekordów Guinnessa. Liczba robi wrażenie szczególnie zestawiona z żywotnością współczesnych silników wysokoprężnych, która wynosi ok. 300 000 km.  „Sto dwudziestka trójka” była produkowana w trzech wariantach nadwozia, z których każdy znalazł na rynku swoje miejsce. Zarówno wersje coupé, sedan, jak i kombi były niezwykle popularne, a z taśmy produkcyjnej zjechało blisko 2,7 mln egzemplarzy W123.

Prym wiodła oczywiście wersja sedan. Żaden inny model sygnowany trójramienną gwiazdą nie osiągnął takiej popularności. W okresie szczytowego zainteresowania, z uwagi na wynoszący ponad rok okres oczekiwania na nowe auto, samochody na rynku wtórnym osiągały wyższe ceny, niż te w salonach.

W czasach, gdy pasy bezpieczeństwa w standardzie były nowinką techniczną, model W123 miał już możliwość zamówienia egzemplarza z systemem ABS, a także prawdziwym rarytasem: poduszką powietrzną. Kontrolowane strefy zgniotu i łamana konstrukcja kolumny kierownicy sprawiały, że niewiele aut na rynku mogło pochwalić się takim poziomem zabezpieczeń. Cechy modelu sprawiły, że Mercedes-Benz W123 był niezwykle popularny jako taksówka. Dlatego producent wyszedł naprzeciw tym trendom i wypuścił model wzbogacony o specjalną konsolę, w której znajdował się m.in. taksometr. Wygodna kanapa i udogodnienia dla kierowców dopełniły obrazu taksówki idealnej.

Mercedes-Benz, który znajduje się na dziedzińcu Placu Bankowego 1, pochodzi z 1977 roku i ma za sobą długą, taksówkarską służbę za naszą zachodnią granicą. Pochodzi z prywatnej kolekcji, która jest zasłużonym miejscem odpoczynku dla tak doskonałego samochodu.

CZYTAJ TAKŻE: Klasyki motoryzacji na Placu Bankowym: Ferrari Testarossa

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Uber dostanie miliard dolarów od Japończyków. Najwięcej zainwestuje Toyota

Toyota, japoński koncern produkujący części samochodowe Denso i fundacja SoftBank Vision Fund japońskiego przedsiębiorstwa ...

Oddany w ubiegłym tygodniu odcinek trasy S17 pomiędzy Garwolinem a granicą województw mazowieckiego i lubelskiego

Czy rząd dopłaci do drogowych kontraktów

Znalazły się pieniądze na dokończenie budowy A1 pomiędzy Blachownią i Rząsawą. Czy to oznacza ...

Nawet jedno na 200 aut może nie mieć ważnej polisy OC

Po polskich drogach jeździ blisko 100 tys. samochodów bez ważnej polisy OC. To nawet ...

Suzuki GSX-S 125: Miejski śmigacz z żyłką sportowca

Zaledwie 133 kg wagi, spalanie na poziomie 2 l/100 km, prędkość maksymalna 135 km/h, ...

Które firmy mają najbardziej zadowolonych pracowników?

Które firmy w Niemczech mają najbardziej zadowolonych pracowników? Według najnowszego rankingu na szczycie jest ...

Skoda Scala: Nowa nazwa, nowy model

Skoda rezygnuje z modelu Rapid. Następca ma przyciągnąć młodszą klientelę. Nową nazwą i technicznymi ...