Największy na świecie dostawca motoryzacyjny wstrzymuje prace nad lidarem

Bosch wstrzymał prace rozwojowe nad systemem lidaru – technologi uznawanej za kluczową dla oferowania autonomicznej jazdy. Tym samym wizja w pełni autonomicznego samochodu odsuwa się mocno w przód. Potwierdza to po raz kolejny przewidywania ekspertów, że nie szybko wsiądziemy do autonomicznych samochodów.

Publikacja: 03.09.2023 09:43

Największy na świecie dostawca motoryzacyjny wstrzymuje prace nad lidarem

Foto: mat. prasowe

Samochody autonomicznie orientują się w otoczeniu korzystając z danych uzyskanych z kamer i radarów. Dla wielu sytuacji ten rodzaj monitorowania otoczenia nie jest jednak wystarczający. Lidar jest o wiele sprawniejszy i ma na celu wypełnienie tej luki. Lidar oznacza wykrywanie światła i określanie odległości metodą optycznego pomiaru odległości i prędkości. Działa w podobny sposób jak radar, ale zamiast wiązek radaru wykorzystuje światło lasera. Pod koniec 2020 roku Bosch chciał, aby póki co kosztowna technologia lidarów stała się tańsza. Jednak teraz największy na świecie dostawca motoryzacyjny wycofuje się z rozwoju lidarów.

Lidar - technologia niezbędna

Trzy lata temu osoby odpowiedzialne w firmie Bosch za ten projekt nadal zakładały, że lidar umożliwi w pełni autonomiczną jazdę, która stawia ogrom wyzwań np. motocykliści zbliżający się z dużą prędkością do skrzyżowania są trudni do wykrycia przez kamery i radary ze względu na ich wąską sylwetkę i dużą ilość plastikowych części w motocyklu. W takich sytuacjach lidar jest niezastąpiony. Już dziś Bosch podkreśla, że ​​systemy lidarowe są ważne dla częściowo autonomicznej jazdy na poziomie 3. Jednak do poziomu 3 nadal daleko od jazdy w pełni autonomicznej z poziomu 5.

Czytaj więcej

Problemy z autonomicznymi samochodami. Rośnie liczba wypadków w San Francisco

Jednak teraz Bosch wstrzymuje prace rozwojowe nad rozwojem lidaru argumentując to tym, że inwestycje są wysokie, a popyt nadal niewielki. Ponadto decydenci Boscha krytycznie oceniają moment wprowadzenia na rynek w pełni autonomicznej jazdy na poziomie 5, który wg. nich wydaje się coraz bardziej odległy. Ponadto wielu innych producentów pracuje obecnie nad systemami lidarowymi i dostawcy z Chin czy Tajwanu mogą być w stanie zaoferować podobną technologię po znacznie niższych cenach.

Wzrasta liczba incydentów z autonomicznymi autami

Branża samochodowa zweryfikowała czas wprowadzenia na rynek w pełni autonomicznej jazdy na poziomie 5. Tylko kilku producentów osiągnęło dotychczas poziom 3, a dalszy postęp jest raczej niewielki. Niektórzy producenci nieco oszukują i technicznie niepoprawne, opisują częściowo autonomiczną jazdę po poziomie 4 jako „w pełni autonomiczną”. Nawet Tesla nadal utknęła na poziomie 2, zwłaszcza że Elon Musk wiele lat temu odrzucił technologię lidarową jako zbyt kosztowną i zbędną. Chce opracować technologię czujników i "oczu" auta wyłącznie za pomocą obrazów z kamer. Niekończący się łańcuch incydentów, w tym wielu groźnych z półautonomicznymi Teslami udowadnia, że ta koncepcja to ślepy zaułek. Jak bardzo technologia autonomicznej jazdy jest w polu widać na ulicach San Francisco, gdzie testowane są autonomiczne taksówki. „San Francisco Chronicle” oszacowało obecnie liczbę wypadków z udziałem pojazdów autonomicznych i zarejestrowało je na mapie – wynik to ponad 200 zdarzeń. Ponadto nie widać pozytywnego trendu, z mniejszą liczbą incydentów.

Czytaj więcej

Po serii zdarzeń ograniczono ruch samochodów autonomicznych w San Francisco

Samochody autonomicznie orientują się w otoczeniu korzystając z danych uzyskanych z kamer i radarów. Dla wielu sytuacji ten rodzaj monitorowania otoczenia nie jest jednak wystarczający. Lidar jest o wiele sprawniejszy i ma na celu wypełnienie tej luki. Lidar oznacza wykrywanie światła i określanie odległości metodą optycznego pomiaru odległości i prędkości. Działa w podobny sposób jak radar, ale zamiast wiązek radaru wykorzystuje światło lasera. Pod koniec 2020 roku Bosch chciał, aby póki co kosztowna technologia lidarów stała się tańsza. Jednak teraz największy na świecie dostawca motoryzacyjny wycofuje się z rozwoju lidarów.

Pozostało 81% artykułu
Innowacje
BMW i Mini jeżdżą już w pełni autonomicznie. Póki co tylko w jednym miejscu
Innowacje
Mercedes pracuje nad nowymi hamulcami. Koniec z pyłem hamulcowym i wymianą klocków
Innowacje
Koniec dominacji dotykowych ekranów. Kolejna marka wraca do fizycznych przycisków
Innowacje
Mazda się nie poddaje. Opracowuje nowy silnik spalinowy. Będzie wyjątkowo "czysty"
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Innowacje
Hyundai wymyślił na nowo wyświetlacz przezierny. To hologram na całej przedniej szybie
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką