Zgodnie z planami GITD ma nastąpić znaczne rozszerzenie sieci fotoradarów, odcinkowych pomiarów prędkości (OPP), monitoringu przejazdów kolejowych oraz kontroli skrzyżowań pod kątem wjazdu na czerwonym świetle. Planowana jest rozbudowa automatycznego nadzoru o 120-160 systemów, które kupione mają być ze środków z Krajowego Planu Odbudowy. Aktualnie analizowane są najbardziej zasadne lokalizacje dla nowych urządzeń. Prośby o zamontowanie fotoradarów wpływają nie tylko od policji, ale także mieszkańców i prezydentów miast. GITD wskazuje, że takich wniosków jest ok. 5 tysięcy. Według Tomasza Połecia, zastępcy Głównego Inspektora Transportu Drogowego liczba fotoradarów w Polsce powinna dorównać systemowi włoskiemu, czyli posiadać ok. 11 tysięcy urządzeń.

W użycie mają wejść mobilne fotoradary

Nowością które mają pojawić się na polskich drogach są mobilne fotoradary. Prezentacja takiego sprzętu (od niemieckiego producenta Vitronic) odbyła się a drodze S7 pod Warszawą. Urządzenie to zostało umieszczone na nieoznakowanej przyczepie i wywołało spore zainteresowanie uczestników prezentacji. „Jesteśmy zainteresowani zakupem takich urządzeń” – zaznaczył Połeć. „Na przykład po 1 września stawiałbym takie przyczepy urządzenia w okolicy szkół, żeby przypomnieć kierowcom, że dzieci rozpoczynają naukę” – dodaje. Zastrzegł jednocześnie, że urządzenia będą wykorzystywane zgodnie z prawem, czyli w miejscach o odpowiednim oznakowaniu. Zastępca szefa GITD zaznaczył, że konieczne są zmiany w systemie ściągania kar za mandaty wystawione prze fotoradary, OPP i systemy monitorujące skrzyżowani i przejazdy. Planowane jest szybsze egzekwowanie grzywien zarejestrowanych przez fotoradar w formie kar administracyjnych. Połeć jest przekonany, że większość społeczeństwa poprze takie działania.

Czytaj więcej

Na tych autostradach zamontowane są odcinkowe pomiary prędkości

Plany GITD nie są zaskoczeniem. Tomasz Połeć w latach 2007-2016 zarządzał GITD i był współtwórcą Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), które zarządza siecią fotoradarów. Już wtedy był entuzjastą rozbudowania systemu kontroli i zaostrzenia kar dla kierowców. Ponadto zastępca głównego inspektora transportu drogowego pracował też przez wiele lat w drogówce.

Czytaj więcej

Audi RS7 Sportback Performance/RS6 Avant Performance: Mount Everest

Czytaj więcej

Nadchodzi rewolucja – nowe Audi A4 będzie elektryczne i tylnonapędowe