Obecnie bateria – w większości przypadków – jest stałym elementem pojazdu elektrycznego i nie podlega szybkiej wymianie. Wiąże się to z wieloma wyzwaniami, wśród których wymienia się m.in.: czas ładowania czy konieczność oczekiwania w kolejce na dostęp do publicznych punktów ładowania. Szczególne problemy rodzi to dla długodystansowych ciężarówek, które muszą na trasie korzystać z publicznych ładowarek, oraz innych samochodów użytkowych. Znaczna liczba użytkowanych pojazdów elektrycznych stanowi także wyzwanie dla sieci energetycznej ze względu na ograniczone możliwości przesyłowe oraz wzrost zapotrzebowania na energię w godzinach szczytu.
Czytaj więcej
Dopłaty mające zachęcać Niemców do kupowania samochodów elektrycznych zostaną u naszych zachodnich sąsiadów od przyszłego roku mocno obniżone.
By rozwiązać ten problem Commercial Japan Partnership Technologies Corporation, spółka założona w 2021 roku przez Toyotę, Isuzu i Hino oraz firma logistyczna Yamato Transport rozpoczną prace nad systemem wymiennych, przenośnych kartridży bateryjnych do pojazdów. Ich celem jest obniżenie kosztów wprowadzenia samochodów elektrycznych do masowego użytku poprzez wymienne akumulatory. Miałoby to obniżyć m.in. koszty tworzenia infrastruktury ładowania i wyeliminowałoby także przestoje w pracy pojazdu spowodowane ładowaniem. Równie ważnym argumentem jest wyrównanie zapotrzebowania na energię elektryczną w ciągu doby. Baterie zwrócone operatorowi systemu mogłyby zostać naładowane w czasie mniejszego zapotrzebowania i niższych cen energii, niezależnie od tego, o jakich porach dnia samochody muszą być w użyciu. Spółka zakłada stworzenie różnego rodzaju komercyjnych pojazdów elektrycznych, takich jak użytkowe vany i lekkie ciężarówki przystosowane do zasilania przez wymienne baterie.
Czytaj więcej
W lipcu liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce spadła o niemal 11 proc. Pierwsze siedem miesięcy 2022 roku były równie słabe - rynek spadł o blisko 13 proc.