BMW i Mini jeżdżą już w pełni autonomicznie. Póki co tylko w jednym miejscu

W ramach projektu BMW iFactory, bawarska marka rozwija automatyzację procesów produkcyjnych. Dzięki temu w dwóch zakładach auta mogą już w pewnym zakresie poruszać się bez kierowców.

Publikacja: 04.12.2024 19:17

W dwóch zakładach modele BMW i Mini mogą w pewnym zakresie poruszać się sutonomicznie

W dwóch zakładach modele BMW i Mini mogą w pewnym zakresie poruszać się sutonomicznie

Foto: mat. prasowe

Samochody autonomiczne wciąż pozostają jeszcze pieśnią przyszłości. Trochę czasu musi minąć, dopóki „kierowca” będzie mógł jedynie ustawić cel w nawigacji i udać się na drzemkę. Odpowiednio zmienić muszą się też przepisy. Ale samochody są w stanie w pewnym zakresie jeździć już same. Testy trwają, technologia jest wciąż rozwijana. Kroki w tym kierunku podejmuje np. BMW. Jak podaje marka, już od 2022 r. testowane są rozwiązania pod nazwą Automated Driving In-Plant (AFW), skierowane dla nowych pojazdów w największej europejskiej fabryce grupy, w niemieckim Dingolfing. Celem jest wprowadzenie jazdy autonomicznej w przypadku zjeżdżania z taśmy produkcyjnej i kilku innych „fabrycznych” sytuacji. System przeszedł już certyfikację CE i teraz przeszedł już z projektu pilotażowego do codziennej pracy.

BMW testuje rozwiązania pod nazwą Automated Driving In-Plant

BMW testuje rozwiązania pod nazwą Automated Driving In-Plant

Foto: mat. prasowe

W fabryce BMW i Mini mogą poruszać się bez kierowcy

Oprócz Dingolfing, rozwiązanie może działać także w fabryce w Lipsku. Inne zakłady (m.in. w Regensburgu czy Oksfordzie, a także nowy w węgierskim Debreczynie) dołączą do nich później. „Automated Driving In-Plant optymalizuje nasz proces produkcyjny i zapewnia znaczący wzrost wydajności dla naszej logistyki" - mówi Milan Nedeljković, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za produkcję. "Dlatego szybko wdrażamy tę technologię w całej naszej sieci produkcyjnej” - dodaje. Jakie samochody mogą jeździć bez kierowcy? To nie tylko BMW (m.in. serii 5 i 7), ale także Mini Countyman. Docelowo, w Lipsku autonomiczne rozwiązanie ma być wdrożone dla około 90% produkowanych tam modeli.

Czytaj więcej

BMW M5: Wyśmiewane w sieci, zachwycające na drodze

W Dingolfing nowe pojazdy jeżdżą w pełni autonomicznie - czyli bez kierowcy - po trasie o długości ponad jednego kilometra. Biegnie od dwóch hal montażowych, przez „krótką trasę”, aż do miejsca, w którym auta poddaje się ostatnim poprawkom. Jest to możliwe dzięki czujnikom zainstalowanym wzdłuż trasy. Tworzą one największą w Europie infrastrukturę LIDAR. Niezależnie od opcji wyposażenia auta, system zewnętrznego planera ruchu kontroluje jazdę za pomocą danych z chmury. W przyszłości BMW planuje rozszerzyć wykorzystanie Automated Driving In-Plant na inne obszary produkcji, takie jak jazda przez strefę testów i na zewnątrz zakładu.

BMW testuje rozwiązania pod nazwą Automated Driving In-Plant

BMW testuje rozwiązania pod nazwą Automated Driving In-Plant

Foto: mat. prasowe

BMW planuje rozwijać autonomiczną jazdę

Eksperci ds. produkcji i rozwoju wciąż pracują nad udoskonalaniem technologii. Kolejnym kluczowym czynnikiem w rozwoju jest rosnące wykorzystanie technologii pokładowej, która będzie w dłuższej perspektywie wspierać zewnętrzne czujniki. „W ciągu najbliższych dziesięciu lat zarejestrujemy kilka milionów kilometrów testowych z Automated Driving In-Plant w samych naszych fabrykach" - mówi Milan Nedeljković. "W ten sposób BMW Group po raz kolejny wyznacza nowy punkt odniesienia dla automatyzacji i cyfryzacji swoich procesów produkcyjnych – jednocześnie torując drogę dla przyszłych zastosowań w dziedzinie autonomicznej jazdy”. Z rozwiązań mogą więc już niedługo skorzystać klienci. Rozwój technologii jest jednak złą wiadomością dla… zatrudnionych w fabrykach kierowców.

Czytaj więcej

Donald Trump dociska niemiecką motoryzację. Ile fabryk w USA mają BMW, Mercedes i Volkswagen?
Innowacje
Mazda się nie poddaje. Japończycy opracowują rewolucyjny silnik spalinowy
Panel Transformacji Energetycznej
Czas na szeroką debatę o transformacji energetycznej
Innowacje
Ta nieznana funkcja w samochodzie może uratować życie
Innowacje
Tylko 13 sztuk. To jest najrzadziej spotykany znak drogowy w Niemczech
Innowacje
Chińczycy nazwali zaawansowane systemy wspomagania kierowcy "Oko Boga"
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Innowacje
W tym miejscu poduszki powietrznej jeszcze nie było. Airbag dla stóp
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście