Miniony rok przyniósł firmom ubezpieczeniowym wzrosty finansowe o 8 proc. (7,2 mld zł) w porównaniu do 2018 roku – tak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Dobry wynik nie był jednak spowodowany ubezpieczeniami komunikacyjnymi.

Głównym źródłem przychodów firm ubezpieczeniowych jest składka. W 2019 roku wyniosła ona ogółem 63 831,3 mln zł brutto. Jest to wynik o 2,7 proc. lepszy niż w 2018 roku. Z tej sumy 21 266,4 mln zł stanowiły ubezpieczenia na życie, a 42 564,9 mln zł ubezpieczenia majątkowe. W strukturze wydatków najwięcej pochłonęły odszkodowania – 40 868,6 mln zł brutto. Wartość ta była mniejsza o 1,9 proc. niż w 2019 roku. Jeżeli kwotę tą rozbijemy na ubezpieczenia na życie oraz ubezpieczenia majątkowe, to okaże się, że w tej pierwszej wypłacono 18 565,7 mln zł, a w drugiej 22 302,9 mln zł odszkodowań.

CZYTAJ TAKŻE: Radiowozy policji nie mają AC. Za szkody funkcjonariusze płaca z własnej kieszeni

W strukturze składki (brutto) działalności bezpośredniej, ubezpieczenia na życie stanowiły 34,9 proc., a ubezpieczenia majątkowe 65,1 proc. W pierwszym przypadku główną pozycję uzyskała grupa związana z ubezpieczeniami na życie (37 proc. udziału) oraz ubezpieczenia na życie związane z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (32,1 proc. udziału). W drugiej grupie – ubezpieczeń majątkowych – dominowały polisy komunikacyjne. Składki te zwiększyły się o 0,5 proc. do poziomu 23 593,1 mln zł. Warto też zaznaczyć, że udział ubezpieczeń casco pojazdów lądowych wyniósł 21,9 proc., a ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej wynikający z posiadania pojazdu lądowego 37,6 proc. Ubezpieczenia casco pojazdów lądowych osiągnęły zysk techniczny w wysokości 458,1 mln zł. Jest to o wiele mniej niż w 2018 roku, kiedy zysk wyniósł 794,5 mln zł. Nieco lepiej było w przypadku ubezpieczeń cywilnych, gdyż zysk wyniósł 902,7 mln zł, wobec 334,1 mln zł w roku poprzednim.

CZYTAJ TAKŻE: Trwają prace nad nowym taryfikatorem mandatów

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Łada 4×4: Po 43 latach nareszcie z klimatyzacją

Łada się zmienia. W nowym roku modelowym Łada będzie oferować swój model 4x4, wcześniej ...

Czy elektryki powinny być uprzywilejowane?

66 proc. ankietowanych chętnie korzystałoby z przywilejów, jakie daje posiadanie samochodu elektrycznego – wynika ...

Citroen C4 Cactus bez następcy

Produkowany od 2014 roku Citroen C4 Cactus nie będzie miał bezpośredniego następcy. Tak stwierdził ...

Przybędzie hybryd? Są patenty do wzięcia…

Jak spopularyzować zelektryfikowane samochody? Toyota Motor Corporation zdecydowała się na udostępnienie bez opłat licencyjnych ...

Milion aut elektrycznych Nissana rocznie

Nissan Motor przewiduje sprzedaż w 2022 r. miliona pojazdów elektrycznych rocznie, w tym modeli ...

To był ostatni rok wzrostów dla przemysłu motoryzacji

Krajowy przemysł samochodowy czeka spadek produkcji, mniej klientów zajrzy do salonów aut. Rosnący chaos ...