To brzmi kuriozalnie, ale policjanci, strażnicy graniczni i strażacy za uszkodzone przez nich służbowe pojazdy płacą z własnej kieszeni. W praktyce pracownicy służb mundurowych na własną rękę wykupują ubezpieczenia AC.

Wszystko dlatego, że pojazdy służbowe nie posiadają autocasco, a Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji twierdzi, że zakup polis dla radiowozów policji, pojazdów straży pożarnej, ale także aut jeżdżących w Służbie Ochrony Państwa i Straży Granicznej jest „ekonomicznie nieuzasadnione”. Tym samym jeśli dojdzie do uszkodzenia auta z winy prowadzącego funkcjonariusza to koszty naprawy pokryte zostaną z budżetu państwa albo przez kierowcę służbowego auta. Funkcjonariusz, który jest odpowiedzialny za szkodę wyrządzoną nieumyślnie musi ją pokryć z tym, że jej suma nie może przewyższać kwoty przysługującego mu trzymiesięcznego uposażenia. Gorzej jest w sytuacji, gdy szkoda zostanie zakwalifikowana jako umyślna. Wtedy funkcjonariusz musi pokryć koszty naprawy w pełnej wysokości.

CZYTAJ TAKŻE: Trwają prace nad nowym taryfikatorem mandatów

Posłanka Hanna Gil-Piątek wysłała do resortu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji zapytanie o to, kiedy auta policji i innych służb będą miały ubezpieczenie autocasco. Na interpelację posłanki odpowiedział Maciej Wąsik, sekretarz stanu MSWiA. Według jego wypowiedzi analizy wykonane przez podległe resortowi służby wykazały, że koszt potencjalnego ubezpieczenia autocasco w przypadku pojazdów tych formacji znacząco przewyższały by ogólną wartość poniesionych wszystkich występujących szkód.

CZYTAJ TAKŻE: Nowe przepisy. Policja będzie spisywać stan licznika

Brzmi sensownie gdyby nie takie sytuacje jak podczas pościgu policji, który wydarzył się w Łodzi 16 lutego na ul. Rokicińskiej gdzie zniszczeniu uległ radiowóz. Policjantka została ukarana mandatem i obarczona kosztami naprawy, mimo że radiowóz został uszkodzony podczas wykonywania czynności służbowych. Nie jest to sytuacja odosobniona, kiedy ryzyko związane z wykonywaniem zawodu jest przerzucone na funkcjonariuszy i funkcjonariuszki Policji. Takie postawienie sprawy przez MSWiA na pewno wpływa negatywnie na zachowanie policjantów chociażby podczas pościgów. Związki w służbach podległych MSWiA już kilkukrotnie apelowały do władz o ubezpieczanie pojazdów.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ubezpieczenia obowiązkowe – czy pamiętasz o wszystkich?

Warto wiedzieć, jakie ubezpieczenia w Polsce, są obowiązkowe. Dlaczego? W razie nieprzewidzianego wypadku, brak ...

Sprzedaż aut elektrycznych na świecie. Polska daleko w tyle

W pierwszej połowie roku Niemcy wysunęły się przed Norwegię na lidera sprzedaży aut elektrycznych ...

Problemy transportowców: Bruksela odpuściła, brexit straszy

Niekorzystny dla polskich firm transportowych pakiet mobilności zamrożony, być może aż do następnej kadencji ...

Seat testuje technologię 5G i zaprezentuje nowy pojazd koncepcyjny

Podczas Światowego Kongresu Technologii Mobilnych (Mobile World Congress) Seat zaprezentuje swój najnowszy pojazd koncepcyjny. ...

Nowy limit prędkości w Holandii. Na autostradzie maksymalnie 100 km/h

Holandia jest pierwszym krajem w Europie, który wyznaczył na autostradach maksymalną prędkość 100 km/h. ...

Auto na niedzielę | Renault Fuego: Ognisty Francuz

Lata 80. Francuzi rozpoczęli z pompą od futurystycznego, sportowego coupe. Nazwa Fuego pochodzi z ...