Nawet miliard złotych na nowe auto z Gliwic

Polska motoryzacja może zyskać nową specjalizację: produkcję samochodów dostawczych. Pomoże nam decyzja PSA, że w Gliwicach będzie powstawać duży samochód dostawczy. A co dalej z Astrą?

Publikacja: 09.05.2019 19:17

Nawet miliard złotych na nowe auto z Gliwic

Foto: fot. Peugeot

Komunikat PSA zelektryzował rynek – fabryka Opla w Gliwicach rozpocznie produkcję dużych aut dostawczych z końcem 2021 r.. Docelowo z taśm ma zjeżdżać 100 tys. pojazdów rocznie. Będą to auta klasy Peugeota Boxera lub Citroena Jumpera – może to być nowa generacja któregoś z tych samochodów lub zupełnie nowy model.

Zmiana profilu?

Rozbudowa zakładu rozpocznie się w tym roku. Przed zimą muszą zakończyć się roboty ziemne. Trzeba wybudować dodatkowe hale, w tym nową lakiernię. PSA nie podaje wartości całej inwestycji, ale można szacować, że nakłady na dostosowanie Gliwic do nowej produkcji sięgną 200-250 mln euro. Zwiększy się zatrudnienie, choć będzie to zależało od popytu na nowy samochód. – Czekamy na wyliczenia analityków, jakiej skali produkcji można się spodziewać w pierwszych dwóch latach od jej rozpoczęcia – informuje Andrzej Korpak, dyrektor gliwickiej fabryki. Może ona potrzebować dodatkowych ok. 300 pracowników.

""

moto.rp.pl

PSA zapowiedziało niedawno, że chce zwiększyć swój udział w europejskim rynku samochodów dostawczych, a zakład w Gliwicach stanie się ważnym elementem tej strategii.Z kolei dla Gliwic, przy obecnych wahaniach na rynku aut osobowych, inwestycja jest zabezpieczeniem przyszłości na najbliższe 10 lat. – Samochody dostawcze to dość stabilny segment rynku. Można spodziewać się, że za jakiś czas zastąpią produkcję Astry – mówi Dariusz Balcerzyk, ekspert IBRM Samar.

CZYTAJ TAKŻE: Michael Lohscheller, prezes Opel Automobile GmbH: Przyjdzie czas na Gliwice

PSA ogłasza nową produkcję w Gliwicach, gdy polska motoryzacja zaczyna słabnąć. Według prognoz firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl w 2019 r. wartość motoryzacyjnego eksportu spadnie do 25–25,5 mld euro z blisko 26 mld euro w 2018 r. Wcześniej taki scenariusz sygnalizowały dane z ostatniego kwartału ub. roku, gdy dynamika wzrostu wyraźnie malała. W styczniu (to najnowsze dane) o spadku zadecydował nie tylko mniejszy popyt na produkowane w Polsce samochody, ale także na części i komponenty. – Dobra passa w eksporcie branży motoryzacyjnej, trwająca od 2012 r., została zahamowana. Na kolejny historyczny wynik nie należy liczyć – twierdzi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl.

Wyróżniają się

Gliwice są bardzo dobrze oceniane przez Francuzów. Według prezesa PSA Carlosa Tavaresa od momentu przejęcia Opla w zakładzie dokonał się bardzo duży postęp. – Mamy w Gliwicach pełne zrozumienie procesów decyzyjnych, kompetentny zarząd i dobrze wyszkoloną załogę. A jedni i drudzy mają pełną świadomość, jak ich zakład wypada w porównaniu z innymi z grupy – powiedział Tavares. Przyznał zarazem, że zakład nie jest fabryką niskokosztową, bo koszty należą do średnich.

""

Peugeot Partner / fot. Peugeot

moto.rp.pl

"Peugeot Boxer - tej wielkości dostawczak będzie produkowany w Gliwicach. Czy będzie to nowy model,

Citroen Jumper / fot. Citroen

moto.rp.pl

Obecnie w Gliwicach produkowane są dwa modele: najnowsza generacja Astry V w wersji hatchback oraz poprzednia generacja Astry IV w wersji sedan. W ubiegłym roku fabrykę opuściło łącznie 106,4 tys. samochodów. To o blisko 60 tys. mniej niż rok wcześniej. Spadek jest efektem słabnącej sprzedaży samochodów osobowych na rynkach europejskich. Według organizacji producentów samochodów ACEA w pierwszym kwartale 2019 r. rejestracje samochodów osobowych w krajach Unii Europejskiej zmalały w ujęciu rocznym o 3,3 proc., a w samym marcu o 3,9 proc. Z kolei marzec okazał się siódmym z rzędu miesiącem pogarszających się wyników na europejskim rynku. Ale słabsze wyniki Gliwic to także rezultat zestarzenia się astry produkowanej od 2015 r. i naturalnej w takiej sytuacji redukcji popytu.

Astra do Niemiec?

Produkcja danej generacji samochodu trwa zwykle siedem lat. Oznacza to, że Astra V może być produkowana do 2022 r. Jednak obecnie nic nie wskazuje, by Francuzi podjęli już decyzję o zastąpieniu jej w Gliwicach nowym modelem samochodu osobowego. – Naturalnie, że rozmawialiśmy w PSA co będzie po Astrze w polskiej fabryce. Na razie cieszy, że właśnie astra z Gliwic jest po corsie naszym numerem dwa na liście najlepiej sprzedających się modeli – mówi Michael Loshscheller, prezes Opla.

""

Fabryka Opla w Gliwicach / fot. Opel

moto.rp.pl

Tymczasem, jak podała w czwartek rozgłośnia Deutsche Welle powołująca się na dziennik „Allgemeine Zeitung”, PSA zrezygnuje z wytwarzania astry w Gliwicach. Jej produkcją zajęłyby się zakłady Opla w Ruesselsheim. Decyzja o ulokowaniu w Polsce produkcji dużego dostawczaka może oznaczać, że profil fabryki rzeczywiście zmieni się w kierunku samochodów dostawczych. – To może być ciekawa zamiana. Tym bardziej że w grupie PSA prawie wszystkie marki mają w swej ofercie samochody dostawcze, co dobrze rokuje przyszłości Gliwic – twierdzi Dariusz Balcerzyk, ekspert Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. A budowa samochodów dostawczych w Gliwicach zabezpieczy przyszłość fabryki na co najmniej dziesięć lat, bo życie takich modeli jest znacznie dłuższe niż w przypadku aut osobowych.

CZYTAJ TAKŻE: Carlos Tavares, prezes Grupy PSA: Jeszcze trochę brakuje, by Opel mocno stanął na nogach

Według Deutsche Welle udział PSA w europejskim rynku pojazdów użytkowych wynosi około 25 proc. Jak twierdzi francuski koncern, czyni go to liderem na tym rynku. [G]

współpraca: Danuta Walewska

Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta