Xiaomi MS11: Pierwszy elektryczny samochód chińskiego giganta elektroniki

Xiaomi, chiński gigant elektroniczny wchodzi na rynek samochodów elektrycznych. Pojawiły się pierwsze zdjęcia i informacje na temat elektrycznego sedana MS 11, który ma debiutować na rynku pod koniec 2023 roku. Kolejne modele planowane są w późniejszym terminie.

Publikacja: 07.02.2023 07:39

Xiaomi MS11: Pierwszy elektryczny samochód chińskiego giganta elektroniki

Foto: mat. prasowe

Pierwszym z czterech planowanych samochodów elektrycznych Xiaomi jest sedan MS 11, opracowany pod kryptonimem Modena. Planowana cena to nieco poniżej 40 000 i 50 000 euro w zależności od użytej baterii. Tańsza wersja wykorzystuje platformę 400-woltową i akumulatory LFP firmy BYD, podczas gdy topowy model wykorzystuje platformę 800-woltową i baterie Qilin firmy CATL. Modena, czyli MS 11, ma zostać zaprezentowana pod koniec 2023 roku, a w Chinach wejść do sprzedaży na początku 2024 roku. Teraz chińska platforma mediów społecznościowych Weibo opublikowała pierwsze zdjęcia seryjnego modelu w słabej rozdzielczości.

Czytaj więcej

Pożary aut w 2022 r. Statystki PSP zaskakują

Foto: mat. prasowe

Na rok 2025 zapowiadany jest drugi model o kryptonimie Le Mans, który będzie miał npęd składający się z trzech silników. Lei Jun, szef Xiaomi prezentując swoje plany dotyczące samochodów elektrycznych zapowiedział sedany i SUV-y, które powinny być oferowane w przedziale cenowym od 100 000 do 300 000 juanów (pomiędzy 12 500 a 37 000 euro). Masowa produkcja samochodów elektrycznych ma ruszyć w pierwszej połowie 2024 roku. Firma potwierdziła to na konferencji inwestorskiej. Xiaomi otrzyma wsparcie rozwojowe od Shanghai HVST Automobile Design. Już od dłuższego czasu krążyły pogłoski, że elektroniczny gigant z Chin wejdzie do branży samochodowej. W ciągu najbliższych dziesięciu lat w projekt samochodowy ma zostać zainwestowanych około dziesięciu miliardów dolarów. Lei Jun, dyrektor generalny, który założył firmę jedenaście lat temu, chce sam kierować nową filią samochodową. Będzie to „ostatni duży projekt w jego życiu” – powiedział podczas prezentacji.

Foto: mat. prasowe

Miejsce, w którym zostaną zbudowane samochody elektryczne, nie zostało jeszcze sfinalizowane, ponieważ Xiaomi najwyraźniej nie ma jeszcze licencji na budowę samochodów w Chinach. Chińskie władze niedawno ogłosiły, że Xiaomi buduje nową fabrykę w Pekinie i jeśli tak się stanie ma być tam produkowanych 300 000 pojazdów rocznie. Oprócz produkcji, na terenie obiektu mają się znaleźć działy badawczo-rozwojowe oraz siedziba firmy. Po ugruntowaniu pozycji na rodzimym rynku, Xiaomi myśli o ewentualnym eksporcie.

Czytaj więcej

Lamborghini pozostanie przy wolnossącym silniku V12
Na prąd
Tesla Model S i X z wyłączonym konfiguratorem w Europie. Czy to początek problemów?
Na prąd
Trump zapowiedział cofnięcie dopłat do elektromobilności. Firmy zainwestowały miliardy
Na prąd
Wiemy które z używanych elektrycznych aut sprzedają się najlepiej
Na prąd
Kia zaszalała z ceną topowego SUV-a. Z dopłatą aż 115 tys. taniej
Na prąd
Duży kontrakt na dostawę elektrycznych autobusów. Rekordowa umowa w Katowicach