Zgodnie z planami GITD ma nastąpić znaczne rozszerzenie sieci fotoradarów, odcinkowych pomiarów prędkości (OPP), monitoringu przejazdów kolejowych oraz kontroli skrzyżowań pod kątem wjazdu na czerwonym świetle. Planowana jest rozbudowa automatycznego nadzoru o 120-160 systemów, które kupione mają być ze środków z Krajowego Planu Odbudowy. Aktualnie analizowane są najbardziej zasadne lokalizacje dla nowych urządzeń. Prośby o zamontowanie fotoradarów wpływają nie tylko od policji, ale także mieszkańców i prezydentów miast. GITD wskazuje, że takich wniosków jest ok. 5 tysięcy. Według Tomasza Połecia, zastępcy Głównego Inspektora Transportu Drogowego liczba fotoradarów w Polsce powinna dorównać systemowi włoskiemu, czyli posiadać ok. 11 tysięcy urządzeń.
W użycie mają wejść mobilne fotoradary
Nowością które mają pojawić się na polskich drogach są mobilne fotoradary. Prezentacja takiego sprzętu (od niemieckiego producenta Vitronic) odbyła się a drodze S7 pod Warszawą. Urządzenie to zostało umieszczone na nieoznakowanej przyczepie i wywołało spore zainteresowanie uczestników prezentacji. „Jesteśmy zainteresowani zakupem takich urządzeń” – zaznaczył Połeć. „Na przykład po 1 września stawiałbym takie przyczepy urządzenia w okolicy szkół, żeby przypomnieć kierowcom, że dzieci rozpoczynają naukę” – dodaje. Zastrzegł jednocześnie, że urządzenia będą wykorzystywane zgodnie z prawem, czyli w miejscach o odpowiednim oznakowaniu. Zastępca szefa GITD zaznaczył, że konieczne są zmiany w systemie ściągania kar za mandaty wystawione prze fotoradary, OPP i systemy monitorujące skrzyżowani i przejazdy. Planowane jest szybsze egzekwowanie grzywien zarejestrowanych przez fotoradar w formie kar administracyjnych. Połeć jest przekonany, że większość społeczeństwa poprze takie działania.
Czytaj więcej
Nadmierna prędkość to jeden z grzechów głównych polskich kierowców. Aby przeciwdziałać tej sytuacji, na coraz większej liczbie dróg montowane są odcinkowe pomiary prędkości (OPP), których skuteczność już nie raz została udowodniona. Teraz takie „kontrole” pojawiły się na autostradach. Sprawdzamy gdzie kierowcy powinni zachować czujność?
Plany GITD nie są zaskoczeniem. Tomasz Połeć w latach 2007-2016 zarządzał GITD i był współtwórcą Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), które zarządza siecią fotoradarów. Już wtedy był entuzjastą rozbudowania systemu kontroli i zaostrzenia kar dla kierowców. Ponadto zastępca głównego inspektora transportu drogowego pracował też przez wiele lat w drogówce.
Czytaj więcej
Audi podnosi poprzeczkę. Topowe RS6 Avant i RS7 Sportback są teraz najmocniejszymi modelami w palecie. Wszystko za sprawą nowych wersji Performance.
Czytaj więcej
Spalinowa odmiana Audi klasy średniej nie znika z rynku, ale będzie się nazywać A5. Nowe A4 będzie interesująco wyglądającym „elektrykiem”, nie zabraknie też wersji S i RS.