Po miesięcznej przerwie produkcję dwa dni temu wznowiła Odlewnia Volkswagen Poznań. Na razie zakład pracuje przy wykorzystaniu jednej czwartej zdolności produkcyjnych. – Stopniowy rozruch odlewni ma zapewnić dostawy części niezbędnych do produkcji samochodów różnych marek koncernu – informuje Thomas Kreuzinger-Janik, dyrektor odlewni. W pozostałych zakładach Volkswagena Poznań – fabrykach samochodów w Poznaniu, Wrześni i w Swarzędzu – produkcja ruszy w poniedziałek 27 kwietnia. Tam również rozruch będzie następować etapami. Wielkość produkcji ma być uzależniona od dostępności części i rozwoju sytuacji na rynkach.
Maski i okulary
Do wznowienia produkcji już przygotowany jest zakład Opla w Gliwicach, ale w sprawie konkretnego terminu trwają jeszcze konsultacje. Wiadomo natomiast, że najpierw ruszy produkcja komponentów, więc tyska fabryka produkująca silniki zostanie uruchomiona wcześniej od fabryki samochodów w Gliwicach. W tej ostatniej właśnie zakończono przygotowania miejsc pracy dla zabezpieczenia przed koronawirusem: zaplanowano dezynfekcje powierzchni, narzędzi czy wózków widłowych. Zmiany zostaną rozsunięte, by pracownicy kończący i rozpoczynający pracę nie mijali się w przejściach. Wszyscy zatrudnieni otrzymają ochronne maseczki i okulary. Przed wejściem do zakładu mierzona będzie temperatura. Decyzje w sprawie fabryki fiata w Tychach mogą zapaść dzisiaj. Ale jego właściciel, koncern FCA, prawdopodobnie nie będzie się spieszyć. – Z nieoficjalnych informacji, jakie do nas dochodzą, wynika, że uruchomienie produkcji nastąpi dopiero w pierwszej połowie maja – mówi Wanda Stróżyk, przewodnicząca Solidarności w FCA Poland.
FCA Tychy.
Problemem jest brak zamówień. W marcu sprzedaż aut we Włoszech spadła o 85 proc. W dodatku tamtejsze fabryki stoją z powodu epidemii. Po rozmowach z rządem włoska motoryzacja liczy, że uda się je uruchomić 4 maja. W tym samym dniu mogłyby ruszyć Tychy. Produkcja samochodów okazała się jednym z najbardziej poszkodowanych przez epidemię koronawirusa sektorów polskiej gospodarki. Jak podał we wtorek GUS, już w marcu spadek produkcji sprzedanej w sektorze pojazdów samochodowych, przyczep i naczep sięgnął 28,6 proc. To największy spadek spośród wszystkich działów przemysłu, a kwiecień okaże się jeszcze gorszy.