Wartość tej inwestycji to 5 mld euro. Według nieoficjalnych, ale pochodzących z wiarygodnego źródła informacji, Tesla zrezygnowała z wartego 1,14 mld euro dofinansowania od rządu niemieckiego. Musk planował również zbudowanie w Brandenburgii fabryki baterii i innych komponentów, ostatecznie postawi w Austin, w Teksasie. Czy Muska zniechęciły niemieckie perypetie z otwarcie zakładu pod Berlinem, który już od lipca tego roku miał produkować samochody? Według informacji niemieckiego „Automobilwoche” produkcja ma ruszyć ostatecznie w grudniu, a do końca I połowy 2022 z fabryki wyjedzie 30 tys. W najbliższych dniach Tesla Inc, według tego tygodnika, ma otrzymać ostatecznie zielone światło od lokalnych władz.
Czytaj więcej
Po kilku dniach przerwy najbogatszy człowiek świata wznowił sprzedaż akcji Tesli. Sprzedał już ponad połowę z deklarowanych na Twitterze 10 proc. posiadanych walorów producenta aut elektrycznych.
Powodów opóźnienia jest kilka, w tym także ze względów formalnych, ale najważniejsze były zastrzeżenia środowiskowe, między innymi na terenie budowy znaleziono jaszczurki zwinki, w Niemczech ściśle chronione. Trzeba więc było ich siedliska przenieść w inne miejsce. Elon Musk, wyraźnie nieprzyzwyczajony do warunków inwestowania w Unii Europejskiej, wcześniej kilkakrotnie krytykował niemieckie podejście do przedsiębiorców, a w liście do władz napisał, że przepisy są sprzeczne z dążeniami do ograniczenia zmian klimatycznych. Teraz wiadomo, że próbny rozruch w podberlińskim zakładzie zakładzie już się rozpoczął, wyprodukowano tam pierwsze egzemplarze Modelu Y. Od stycznia 2022 produkcja ma wynieść 1000 sztuk tygodniowo i będzie stopniowo zwiększana.
Tesla Model Y
Natomiast produkcja baterii trwa już od ubiegłego roku w fabryce we Fremont w Kalifornii i stamtąd, już na skalę masową miała zostać przeniesiona do Niemiec, w pobliże fabryki aut. Tesla kwalifikowała się do pomocy publicznej, bo produkcja aut elektrycznych i baterii do nich jest uznana za strategiczną, więc wsparcie finansowe, jakie chciał zapewnić Amerykanom rząd niemiecki, nie naruszało zasad konkurencji w UE. - Tesla już poinformowała niemieckie władze, że nie jest zainteresowana tymi pieniędzmi - przyznała Beate Baron, rzeczniczka Ministerstwa Gospodarki w Berlinie. Powiedziała jednak, że plany budowy fabryki baterii oraz zakładu zajmującego się ich recyklingiem, nadal są przez Muska podtrzymywane.