Tylko 13 sztuk. To jest najrzadziej spotykany znak drogowy w Niemczech

Na niemieckich drogach jest ustawionych około 20–25 mln znaków drogowych. Sprawdzamy, który z nich jest najrzadziej stosowany. Rekordzista jest ustawiony tylko w 13 egzemplarzach.

Publikacja: 08.03.2025 09:13

Najrzadziej spotykany znak drogowy w Niemczech występuje tylko w 13 egzemplarzach

Najrzadziej spotykany znak drogowy w Niemczech występuje tylko w 13 egzemplarzach

Foto: AdobeStock

Niemieckie przepisy ruchu drogowego (StVO) obejmują obecnie ponad 650 różnych znaków drogowych. Jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkie warianty i dodatkowe znaki, liczba ta wzrasta do około 1000 różnych typów znaków. W Polsce mamy znacznie mniejszą różnorodność znaków. Według ostatnich danych na drogach występuje około 400 różnych rodzajów oznakowania drogowego.

Czytaj więcej

Nowy znak drogowy na europejskich drogach. Co oznacza biały romb?

Wiemy, jaki znak występuje najrzadziej na niemieckich drogach. Tak zwany znak orientacyjny, który występuje dokładnie 13 razy, ale nie jest uważany za oficjalny znak drogowy w rozumieniu przepisów ruchu drogowego. Można go znaleźć tylko w jednym miejscu - na autostradzie A9 między zjazdem Pfaffenhofen a węzłem Holledau w Bawarii. W przeciwieństwie do klasycznych znaków drogowych, które regulują ruch drogowy, znaki orientacyjne nie są skierowane do kierowców. Zamiast tego służą jako przewodnik dla pojazdów autonomicznych. Czarno-białe znaki o wysokości 70 centymetrów zawierają specjalne oznaczenia, które są rozpoznawane przez czujniki w autach autonomicznych. Dzięki temu samochody mogą określić swoje położenie z bardzo dużą dokładnością.

Tak wygląda najrzadziej spotykany znak drogowy na niemieckich drogach. To tzw. znak orientacyjny dla

Tak wygląda najrzadziej spotykany znak drogowy na niemieckich drogach. To tzw. znak orientacyjny dla samochodów autonomicznych, który można spotkać tylko na jednym odcinku autostrady A9

Foto: AdobeStock

Wraz z modelami autonomicznymi na drogach pojawią się nowe znaki drogowe

Od 2016 roku autostrada A9 pomiędzy Monachium a Ingolstadt nosi nazwę „Cyfrowego Autostradowego Poligonu Testowego” (DTA). Testowane są tutaj technologie autonomicznej jazdy i nowoczesne systemy wspomagające. Znaki informacyjne zainstalowano specjalnie w tym celu i stanowią ważną część infrastruktury cyfrowej. Oprócz znaków, do słupków drogowych przymocowano także odblaski czujników laserowych i radarowych, aby jeszcze bardziej usprawnić nawigację samochodów autonomicznych. Ten charakterystyczny znak może być zapowiedzią nowej generacji znaków drogowych, dostosowanych specjalnie do aut autonomicznych. Niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu planuje już dalsze działania mające na celu udoskonalenie drogowej infrastruktury cyfrowej. W przyszłości specjalne znaki i cyfrowe pomoce nawigacyjne mogą zostać wprowadzone na innych autostradach i drogach.

Czytaj więcej

Dopiero nasze dzieci będą mogły korzystać z jazdy autonomicznej

Niemieckie przepisy ruchu drogowego (StVO) obejmują obecnie ponad 650 różnych znaków drogowych. Jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkie warianty i dodatkowe znaki, liczba ta wzrasta do około 1000 różnych typów znaków. W Polsce mamy znacznie mniejszą różnorodność znaków. Według ostatnich danych na drogach występuje około 400 różnych rodzajów oznakowania drogowego.

Wiemy, jaki znak występuje najrzadziej na niemieckich drogach. Tak zwany znak orientacyjny, który występuje dokładnie 13 razy, ale nie jest uważany za oficjalny znak drogowy w rozumieniu przepisów ruchu drogowego. Można go znaleźć tylko w jednym miejscu - na autostradzie A9 między zjazdem Pfaffenhofen a węzłem Holledau w Bawarii. W przeciwieństwie do klasycznych znaków drogowych, które regulują ruch drogowy, znaki orientacyjne nie są skierowane do kierowców. Zamiast tego służą jako przewodnik dla pojazdów autonomicznych. Czarno-białe znaki o wysokości 70 centymetrów zawierają specjalne oznaczenia, które są rozpoznawane przez czujniki w autach autonomicznych. Dzięki temu samochody mogą określić swoje położenie z bardzo dużą dokładnością.

Innowacje
Chińczycy nazwali zaawansowane systemy wspomagania kierowcy "Oko Boga"
Innowacje
W tym miejscu poduszki powietrznej jeszcze nie było. Airbag dla stóp
Innowacje
Tego jeszcze nie było. Amerykańska firma opatentowała podgrzewane reflektory
Innowacje
Koniec z dziurawymi drogami. Brytyjczycy wymyślili samonaprawiający się asfalt
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Innowacje
Czarne kropki na przedniej szybie samochodu. Czy wiesz do czego służą?