PKN Orlen ogłosił plan budowy stacji tankowania wodoru. Pierwsze chce uruchomić w Poznaniu, Katowicach oraz mobilną odmianę we Włocławku. Pieniądze na ten cel – 2 mld euro – państwowy gigant otrzymał z unijnego budżetu. To jednak dopiero początek planów. Do 2030 roku na terenie kraju ma powstać łącznie 50 stacji tankowania wodoru. – Technologia wodorowa to przyszłość motoryzacji. Intensyfikujemy prace nad jej rozwojem, ponieważ chcemy zajmować silną pozycję konkurencyjną w tym perspektywicznym segmencie. W Trzebini, Włocławku, a następnie w Płocku powstaną huby wodorowe. Równolegle podejmujemy współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi – potencjalnymi odbiorcami wodoru. Stacje tankowania wodoru, które zamierzamy zbudować, stanowią kolejny, naturalny krok w realizacji naszych biznesowych celów – stwierdził Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.
Czytaj więcej
Stellantis, czyli połączone grupy PSA i FCA stawia na wodór. Zgodnie z zapewnieniami, w pierwszej...
Pierwsze trzy stacje (Poznań, Katowice, Włocławek) mają obsługiwać samochody osobowe (wodór sprężony do 700 bar), jak też autobusy, autokary i transport ciężki (350 bar). Zgodnie z wyliczeniami koncernu, zapotrzebowanie jednego autobusu wyposażonego w ogniwo paliwowe to 30 kg/dzień., co pozwoli przejechać ok. 300 km. Pojazdy osobowe mają nieco mniejsze zapotrzebowanie. Obecnie znane auta – Toyota Mirai i Hyundai Nexo tankują od 5,6 do 6 kg wodoru co pozwala na pokonanie maksymalnie 666 km.
W Polsce obecnie auta zasilane tym paliwem w 99 proc. należą do Zygmunta Solorza-Żaka. Zakupił on 40 Toyot oraz 8 Hyundai. Zapowiedział również budowę dwóch stacji – W Koninie na terenie własnych zakładów ZE PAK (Zespół Elektrowni Pątnów Adamów Konin) oraz w Warszawie, gdzie działa mobilna stacja dla pracowników użytkujących auta wodorowe. Na świecie jest obecnie 36 wodorowych dolin. Są one zlokalizowane w 20 krajach. W Europie tego rodzaju „dolin” jest 20. Poziom inwestycji w obszarze istniejących tego typu struktur, to ponad 32 mld euro. Mazowiecka Dolina Wodorowa ma powstać do końca pierwszego kwartału 2022 r. W tej sprawie podpisano list intencyjny (20 sygnatariuszy). Liderem przedsięwzięcia będzie PKN Orlen.