Niezależnie od tego, czy chodzi o samochody elektryczne, czy o energię wiatrową: według badania Chiny masowo dotują krajowe firmy, zwłaszcza producentów zielonych technologii. Jak ogłosił Kiloński Instytut Gospodarki Światowej (IFW), ponad 99 proc. notowanych na giełdzie chińskich spółek otrzymało w 2022 r. bezpośrednie dotacje rządowe. W połączeniu z inną pomocą – taką jak preferencyjny dostęp do surowców krytycznych, transfer technologii, który czasami jest wymuszany wobec inwestorów zagranicznych i preferencyjne traktowanie w procedurach zamówień publicznych – chińskie przedsiębiorstwa mogą się bardzo szybko rozwijać się w wielu obszarach zielonych technologii.
Czytaj więcej
Nowy podstawowy wariant BYD Seagull o nazwie Glory Edition, sprawia, że ten mały samochód elektryczny jest teraz znacznie tańszy niż wcześniej. Na chińskim rynku kosztuje około 8900 dolarów, czyli nieco ponad 38 tys. złotych. Chińska marka zamierza eksportować ten model do Europy i oferować go za podobną cenę.
Motoryzacyjna marka BYD z szczególnie wysokimi dotacjami
Szczególnie wysokie dotacje otrzymuje producent samochodów elektrycznych BYD. Z badania wynika, że w 2020 r. dotacje bezpośrednie wyniosły równowartość około 220 mln euro, a w 2022 r. osiągnęły już kwotę 2,1 mld euro. BYD otrzymuje także znacznie więcej premii za zakup samochodów elektrycznych niż wszyscy inni krajowi producenci czy zagraniczne firmy produkujące lokalnie, takie jak Tesla czy spółki joint venture Volkswagena. Tak sama marka motoryzacyjna korzysta również z dotacji dla producentów akumulatorów, kupując tańsze komponenty. Autorzy raportu doradzają Unii Europejskiej, aby podjęła negocjacje z Chinami w ramach wszczętego niedawno postępowania antysubsydyjnego przeciwko importowi samochodów elektrycznych. Celem musi być zniesienie dotacji, które są szczególnie szkodliwe dla UE — twierdzi Kiloński Instytut Gospodarki Światowej.
Czytaj więcej
Mazda ma ochotę wejść do klasy premium. Jakość, pomysły, rodzaje napędu jak najbardziej potwierdzają te aspiracje. Nowy SUV ma to przypieczętować.
Czytaj więcej
Chińska marka Nio przedstawiła swojego nowego, elektrycznego flagowca ET9. Auto na rynku ma pojawić się w 2025 roku. ET9 będzie kolejną próbą ataku na luksusowe samochody elektryczne BMW i Mercedesa. Nio ET9 ma jedną wyjątkową umiejętność – funkcję potrząsania (wideo na końcu materiału).