15 marca 2021 roku Herbert Diess, prezes grupy VW przedstawił „mapę drogową” technologicznych planów dotyczących produkcji baterii i stworzenia sieci szybkiego ładowania do 2030 r. Niemcom zależy na zmniejszeniu skomplikowanej technologii i wysokich kosztów produkcji, z jednoczesnym zapewnieniem dostatecznych dostaw podzespołów po 2025 r. Plany przewidują budowę do końca dekady w Europie 6 gigafabryk o łącznej zdolności produkcji baterii o pojemności 240 GWh rocznie. Volkswagen skupi się ponadto na opracowaniu nowego ujednoliconego ogniwa baterii, którego produkcja zacznie się w 2023 r. i w 2030 r. będzie instalowany w 80 procentach e-aut całej grupy. Thomas Schmall, członek zarządy VW i prezes działu komponentów grupy twierdzi, że grupa będzie dążyć do obniżenia ceny baterii do 100 euro za kilowatogodzinę. — To sprawi, że elektryczna mobilność stanie się dostępna i będzie dominującą technologią napędu. Co do sieci punktów ładowania, Volkswagen planuje uruchomienie 18 tys. publicznych stacji szybkiego ładowania w Europie do 2025 r. zainwestuje w to 400 mln euro. Tym zadaniem zajmie się spółka Ionity, w której skład wchodzą takie marki jak BMW, Daimler, Ford i Grupa.
Volkswagen wspólnie ze szwedzką grupą energetyczną Northvolt rozbudowuje zakład baterii Northvolt Ett (Northvolt 1) w Skelleftea pod Sztokholmem. Zakład ruszy pod koniec 2021 r., grupa VW będzie zamawiać u niego produkty za 14 mld euro w ciągu 10 lat. Seryjna produkcja baterii dla niemieckiej Volkswagena ruszy w 2023 r. Drugi zakład baterii powstanie w Salzgitter — Northvolt Zwei. Na początku września Volkswagen uruchomił tam ośrodek badawczy jeden z najnowocześniejszych w Europie, który zajmie się kompleksowym opracowaniem nowej ujednoliconej baterii, z premierą produkcji w 2023 r. Zatrudnia początkowo 250 specjalistów, pod koniec 2022 r. jego załoga wzrośnie do ponad tysiąca ludzi w 4 laboratoriach. Trzecia fabryka jest planowana w południowej Europie, w Hiszpanii, Portugalii albo na południu Francji. Czwarta ma powstać w środkowej Europie, w grę wchodzą Polska, Czechy, Słowacja — poinformował prezes Schmall, Reuter dodał Węgry, bez powołania się na źródło. W „mapie drogowej” z marca grupa przewidywała budowę sześciu gigafabryk. Pozostałe dwie też powstaną w Europie, ale nie ma na razie informacji o wyborze miejsca dla nich.
Firma zamierza wybrać lokalizację na wschodzie Europy w ciągu pierwszych 6 miesięcy 2022 r. Prezes Herbert Diess i Thomas Schmall byli w ostatni poniedziałek 11 września w Czechach w zakładach Skody, także by zorientować się o strategii elektryfikacji. Czesi bardzo starają się, by fabryka trafiła do nich. Minister przemysłu Karel Havlicek rozmawiał w lipcu z Volkswagenem, także z koreańską LG. Jego resort podpisał memorandum z grupą energetyczną CEZ o wsparciu projektu za ponad 50 mld koron (2 mld euro), który pozwoli stworzyć 2300 miejsc pracy. Polska ma też duże szanse. Wprawdzie Firmy w Polsce produkują już baterie dla elektryków. Pod koniec 2020 r. eksport baterii litowych doszedł do 400 mln euro miesięcznie, obecnie stanowią 2 proc. całego eksportu. Zakład LG w Kobierzycach o mocy produkcji 20 GWh rocznie jest największy w Europie i zachowa ten prymat po rozbudowie do 100 GWh.