PKN Orlen ogłosił plan budowy stacji tankowania wodoru. Pierwsze chce uruchomić w Poznaniu, Katowicach oraz mobilną odmianę we Włocławku. Pieniądze na ten cel – 2 mld euro – państwowy gigant otrzymał z unijnego budżetu. To jednak dopiero początek planów. Do 2030 roku na terenie kraju ma powstać łącznie 50 stacji tankowania wodoru. – Technologia wodorowa to przyszłość motoryzacji. Intensyfikujemy prace nad jej rozwojem, ponieważ chcemy zajmować silną pozycję konkurencyjną w tym perspektywicznym segmencie. W Trzebini, Włocławku, a następnie w Płocku powstaną huby wodorowe. Równolegle podejmujemy współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi – potencjalnymi odbiorcami wodoru. Stacje tankowania wodoru, które zamierzamy zbudować, stanowią kolejny, naturalny krok w realizacji naszych biznesowych celów – stwierdził Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.
Czytaj więcej
Stellantis, czyli połączone grupy PSA i FCA stawia na wodór. Zgodnie z zapewnieniami, w pierwszej kolejności ten napęd ma być wykorzystany w średniej wielkości samochodach dostawczych. Według zapowiedzi na rynku pojawią się już pod koniec 2021 roku.
Pierwsze trzy stacje (Poznań, Katowice, Włocławek) mają obsługiwać samochody osobowe (wodór sprężony do 700 bar), jak też autobusy, autokary i transport ciężki (350 bar). Zgodnie z wyliczeniami koncernu, zapotrzebowanie jednego autobusu wyposażonego w ogniwo paliwowe to 30 kg/dzień., co pozwoli przejechać ok. 300 km. Pojazdy osobowe mają nieco mniejsze zapotrzebowanie. Obecnie znane auta – Toyota Mirai i Hyundai Nexo tankują od 5,6 do 6 kg wodoru co pozwala na pokonanie maksymalnie 666 km.
W Polsce obecnie auta zasilane tym paliwem w 99 proc. należą do Zygmunta Solorza-Żaka. Zakupił on 40 Toyot oraz 8 Hyundai. Zapowiedział również budowę dwóch stacji – W Koninie na terenie własnych zakładów ZE PAK (Zespół Elektrowni Pątnów Adamów Konin) oraz w Warszawie, gdzie działa mobilna stacja dla pracowników użytkujących auta wodorowe. Na świecie jest obecnie 36 wodorowych dolin. Są one zlokalizowane w 20 krajach. W Europie tego rodzaju „dolin” jest 20. Poziom inwestycji w obszarze istniejących tego typu struktur, to ponad 32 mld euro. Mazowiecka Dolina Wodorowa ma powstać do końca pierwszego kwartału 2022 r. W tej sprawie podpisano list intencyjny (20 sygnatariuszy). Liderem przedsięwzięcia będzie PKN Orlen.