Reklama
Rozwiń
Reklama

BMW i Mini jeżdżą już w pełni autonomicznie. Póki co tylko w jednym miejscu

W ramach projektu BMW iFactory, bawarska marka rozwija automatyzację procesów produkcyjnych. Dzięki temu w dwóch zakładach auta mogą już w pewnym zakresie poruszać się bez kierowców.

Publikacja: 04.12.2024 19:17

W dwóch zakładach modele BMW i Mini mogą w pewnym zakresie poruszać się sutonomicznie

W dwóch zakładach modele BMW i Mini mogą w pewnym zakresie poruszać się sutonomicznie

Foto: mat. prasowe

Samochody autonomiczne wciąż pozostają jeszcze pieśnią przyszłości. Trochę czasu musi minąć, dopóki „kierowca” będzie mógł jedynie ustawić cel w nawigacji i udać się na drzemkę. Odpowiednio zmienić muszą się też przepisy. Ale samochody są w stanie w pewnym zakresie jeździć już same. Testy trwają, technologia jest wciąż rozwijana. Kroki w tym kierunku podejmuje np. BMW. Jak podaje marka, już od 2022 r. testowane są rozwiązania pod nazwą Automated Driving In-Plant (AFW), skierowane dla nowych pojazdów w największej europejskiej fabryce grupy, w niemieckim Dingolfing. Celem jest wprowadzenie jazdy autonomicznej w przypadku zjeżdżania z taśmy produkcyjnej i kilku innych „fabrycznych” sytuacji. System przeszedł już certyfikację CE i teraz przeszedł już z projektu pilotażowego do codziennej pracy.

BMW testuje rozwiązania pod nazwą Automated Driving In-Plant

BMW testuje rozwiązania pod nazwą Automated Driving In-Plant

Foto: mat. prasowe

W fabryce BMW i Mini mogą poruszać się bez kierowcy

Oprócz Dingolfing, rozwiązanie może działać także w fabryce w Lipsku. Inne zakłady (m.in. w Regensburgu czy Oksfordzie, a także nowy w węgierskim Debreczynie) dołączą do nich później. „Automated Driving In-Plant optymalizuje nasz proces produkcyjny i zapewnia znaczący wzrost wydajności dla naszej logistyki" - mówi Milan Nedeljković, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za produkcję. "Dlatego szybko wdrażamy tę technologię w całej naszej sieci produkcyjnej” - dodaje. Jakie samochody mogą jeździć bez kierowcy? To nie tylko BMW (m.in. serii 5 i 7), ale także Mini Countyman. Docelowo, w Lipsku autonomiczne rozwiązanie ma być wdrożone dla około 90% produkowanych tam modeli.

Czytaj więcej

BMW M5: Wyśmiewane w sieci, zachwycające na drodze

W Dingolfing nowe pojazdy jeżdżą w pełni autonomicznie - czyli bez kierowcy - po trasie o długości ponad jednego kilometra. Biegnie od dwóch hal montażowych, przez „krótką trasę”, aż do miejsca, w którym auta poddaje się ostatnim poprawkom. Jest to możliwe dzięki czujnikom zainstalowanym wzdłuż trasy. Tworzą one największą w Europie infrastrukturę LIDAR. Niezależnie od opcji wyposażenia auta, system zewnętrznego planera ruchu kontroluje jazdę za pomocą danych z chmury. W przyszłości BMW planuje rozszerzyć wykorzystanie Automated Driving In-Plant na inne obszary produkcji, takie jak jazda przez strefę testów i na zewnątrz zakładu.

Reklama
Reklama
BMW testuje rozwiązania pod nazwą Automated Driving In-Plant

BMW testuje rozwiązania pod nazwą Automated Driving In-Plant

Foto: mat. prasowe

BMW planuje rozwijać autonomiczną jazdę

Eksperci ds. produkcji i rozwoju wciąż pracują nad udoskonalaniem technologii. Kolejnym kluczowym czynnikiem w rozwoju jest rosnące wykorzystanie technologii pokładowej, która będzie w dłuższej perspektywie wspierać zewnętrzne czujniki. „W ciągu najbliższych dziesięciu lat zarejestrujemy kilka milionów kilometrów testowych z Automated Driving In-Plant w samych naszych fabrykach" - mówi Milan Nedeljković. "W ten sposób BMW Group po raz kolejny wyznacza nowy punkt odniesienia dla automatyzacji i cyfryzacji swoich procesów produkcyjnych – jednocześnie torując drogę dla przyszłych zastosowań w dziedzinie autonomicznej jazdy”. Z rozwiązań mogą więc już niedługo skorzystać klienci. Rozwój technologii jest jednak złą wiadomością dla… zatrudnionych w fabrykach kierowców.

Czytaj więcej

Donald Trump dociska niemiecką motoryzację. Ile fabryk w USA mają BMW, Mercedes i Volkswagen?

Samochody autonomiczne wciąż pozostają jeszcze pieśnią przyszłości. Trochę czasu musi minąć, dopóki „kierowca” będzie mógł jedynie ustawić cel w nawigacji i udać się na drzemkę. Odpowiednio zmienić muszą się też przepisy. Ale samochody są w stanie w pewnym zakresie jeździć już same. Testy trwają, technologia jest wciąż rozwijana. Kroki w tym kierunku podejmuje np. BMW. Jak podaje marka, już od 2022 r. testowane są rozwiązania pod nazwą Automated Driving In-Plant (AFW), skierowane dla nowych pojazdów w największej europejskiej fabryce grupy, w niemieckim Dingolfing. Celem jest wprowadzenie jazdy autonomicznej w przypadku zjeżdżania z taśmy produkcyjnej i kilku innych „fabrycznych” sytuacji. System przeszedł już certyfikację CE i teraz przeszedł już z projektu pilotażowego do codziennej pracy.

Reklama
Innowacje
Chińska marka rewolucjonizuje silnik spalinowy. Ten napęd ma rekordową wydajność
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Innowacje
Ten silnik pochłania więcej CO2, niż emituje. Oto jak działa rewolucyjny napęd
Innowacje
Rewolucja przy budowie autostrady A2. Polska testuje beton przyszłości
Innowacje
Rewolucja drogowa. Barierki z AI, które ostrzegają przed korkami, wypadkami i zwierzętami
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Innowacje
Mercedes-AMG nie rezygnuje z V8. Nowy silnik ma być mocniejszy niż kiedykolwiek
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama