Robotaxi, czyli autonomiczne taksówki. To będzie nowy biznes branży motoryzacyjnej

Usługi jazdy autonomicznej rozwijają się do nowego biznesu w motoryzacji. Po Tesli chorwacka firma Rimac potwierdziła wejście w zupełnie nowy segment. Do tego powołana zostanie nowa spółka o nazwie Verne, która już w 2026 roku chce na ulice Zagrzebia wypuścić autonomiczne taksówki.

Publikacja: 06.07.2024 14:08

Verne to nowy projekt automatycznej taksówki, która produkowana będzie przez chorwacką firmę Rimac

Verne to nowy projekt automatycznej taksówki, która produkowana będzie przez chorwacką firmę Rimac

Foto: mat. prasowe

Na 8 sierpnia zapowiedziana jest konferencja Tesli, na której ma zostać więcej powiedziane na temat planów związanych z autonomiczną taksówką Cybercab (robotaxi). Ten projekt ma stać się najważniejszym pomysłem dla przyszłości firmy Elona Muska i to właśnie przez autonomiczną taksówkę skreślone zostały plany taniego elektryka, który miał kosztować ok. 100 tys. zł. Po Elonie Musku teraz chorwacki właściciel firmy Rimac, który jest też szefem Bugatti wchodzi w biznes autonomicznej jazdy. W tym celu założona została firma Verne, która ma się zająć nowym pomysłem Rimaca. Celem firmy Verne jest zdefiniowanie nowego podejścia do autonomicznej mobilności w miastach. Firma została nazwana na cześć autora Juliusza Verne’a, który w swoich dziełach opisywał potencjał człowieczeństwa poprzez niesamowite podróże. Nowa firma i pierwsza robotyka Verne zostały zaprezentowane podczas wydarzenia w kampusie Rimac w Zagrzebiu, gdzie w 2026 r. planowane jest również uruchomienie nowej usługi jazdy autonomicznej.

Verne to nowy projekt automatycznej taksówki, która produkowana będzie przez chorwacką firmę Rimac

Verne to nowy projekt automatycznej taksówki, która produkowana będzie przez chorwacką firmę Rimac

Foto: mat. prasowe

Całkowicie elektryczne robotaxi Verne opiera się na zupełnie nowej platformie. Auto ma zapewnić wyjątkowe wrażenia z jazdy, klienci będą mogą indywidualnie skonfigurować swoje robotaxi za pomocą aplikacji i platformy mobilnej. W ten sposób pojazd ma być dostosowany dokładnie do życzeń klienta pod względem komfortu, oświetlenia, temperatury, a nawet zapachu. Użytkownik powinien doświadczyć pewnego doświadczenia własności bez faktycznego posiadania robotaxi. Usługa transportowa Verne ma zostać osadzona w infrastrukturze zwanej „Statkiem Matką”, która jest specjalnie dostosowana do każdego obszaru operacyjnego (tj. każdego miasta, w którym ma być oferowane Verne). „Mothership” zapewnia codzienną kontrolę, konserwację, czyszczenie i ładowanie pojazdów Verne. Ponadto Verne buduje swój pierwszy zakład produkcyjny w Chorwacji, w którym będą produkowane autonomiczne pojazdy elektryczne do użytku na całym świecie. Formalnie robotaxi Verne prezentuje się jako przestronny dwumiejscowy samochód z bardzo pochyloną przednią szybą. Czujniki Lidar (Lidar: wykrywanie i określanie odległości światła — metoda optycznego pomiaru odległości i prędkości), systemy radarowe i kamery — pochodzące od partnera rozwojowego Mobileye — zamontowano na dachu, który również jest przeszklony, oraz w słupkach B i mają zapewnić wykrywanie przeszkód i tym samym stanowią podstawę do autonomicznej jazdy. W rezultacie takie rzeczy jak wycieraczki i lusterka wsteczne nie są już potrzebne. Zachowano odpowiednio duży bagażnik, gdyż podróżujący autonomicznie zazwyczaj mają bagaż.

Czytaj więcej

Tesla zwalniała, teraz poszukuje inżynierów. Gigantyczna pensja
Verne to nowy projekt automatycznej taksówki, która produkowana będzie przez chorwacką firmę Rimac

Verne to nowy projekt automatycznej taksówki, która produkowana będzie przez chorwacką firmę Rimac

Foto: mat. prasowe

Z autonomicznego auta znikną wycieraczki i lusterka

Wnętrze Verne, do którego można się dostać poprzez przesuwane drzwi, zostało konsekwentnie zaprojektowane jako dwumiejscowe. Nie znajdziesz kierownicy ani pedałów. Przed pasażerami rozciąga się duża przestrzeń na nogi. Pomiędzy wielofunkcyjnymi siedzeniami znajduje się touchpad umożliwiający interakcję z systemem pokładowym, za pomocą którego można regulować ustawienia pojazdu. Jest tu także ważna funkcja, która pozwala zapanować nad najważniejszymi fragmentami przejazdu – medianą - fizycznym włącznikiem umożliwiającym rozpoczęcie i zakończenie jazdy, dający klientowi dodatkowe poczucie kontroli nad pojazdem autonomicznym. Z przodu kabiny, na dawnej desce rozdzielczej, znajduje się 43-calowy ekran, który wraz z 17 głośnikami realizuje funkcję informacyjno-rozrywkową. Zastosowane materiały mają być wyjątkowo wytrzymałe i trwałe, a jednocześnie emanować wartością i sprawiać wrażenie eleganckich. Firma Rimac i jej partnerzy nie udostępniają żadnych informacji na temat technologii napędu elektrycznego. Istnieją za to konkretne plany dystrybucji Verne. Usługa robotaxi Verne ma zostać uruchomiona w Zagrzebiu w 2026 roku. Po Zagrzebiu Verne zostanie wprowadzone na rynek w innych miastach Europy (najpierw w Wielkiej Brytanii i Niemczech) oraz na Bliskim Wschodzie. Firma podpisała już umowy z 11 miastami w UE, Wielkiej Brytanii i na Bliskim Wschodzie i twierdzi, że prowadzi negocjacje z ponad 30 miastami na całym świecie, które chcą zostać partnerami Verne.

Verne to nowy projekt automatycznej taksówki, która produkowana będzie przez chorwacką firmę Rimac

Verne to nowy projekt automatycznej taksówki, która produkowana będzie przez chorwacką firmę Rimac

Foto: mat. prasowe

Robotaxi mają stać się w przyszłości nowym biznesem w motoryzacji. Autonomicznie taksówki będą przewoziły pasażerów z punktu A do punktu B, a producenci samochodów i dostawcy oprogramowania mają nadzieję, że zapewni to nowe możliwości zarabiania pieniędzy. Spółka zależna Alphabet, Waymo, od lat przeprowadza w San Francisco w pełni autonomiczne jazdy testowe robotami, spółka zależna GM, Cruise, wstrzymała testy robotów po poważnym wypadku i niezliczonych innych zdarzeniach. Za zamkniętymi drzwiami czołowi inżynierowie z branży motoryzacyjnej opisują obecnie w pełni autonomiczną jazdę jako teoretyczną możliwość, ale Rimac wydaje się wierzyć, że można ją wdrożyć. Wsparcie finansowe dla projektu Verne pochodzi również od UE, która 25 maja 2023 r. zatwierdziła kwotę 179,5 mln euro (ok. 771 mln zł). Pomoc trafia do Rimaca w formie bezpośredniej dotacji finansowej i pokrywa około 45 procent kosztów kwalifikowalnych. Eksperci szacują, że koszty do rozpoczęcia fazy komercyjnej wyniosą około 450 mln euro.

Verne to nowy projekt automatycznej taksówki, która produkowana będzie przez chorwacką firmę Rimac

Verne to nowy projekt automatycznej taksówki, która produkowana będzie przez chorwacką firmę Rimac

Foto: mat. prasowe

Verne to nowy projekt automatycznej taksówki, która produkowana będzie przez chorwacką firmę Rimac

Verne to nowy projekt automatycznej taksówki, która produkowana będzie przez chorwacką firmę Rimac

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Niemcy i Amerykanie już za trzy lata chcą wprowadzić autonomiczne ciężarówki

Na 8 sierpnia zapowiedziana jest konferencja Tesli, na której ma zostać więcej powiedziane na temat planów związanych z autonomiczną taksówką Cybercab (robotaxi). Ten projekt ma stać się najważniejszym pomysłem dla przyszłości firmy Elona Muska i to właśnie przez autonomiczną taksówkę skreślone zostały plany taniego elektryka, który miał kosztować ok. 100 tys. zł. Po Elonie Musku teraz chorwacki właściciel firmy Rimac, który jest też szefem Bugatti wchodzi w biznes autonomicznej jazdy. W tym celu założona została firma Verne, która ma się zająć nowym pomysłem Rimaca. Celem firmy Verne jest zdefiniowanie nowego podejścia do autonomicznej mobilności w miastach. Firma została nazwana na cześć autora Juliusza Verne’a, który w swoich dziełach opisywał potencjał człowieczeństwa poprzez niesamowite podróże. Nowa firma i pierwsza robotyka Verne zostały zaprezentowane podczas wydarzenia w kampusie Rimac w Zagrzebiu, gdzie w 2026 r. planowane jest również uruchomienie nowej usługi jazdy autonomicznej.

Pozostało 83% artykułu
Innowacje
BMW i Mini jeżdżą już w pełni autonomicznie. Póki co tylko w jednym miejscu
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Innowacje
Mercedes pracuje nad nowymi hamulcami. Koniec z pyłem hamulcowym i wymianą klocków
Innowacje
Koniec dominacji dotykowych ekranów. Kolejna marka wraca do fizycznych przycisków
Innowacje
Mazda się nie poddaje. Opracowuje nowy silnik spalinowy. Będzie wyjątkowo "czysty"
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Innowacje
Hyundai wymyślił na nowo wyświetlacz przezierny. To hologram na całej przedniej szybie