Od jutra GreenWay i Orlen podnoszą ceny za ładowanie pojazdów elektrycznych

Nowy rok przyniesie nie tylko podwyżki VAT-u na paliwo, ale droższe będzie również ładowanie aut elektrycznych. Stawka VAT wzrośnie z 5 proc. do standardowych 23 proc. Na tą zmianę zagregował GreenWay – największy operator ładowania pojazdów elektrycznych, oraz Orlen.

Publikacja: 31.12.2022 11:59

Od jutra GreenWay i Orlen podnoszą ceny za ładowanie pojazdów elektrycznych

Foto: Greenway

Na słupkach GreenWay ładowanie e-aut będzie znacznie droższe. Przejechanie 100 kilometrów na prądzie będzie kosztowało nawet 65 zł. GeenWay po niespełna dwóch miesiącach opublikował kolejną nowelizację cennika, który zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku. W efekcie w najniższej taryfie AC (ładowanie jednorazowe bez rejestracji) za kilowatogodzinę (kWh) zapłacimy 2,20 zł. Dotychczas było to 1,88 zł. Dla szybkiego ładowania do 100 kW wzrost nastąpi z obecnego poziomu 2,90 do 3,40 zł za kWh, a dla ultraszybkich ładowarek będzie to zmiana z 3,24 do 3,80 zł/kWh. Stawki po zarejestrowaniu, ale bez wykupienia abonamentu, ceny wahać się będą od 1,95 zł/kWh (AC) przez 2,95 zł/kWh (DC o mocy do 100 kW) do 3,25 zł/kWh (DC o mocy powyżej 100 kW). Oznacza to, że przy najszybszym ładowaniu koszt przejechania 100 kilometrów będzie kosztował 65 zł i to tylko w przypadku jak średnie zużycie będzie wynosić 20 kWh/100 km.

Czytaj więcej

Kultowa Corvetta otrzyma elektryczny napęd. Moc nawet do 1000 KM

W tym miejscu warto dokonać porównania. Za kwotę 65 zł zakupimy ok. 10 litrów benzyny (obecna średnia cena Pb95 w Polsce to 6,53 zł/litr). Pozwoli to na pokonanie w zależności od samochodu nawet ponad 150 km. Najniższe stawki na ładowarkach GreenWay otrzymają klienci, którzy wykupią abonament ENERGIA MAX za 99,99 zł miesięcznie. Wtedy koszt kilowatogodziny przy prądzie przemiennym (AC) kosztować będzie 1,60 zł, a dla prądu stałego jest to odpowiednio 1,95 (DC do 100 kW) i 2,20 zł (DC powyżej 100 kW). Zmianie ulegnie również stawka za przekroczenie czasu korzystania z danego złącza (AC do 600 minut i DC do 60 minut). Dotychczas każda dodatkowa minuta kosztowała 34 grosze. Zgodnie z nowym cennikiem będzie to 40 groszy.

W ślad za GreenWay Polska, Orlen drugi największy operator ładowania pojazdów elektrycznych, zaktualizuje stawki za kilowatogodzinę. Ich wprowadzenie zdecydowanie może spowolnić elektromobilną transformację. Sieć stacji ładowania Orlen Charge podobnie jak największy konkurent – GreenWay Polska – wprowadza od nowego roku aktualizację cen za ładowanie pojazdów elektrycznych. Zaproponowane stawki dosłownie poszybują w górę. Najwięcej zapłacimy na ładowarkach o mocy powyżej 125 kW. Do tej pory stawka wynosiła 2,72 zł/kWh. Zgodnie z nowym cennikiem będzie to 3,19 zł/kWh (wcześniej 2,72 zł/kWh). Oznacza to, że przejechanie 100 kilometrów będzie kosztowało 63,80 zł (przy zużyciu średnim 20 kWh/100 km).

Nieco mniej – 57,80 zł – zapłacą osoby, którzy proces ładowania wykonają na stacjach o mocy od 50 do 125 kW (2,89 zł/kWh – wcześniej 2,47 zł/kWh). 53,80 zł wyjdzie rachunek za przejechanie 100 km dla użytkowników wybierających stacje do 50 kW (2,69 zł/kWh – wcześniej 2,30 zł/kWh). Najtaniej zapłacą osoby wykorzystujące najwolniejsze złącze AC (zazwyczaj 11 lub 22 kW). Zgodnie z nowym cennikiem kilowatogodzina kosztować będzie 1,89 zł za 1 kWh (wcześniej 1,61 zł/kWh). Limit za przekroczenie czasu ładowania, ustalony na 60 minut w przypadku złącza DC oraz na 720 minut dla AC, wynosi 0,40 złotych za każdą dodatkową minutę.

Czytaj więcej

Cupra będzie produkować swojego nowego SUV-a w Chinach

Na słupkach GreenWay ładowanie e-aut będzie znacznie droższe. Przejechanie 100 kilometrów na prądzie będzie kosztowało nawet 65 zł. GeenWay po niespełna dwóch miesiącach opublikował kolejną nowelizację cennika, który zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku. W efekcie w najniższej taryfie AC (ładowanie jednorazowe bez rejestracji) za kilowatogodzinę (kWh) zapłacimy 2,20 zł. Dotychczas było to 1,88 zł. Dla szybkiego ładowania do 100 kW wzrost nastąpi z obecnego poziomu 2,90 do 3,40 zł za kWh, a dla ultraszybkich ładowarek będzie to zmiana z 3,24 do 3,80 zł/kWh. Stawki po zarejestrowaniu, ale bez wykupienia abonamentu, ceny wahać się będą od 1,95 zł/kWh (AC) przez 2,95 zł/kWh (DC o mocy do 100 kW) do 3,25 zł/kWh (DC o mocy powyżej 100 kW). Oznacza to, że przy najszybszym ładowaniu koszt przejechania 100 kilometrów będzie kosztował 65 zł i to tylko w przypadku jak średnie zużycie będzie wynosić 20 kWh/100 km.

Na prąd
Ceny akumulatorów na rekordowo niskim poziomie. Czy elektryki będą tańsze?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Na prąd
Musk stawia wyzwanie Chinom. Tania Tesla pojawi się w 2025 r.
Na prąd
Program dopłat "Mój elektryk 2.0" może zaszkodzić rynkowi e-mobility
Na prąd
Samochody elektryczne w raporcie TÜV. Tesla na ostatnim miejscu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Na prąd
To może być przełom dla producentów aut. Gigant branży buduje własną platformę