Tesla nie chce niemieckich pieniędzy

Najbogatszy człowiek świata Elon Musk, człowiek, który wymyślił Teslę, nie chce niemieckich miliardów. Poinformował już niemieckie władze, że nie skorzysta z należnego mu dofinansowania na fabrykę samochodów w Gruenheide pod Berlinem.

Publikacja: 30.11.2021 08:04

Tesla nie chce niemieckich pieniędzy

Foto: mat. prasowe

Wartość tej inwestycji to 5 mld euro. Według nieoficjalnych, ale pochodzących z wiarygodnego źródła informacji, Tesla zrezygnowała z wartego 1,14 mld euro dofinansowania od rządu niemieckiego. Musk planował również zbudowanie w Brandenburgii fabryki baterii i innych komponentów, ostatecznie postawi w Austin, w Teksasie. Czy Muska zniechęciły niemieckie perypetie z otwarcie zakładu pod Berlinem, który już od lipca tego roku miał produkować samochody? Według informacji niemieckiego „Automobilwoche” produkcja ma ruszyć ostatecznie w grudniu, a do końca I połowy 2022 z fabryki wyjedzie 30 tys. W najbliższych dniach Tesla Inc, według tego tygodnika, ma otrzymać ostatecznie zielone światło od lokalnych władz.

Czytaj więcej

Elon Musk znów sprzedaje Teslę

Powodów opóźnienia jest kilka, w tym także ze względów formalnych, ale najważniejsze były zastrzeżenia środowiskowe, między innymi na terenie budowy znaleziono jaszczurki zwinki, w Niemczech ściśle chronione. Trzeba więc było ich siedliska przenieść w inne miejsce. Elon Musk, wyraźnie nieprzyzwyczajony do warunków inwestowania w Unii Europejskiej, wcześniej kilkakrotnie krytykował niemieckie podejście do przedsiębiorców, a w liście do władz napisał, że przepisy są sprzeczne z dążeniami do ograniczenia zmian klimatycznych. Teraz wiadomo, że próbny rozruch w podberlińskim zakładzie zakładzie już się rozpoczął, wyprodukowano tam pierwsze egzemplarze Modelu Y. Od stycznia 2022 produkcja ma wynieść 1000 sztuk tygodniowo i będzie stopniowo zwiększana.

Tesla Model Y

Tesla Model Y

Foto: mat. prasowe

Natomiast produkcja baterii trwa już od ubiegłego roku w fabryce we Fremont w Kalifornii i stamtąd, już na skalę masową miała zostać przeniesiona do Niemiec, w pobliże fabryki aut. Tesla kwalifikowała się do pomocy publicznej, bo produkcja aut elektrycznych i baterii do nich jest uznana za strategiczną, więc wsparcie finansowe, jakie chciał zapewnić Amerykanom rząd niemiecki, nie naruszało zasad konkurencji w UE. - Tesla już poinformowała niemieckie władze, że nie jest zainteresowana tymi pieniędzmi - przyznała Beate Baron, rzeczniczka Ministerstwa Gospodarki w Berlinie. Powiedziała jednak, że plany budowy fabryki baterii oraz zakładu zajmującego się ich recyklingiem, nadal są przez Muska podtrzymywane.

Czytaj więcej

Tesla z rekordowym kwartałem

A sam Elon Musk na Twitterze napisał: „Tesla zawsze była przeciwna jakimkolwiek subsydiom, ale muszą być również zlikwidowane dopłaty do inwestycji w ropę i gaz. A z jakichś powodów rządy nie są chętne, by to robić ”. Tyle że takie przekonanie nie przeszkodziło mu w skorzystaniu z publicznych pieniędzy przy budowaniu firmy kosmicznej Space Exploration Technologies Corp oraz dotacji i pożyczek, jakie otrzymał na uruchomienie produkcji Modelu S. SpaceX jest dzisiaj firmą blisko współpracującą z rządowym i National Aeronautics and Space Administration oraz amerykańskim Departamentem Obrony. A cała sprawa jest jeszcze bardziej niejasna, ponieważ Musk nadal nie zrezygnował z dofinansowania do swojej inwestycji o władz Brandenburgii. W tym przypadku jednak nie wiadomo o ile wnioskował miliarder, według nieoficjalnych informacji miało to być ok 100 mln euro. Obowiązujące przepisy są takie, że przy pomoc publiczna może sięgnąć 6,8 proc. od każdych zainwestowanych 100 mln. Elon Musk jest dzisiaj najbogatszym człowiekiem na świecie po tym, jak jego rejestrowany majątek sięgnął 304,4 mld dolarów. Tylko w tym roku wzbogacił się o 134.7 mld.

Wartość tej inwestycji to 5 mld euro. Według nieoficjalnych, ale pochodzących z wiarygodnego źródła informacji, Tesla zrezygnowała z wartego 1,14 mld euro dofinansowania od rządu niemieckiego. Musk planował również zbudowanie w Brandenburgii fabryki baterii i innych komponentów, ostatecznie postawi w Austin, w Teksasie. Czy Muska zniechęciły niemieckie perypetie z otwarcie zakładu pod Berlinem, który już od lipca tego roku miał produkować samochody? Według informacji niemieckiego „Automobilwoche” produkcja ma ruszyć ostatecznie w grudniu, a do końca I połowy 2022 z fabryki wyjedzie 30 tys. W najbliższych dniach Tesla Inc, według tego tygodnika, ma otrzymać ostatecznie zielone światło od lokalnych władz.

Pozostało 82% artykułu
Na prąd
Analiza 7 tys. elektryków: akumulatory są mniej zawodne niż silniki spalinowe
Na prąd
Volkswagen rozpoczyna nowy projekt w Afryce. Będzie budować elektryczne traktory
Na prąd
Saudyjczycy budują swój pierwszy elektryczny samochód. Technologia z całego świata
Na prąd
Prognoza ekspertów: popyt na baterie do elektryków wzrośnie czterokrotnie do 2030 r.
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Na prąd
Rewolucja w hybrydach plug-in. "Super akumulator" z zasięgiem 400 km