Tesla w największym kryzysie w swojej historii. Volkswagen 200 proc. w górę

Początek 2025 roku przyniósł przetasowania na europejskim rynku samochodów elektrycznych. Tesla, dotychczasowy lider w segmencie elektryków, przeżywa najgorszy kryzys sprzedażowy w swojej historii, podczas gdy europejscy producenci odrabiają straty i przejmują inicjatywę.

Publikacja: 31.05.2025 09:12

Początek roku to dwucyfrowe spadki Tesli na kluczowych rynkach europejskich

Początek roku to dwucyfrowe spadki Tesli na kluczowych rynkach europejskich

Foto: AdobeStock

Liczby są bezlitosne. W styczniu 2025 roku Tesla sprzedała w Europie zaledwie 9945 samochody, co oznacza spadek o 45 proc. w porównaniu z 18 161 egzemplarzami sprzedanymi rok wcześniej. To najgorsze otwarcie roku amerykańskiego giganta od dwóch lat, które rozpoczęło całkowite przetasowanie sił na Starym Kontynencie. Kryzys nie ogranicza się tylko do jednego miesiąca. Lutowe dane potwierdziły utrzymujące się dwucyfrowe spadki Tesli na kluczowych rynkach europejskich: w Holandii o 24 proc., we Francji o 44 proc., w Portugalii o 46 proc. W Norwegii, tradycyjnie przyjaznym dla elektryków rynku, sprzedaż samego Modelu Y spadła o 66,6 proc.

Czytaj więcej

Nowy pomysł restauracji przy superchargerach, ale nikt nie chce gotować dla Muska

Największym beneficjentem obecnego kryzysu stał się Volkswagen. Niemiecki koncern zanotował wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych o 203 proc. w styczniu 2025 roku, dostarczając na rynek 20 479 auta na prąd. To ponad dwa razy więcej niż wynik Tesli. Analizując gamę modelową największą popularnością cieszył się Volkswagen ID.4, który w styczniu został najchętniej kupowanym samochodem elektrycznym w Europie, osiągając wynik 7145 egzemplarzy (+194 proc.), wyprzedzając Teslę Model Y, która znalazła 6055 nabywców (-49 proc.). Trzecie miejsce zajął inny Volkswagen – ID.7 z imponującym wzrostem o 679 proc. Grupa Volkswagen umocniła dzięki temu swoją pozycję lidera europejskiego rynku samochodów elektrycznych z 21,9 proc. udziałem, podczas gdy Tesla spadła na trzecie miejsce z 11 proc. udziałem w Europie.

Volkswagen ID.4

Volkswagen ID.4

Foto: mat. prasowe

Obecna sytuacja to wynik splotu wydarzeń. Bez wątpienia wpływ na wynik Tesli ma zaangażowanie polityczne Elona Muska, budzące sprzeciw europejskich klientów, co przekłada się na bojkot marki w wielu krajach. Ogólna niechęć do kontrowersyjnych wypowiedzi miliardera wpłynęły bardzo mocno na postrzeganie marki. Równocześnie europejscy producenci znacząco poprawili jakość i atrakcyjność swoich ofert elektryków. Volkswagen, BMW, Stellantis i Renault, czerpią korzyści ze swoich nowych elektrycznych modeli, oferując je w przystępniejszych cenach i nowszych modelach.

Volkswagen ID.7

Volkswagen ID.7

Foto: mat. prasowe

Tesla traci klientów na wszystkich kluczowych rynkach

W pierwszym kwartale 2025 roku Tesla zanotowała 71 proc. spadek zysku netto, a przychody spadły o 9 proc. do 19,3 mld USD. Akcje spółki straciły około 570 miliardów dolarów wartości rynkowej, a kapitalizacja po raz pierwszy od listopada spadła poniżej 1 biliona dolarów. Elon Musk podczas Katarskiego Forum Ekonomicznego stwierdził, że "Europa jest dla Tesli najgorszym rynkiem a wszędzie indziej słaby trend sprzedażowy już się odwrócił", co zresztą nie jest prawdą. W kanadyjskiej prowincji Quebec sprzedaż Tesli rok do roku spadła o 85 procent, w Australii nadal niższa aż o 65 procent. Nawet w Chinach Tesli musi zacisnąć pasa i pogodzić się ze spadkiem sprzedaży o 11,5 proc.

Czytaj więcej

Volkswagen ID.7: Wszystko jest dobrze, ale...

Liczby są bezlitosne. W styczniu 2025 roku Tesla sprzedała w Europie zaledwie 9945 samochody, co oznacza spadek o 45 proc. w porównaniu z 18 161 egzemplarzami sprzedanymi rok wcześniej. To najgorsze otwarcie roku amerykańskiego giganta od dwóch lat, które rozpoczęło całkowite przetasowanie sił na Starym Kontynencie. Kryzys nie ogranicza się tylko do jednego miesiąca. Lutowe dane potwierdziły utrzymujące się dwucyfrowe spadki Tesli na kluczowych rynkach europejskich: w Holandii o 24 proc., we Francji o 44 proc., w Portugalii o 46 proc. W Norwegii, tradycyjnie przyjaznym dla elektryków rynku, sprzedaż samego Modelu Y spadła o 66,6 proc.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Na prąd
Rekordowe 4,78 mld zł na projekty niskoemisyjne. NFOŚiGW ogłosił nowy konkurs
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Na prąd
Nowe baterie mogą zmienić rynek motoryzacyjny. Są produkowane z odpadów i metanu
Na prąd
Kolejna marka wstrzymuje swoją strategię elektryczną. Honda stawia na hybrydy
Na prąd
Łódź zostanie stolicą elektromobilnej rewolucji. EV Experience Urban Edition 2025
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Na prąd
Ładowanie szybsze od tankowania. Rewolucyjne baterie z Chin
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont