Superszybki pociąg miał jeździć 1220 km/h. Teraz jest bliski likwidacji

Firma technologiczna Hyperloop One, twórca superszybkiego pociągu próżniowego poruszającego się z prędkością dźwięku, jest bliska likwidacji. Nie udało jej się pozyskać ani jednego kontraktu na zbudowanie pierwszego działającego systemu. Najlepsze perspektywy technologia ma w… Polsce.

Publikacja: 29.12.2023 12:59

Hyperloop miał być superszybkim pociągiem poruszającym się z prędkością dźwięku

Hyperloop miał być superszybkim pociągiem poruszającym się z prędkością dźwięku

Foto: Foto: Zeleros

Według doniesień agencji Bloomberg amerykański start-up zwolnił większość pracowników (w 2022 roku było ich około 200) i obecnie szuka nabywców na swoje aktywa, w tym sprzęt i odcinek testowy toru. Hyperloop One zamknął już swoje biuro w Los Angeles. Po likwidacji firmy prawa do projektów i innej własności intelektualnej zostaną przeniesione na emiracki konglomerat DP World, który jest właścicielem większościowego pakietu udziałów. Hyperloop One i DP World nie skomentowały informacji Bloomberga. Tymczasem w Polsce firma Nevomo (dawniej Hyper Poland) poinformowała, że „nawiązała współpracę z niemiecką firmą PJ Motion, która oferuje kompleksowe rejestracje pojazdów szynowych oraz TÜV Rheinland w celu homologacji i oceny Magrail Booster - pierwszej na świecie technologii do modernizacji taboru kolejowego umożliwiającej ich autonomiczną eksploatację”. - Partnerstwo z TÜV Rheinland i PJ Motion to znaczący krok dla Nevomo, przenoszący nas z fazy badań i rozwoju do komercjalizacji - podkreślił w komunikacie spółki Przemysław Pączek, prezes i współzałożyciel Nevomo.

Kolejowa rewolucja Muska

Przypomnijmy, że hyperloop był jednym z najpopularniejszych projektów w 2010 roku. Stoi za nim Elon Musk. Pomysł polegał na tym, że kapsuły po 28 osób poruszają się z wielkimi prędkościami - na początek z prędkością dźwięku - 1220 km/h, w tubach z obniżonym ciśnieniem atmosferycznym (blisko próżni). Kapsuły nie będą dotykać ścian dzięki efektowi poduszki powietrznej. Pozwala to wyeliminować problem tarcia i oporu powietrza, bo w tubach tego powietrza nie ma. Pojawiły się jednak nowe bariery - jak utrzymać próżnię w tubach na dużych odległościach. No i była sprawa kosztów. Hyperloop One zebrał łącznie około 450 milionów dolarów od inwestorów, w tym sporo od Virgin Group Richarda Bransona – przez pewien czas firma nazywała się nawet Virgin Hyperloop. W latach 2015-2017 w różnych krajach powstało kilka projektów budowy Hyperloop.

Czytaj więcej

Nowe paliwo E10. Które samochody nie powinny go tankować

Litwa, Rosja, Ukraina, Indie - się rozmyśliły

Podczas wizyty na Litwie w 2017 r Alan James, wiceprezes HyperLoop One, przekonywał, że budowa linii, w której pociągi poruszają się z wielkimi prędkościami (do 1200 km/h) w tubach z obniżonym ciśnieniem do blisko próżni, jest dwa razy tańsza aniżeli budowa tradycyjnej linii kolejowej (jak Rail Baltica). - Budowa jednego kilometra trasy Hyperloop kosztuje ok. 20 mln euro i to jest system w obu kierunkach. Dla porównania położenie jednego kilometra trasy kolei szybkiego ruchu (do 250 km/h) to koszt ok. 40 mln euro. W Wielkiej Brytanii jest obecnie budowana nowa trasa kolejowa i kilometr kosztuje tam ponad 150 mln euro. Tak więc jesteśmy szybsi, lepsi, tańsi i zieloni - przekonywał James. Przedstawiciele Litwy i Estonii uzgodnili, że przeprowadzą ocenę możliwej budowy Hyperloop obok powstającej trasy Rail Baltica. Hyperloop interesowali się też Rosjanie. Jako kraj o największym terytorium na świecie Rosja potrzebuje szybkiego i w miarę taniego transportu. Podróż z Rygi do Moskwy w rurze próżniowej zajęłaby jedną godzinę. Jednak projekt okazał się dla Rosjan za drogi. Budowa systemu Hyperloop między Moskwą a St. Petersburgiem kosztować miała równowartość 18 mld dol. Trasę 650 km kapsuła pokona wprawdzie w 1,28 godziny, ale najtańszy bilet będzie w cenie przelotu w klasie biznes.

W 2018 r władze Ukrainy ogłosiły, że chcą by po testach we francuskiej Tuluzie Hyperloop pojawił się na Ukrainie jako część trasy do Chin. Indie również widziały w tym pomyśle swoją przyszłość, ale tylko na chwilę. W styczniu 2020 r, kiedy po świecie rozlewała się pandemia, władze hinduskiego stanu Maharasztra wycofały się z budowy kolei wysokich prędkości. Maharasztra to trzeci co do wielkości i drugi co do liczby ludności stan w Indiach. Ma powierzchnię Polski, a zamieszkuje go 127 mln ludzi. Stolicą stanu jest Mumbaj (d. Bombaj). Jest to też stan najbogatszy, o ogromnych potrzebach transportowych. Stąd pomysł na uruchomienie właśnie tu kolei wysokich prędkości Hyperloop. Idea Elon Muska zawitała na subkontynent w 2018 r. W planach było, że trasa kolei kapsułowej połączy największe miasta stanu - Mumbaj i Pune, które dzieli 136 km.

Nadzieja jest poza Ziemią

Ostatecznie firmie udało się zbudować jedynie krótki odcinek testowy w rejonie Las Vegas. W kolejnych latach firma przyciągała coraz więcej uwagi nie ze względu na rozwój, ale skandale. W zeszłym roku Hyperloop One zdecydował się przekwalifikować z transportu pasażerskiego na transport towarowy, ale ten projekt również nie rozpoczął się. Sama technologia może jednak jeszcze dostać drugie życie i to nie ma Ziemia, ale na Marsie. Tam nie potrzeba tub transportowych, gdyż atmosfera Marsa to ok. 1 proc. gęstości atmosfery ziemskiej. Tak więc na Marsie wystarczyłoby wybudować tor.

Czytaj więcej

Nowy model Toyoty z silnikiem diesla sprzedał się w Europie na pniu

Czytaj więcej

Nowa chińska marka wjedzie do Polski ze spalinowym crossoverem

Według doniesień agencji Bloomberg amerykański start-up zwolnił większość pracowników (w 2022 roku było ich około 200) i obecnie szuka nabywców na swoje aktywa, w tym sprzęt i odcinek testowy toru. Hyperloop One zamknął już swoje biuro w Los Angeles. Po likwidacji firmy prawa do projektów i innej własności intelektualnej zostaną przeniesione na emiracki konglomerat DP World, który jest właścicielem większościowego pakietu udziałów. Hyperloop One i DP World nie skomentowały informacji Bloomberga. Tymczasem w Polsce firma Nevomo (dawniej Hyper Poland) poinformowała, że „nawiązała współpracę z niemiecką firmą PJ Motion, która oferuje kompleksowe rejestracje pojazdów szynowych oraz TÜV Rheinland w celu homologacji i oceny Magrail Booster - pierwszej na świecie technologii do modernizacji taboru kolejowego umożliwiającej ich autonomiczną eksploatację”. - Partnerstwo z TÜV Rheinland i PJ Motion to znaczący krok dla Nevomo, przenoszący nas z fazy badań i rozwoju do komercjalizacji - podkreślił w komunikacie spółki Przemysław Pączek, prezes i współzałożyciel Nevomo.

Pozostało 81% artykułu
Innowacje
Koniec dominacji dotykowych ekranów. Kolejna marka wraca do fizycznych przycisków
Innowacje
Mazda się nie poddaje. Opracowuje nowy silnik spalinowy. Będzie wyjątkowo "czysty"
Innowacje
Hyundai wymyślił na nowo wyświetlacz przezierny. To hologram na całej przedniej szybie
Innowacje
BMW pracuje nad nowym silnikiem spalinowym. Opatentowano nową technologię spalania
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Innowacje
Ford kontynuuje rozwój silników spalinowych. Nowy patent i technologie