To dla Toyoty pierwszy samochód segmentu B, który został zaprojektowany w technologii Toyota New Global Architecture (TNGA). Jego konstrukcja opiera się na nowej platformie GA-B, a źródłem napędu jest zastosowany po raz pierwszy układ hybrydowy 4. generacji z 3-cylindrowym silnikiem, również opracowany w technologii TNGA. Nowy Yaris ma posiadać udoskonalone systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego. Zmienił się zupełnie wygląd z mniej na bardziej kontrowersyjny. W przypadku nowego Yarisa nie udało się Toyocie przenieść dobrej stylistycznej passy rozpoczętej przez Corollę. Nowy Yaris ma krótsze o 5 mm nadwozie, a większy o 50 mm rozstaw osi. Platforma GA-B pozwoliła na obniżenie wysokości samochodu o 40 mm i poszerzenie auta o 50 mm.
Toyota zapewnia, że we wnętrzu pojawiły się nowe materiały, takie jak innowacyjna odmiana filcu na panelach drzwi i miękkie tworzywo na desce rozdzielczej. Interfejs użytkownika obejmuje trzy wzajemnie wspierające się wyświetlacze: ekran dotykowy Toyota Touch na konsoli centralnej, wyświetlacz Multi-Information Display między zegarami oraz 10-calowy, kolorowy wyświetlacz projekcyjnym na przedniej szybie Head-up display. Nowy Yaris może być wyposażony także w bezprzewodową ładowarkę indukcyjną czy podgrzewaną kierownicę.