Na podstawie prowadzonego przez PSPA i PZPM „Licznika elektromobilności”, na koniec sierpnia 2021 r. łączna liczba osobowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) oraz hybryd plug-in (PHEV) wyniosła 29 820 sztuk. Od stycznia do sierpnia 2021 r. zarejestrowano 11 084 pojazdy tego typu. W odniesieniu do analogicznego okresu 2020 r. oznacza to wzrost o 130 proc. r/r. Na rynku pojazdów z napędami alternatywnymi dominują samochody hybrydowe. W ostatnim czasie to jednak rynek nowych modeli typu plug-in rośnie najszybciej – w I połowie roku ponad trzykrotnie względem analogicznego okresu 2020 r. Rynek samochodów w pełni elektrycznych jest o połowę mniejszy, jednak w okresie od stycznia do czerwca tego roku również ich liczba wzrosła o imponujące 119 proc. r/r. Udział pojazdów w pełni elektrycznych i hybryd plug-in w całkowitej liczbie nowych rejestracji samochodów osobowych zbliżył się w omawianym okresie do 3 proc.
Zdaniem przedstawicieli kadry zarządzającej firmami motoryzacyjnymi biorących udział w globalnym badaniu KPMG pt. „Global Automotive Executive Survey 2020” samochody o napędzie elektrycznym akumulatorowym stanowią kluczowy trend w branży do 2030 r. Zdaniem respondentów do tego czasu większość pojazdów, biorąc pod uwagę wszystkie rodzaje napędów, nie będzie już napędzana przez silniki spalinowe. - Zgodnie z prognozami udział samochodów w pełni elektrycznych w rynku wyniesie 27 proc. w 2030 r., aby zwiększyć się nawet do 29 proc. do roku 2040 - mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej KPMG w Polsce.
Fleet managerowie w Polsce coraz częściej decydują się na inwestycję w samochody z napędem elektrycznym. To m.in. efekt coraz bardziej atrakcyjnej oferty rynkowej, która obecnie liczby już ponad 150 modeli BEV i PHEV. Magnesem są także kwestie związane z rozliczaniem samochodów użytkowanych w ramach działalności gospodarczej. Na podstawie Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych nabywcy samochodów elektrycznych na użytek firmowy mogą liczyć na szereg korzyści. – Po pierwsze, nabywca jest zwolniony z akcyzy, jeśli tego typu pojazd jest sprowadzany z zagranicy. Obejmuje to także leasing. Oprócz tego dla samochodów napędzanych energią elektryczną obowiązuje większy limit odpisu z tytułu zużycia. Jeśli auto elektryczne użytkowane w działalności gospodarczej pozostaje pojazdem prywatnym, tj. nie zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych, to nie ma obowiązku prowadzenia kilometrówki. Obejmuje to także wypożyczanie i wynajem długoterminowy dla firm – tłumaczy radca prawna Małgorzata Miller z Kancelarii M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni, członek Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego.