Za 4 lata w Polsce będzie 300 tys. elektryków

Blisko 20 razy więcej niż obecnie – tyle w pełni elektrycznych samochodów może być w Polsce w 2025 r. – prognozuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

Publikacja: 17.09.2021 10:46

Za 4 lata w Polsce będzie 300 tys. elektryków

Foto: Mazda

Według przygotowanego raportu Polish EV Outlook 2021, liczba zarejestrowanych e-aut zbliżyłaby się wtedy do 300 tysięcy. Byłaby to realizacja realistycznego scenariusza zakładającego kontynuację subsydiów w postaci dotacji z NFOŚiGW z programu „Mój Elektryk”: według Macieja Mazura, dyrektora zarządzającego PSPA, polski park całkowicie elektrycznych samochodów mógłby za cztery lata liczyć ok. 291 tys. sztuk.

- To nieco mniejsza liczba niż zakładana w poprzedniej edycji „Polish EV Outlook”, a do bezpośrednich powodów należy zaliczyć późne uruchomienie wsparcia dla nabywców instytucjonalnych, jak również kryzys na rynku półprzewodników, który ogranicza podaż e-aut wybranych marek – mówi Mazur. Mimo tego PSPA zakłada, że polska elektromobilność w kolejnych latach będzie rozwijać się coraz bardziej dynamicznie. - W 2030 r. skumulowana liczba rejestracji w pełni elektrycznych samochodów w Polsce wyniesie 940 tys. szt., zaś hybryd plug-in – 668 tys. szt. – prognozuje Mazur.

Ładowanie samochodu

Z raportu „Polish EV Outlook 2021” wynika, że najwięcej samochodów z napędem elektrycznym – niemal 1/4 całego parku – zostało zarejestrowanych w Warszawie. W pierwszych sześciu miesiącach obecnego roku trafiła tam tam ponad jedna piąta sprzedawanych w Polsce aut bateryjnych i hybryd plug-in. Ok. 28 proc. „elektryków” zarejestrowano w dużych miastach od 300 tys. do 1 mln mieszkańców: w Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy i Lublinie. Z kolei w mniejszych miastach liczących od 150 do 300 tys. mieszkańców odsetek sprzedanych e-aut wyniósł 12,5 proc.

Samochody z napędem elektrycznym są już dostępne w praktycznie każdym segmencie rynku. Najpopularniejszymi markami aut bateryjnych pod względem liczby rejestracji okazują się Nissan, BMW oraz Tesla, a najczęściej kupowane modele w pierwszej połowie 2021 r. to Tesla Model 3, Dacia Spring oraz Skoda Enyaq iV. Z kolei w segmencie hybryd plug-in na pierwszych trzech miejscach rankingu popularności znalazły się BMW, Mercedes i Volvo.

Skoda Enyaq

Raport PSPA pokazuje, że w latach 2014-2021 udział dostawczych oraz osobowych samochodów z napędem elektrycznym w sprzedaży nowych pojazdów w Polsce wzrósł z 0,04 proc. do 2,86 proc. Park aut w pełni elektrycznych powiększył się w tym czasie ponad 80 razy. 250-stronicowy „Polish EV Outlook 2021” przedstawiający aktualny stan oraz prognozy rozwoju polskiego rynku zero- i niskoemisyjnego transportu zostanie zaprezentowany podczas Kongresu Nowej Mobilności 2021, który w dniach 6-8 października odbędzie się w Łodzi.

Według przygotowanego raportu Polish EV Outlook 2021, liczba zarejestrowanych e-aut zbliżyłaby się wtedy do 300 tysięcy. Byłaby to realizacja realistycznego scenariusza zakładającego kontynuację subsydiów w postaci dotacji z NFOŚiGW z programu „Mój Elektryk”: według Macieja Mazura, dyrektora zarządzającego PSPA, polski park całkowicie elektrycznych samochodów mógłby za cztery lata liczyć ok. 291 tys. sztuk.

- To nieco mniejsza liczba niż zakładana w poprzedniej edycji „Polish EV Outlook”, a do bezpośrednich powodów należy zaliczyć późne uruchomienie wsparcia dla nabywców instytucjonalnych, jak również kryzys na rynku półprzewodników, który ogranicza podaż e-aut wybranych marek – mówi Mazur. Mimo tego PSPA zakłada, że polska elektromobilność w kolejnych latach będzie rozwijać się coraz bardziej dynamicznie. - W 2030 r. skumulowana liczba rejestracji w pełni elektrycznych samochodów w Polsce wyniesie 940 tys. szt., zaś hybryd plug-in – 668 tys. szt. – prognozuje Mazur.

Na prąd
Kończą się pieniądze na dopłaty do elektryków. Ceny rat za e-auta wystrzelą w górę
Na prąd
Chiny rozważają wprowadzenie cła na samochody z UE i USA
Na prąd
Coraz więcej marek motoryzacyjnych wycofuje się ze swoich elektrycznych strategii
Na prąd
Koniec przywileju jazdy po buspasach dla samochodów elektrycznych
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Na prąd
Volkswagen walczy z szarym importem swoich chińskich modeli samochodów
Na prąd
Niemiecki gigant motoryzacyjny wycofuje się z elektromobilnej transformacji