Decyzja o zaprzestaniu produkcji Pandy z dieslem może wynikać z realizacji nowego planu rozwoju grupy ogłoszonego 1 czerwca przez Sergio Marchionne. Nieżyjący już szef Fiat Chrysler Automobiles powiedział wtedy, że grupa będzie stopniowo – do 2021 r. – rezygnować z silników diesla we wszystkich samochodach osobowych. Według planu na lata 2018-22, rodzina Fiata 500 i Panda będą podstawą europejskiej oferty marki w przyszłości. Silniki wysokoprężne po części zastąpi napęd elektryczny – w 2020 r. ma zadebiutować e-Fiat 500, z kolei w Pandzie, obok silników benzynowych, mają się pojawić jednostki z technologią „mild hybrid”.
CZYTAJ TAKŻE: Ceny | Fiat 500 X: Z silnikami z Polski
FCA nie potwierdził, że produkcja Pandy z dieslami została zakończona, a Jednak w obowiązującym cenniku Fiata w Polsce figuruje model z takim silnikiem – promocyjna cena wersji easy to 49,9 tys. zł, a 4×4 – 61,4 tys. zł. 1,3-litrowe jednostki MultiJet o mocy 95 KM powstają w zakładzie grupy w Bielsku-Białej.
fot. Fiat
Według badającej rynek firmy JATO Dynamics Fiat sprzedał w Europie w ciągu 8 miesięcy tego roku 111 tys. Pand, o 15 proc. mniej niż rok temu. Udział diesli wyniósł 15 proc. Większość – bo aż 77,6 tys. sztuk znalazło nabywców we Włoszech. Zdaniem włoskiego związku zawodowego FIM-CISL, do końca września w fabryce w Pomigliano d’Arco pod Neapolem wyprodukowano 134,2 tys. tych miejskich aut, o 16 proc. mniej niż po 9 miesiącach 2017 r. Dlaczego źródłem są związki? Grupa nie publikuje danych o wielkości produkcji poszczególnych fabryk.