Wynajem długoterminowy aut ma się dobrze jak nigdy dotąd. Branża z kwartału na kwartał ustanawia nowy rekord tempa wzrostu.

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów chwali się najwyższą w historii dynamiką rozwoju wynajmu długoterminowego. Firmy zajmujące się tym segmentem rynku zakupiły w 2018 r. o 23,4 procent więcej nowych aut osobowych niż przed rokiem. Tym samym wynajem długoterminowy stał się najbardziej popularną formą finansowania aut służbowych. Wyprzedził zakup ze środków własnych, kredyt i klasyczny leasing finansowy. PZWLP twierdzi, że taka forma finansowania przyczyniła się do ubiegłorocznego wzrostu sprzedaży samochodów, który został wygenerowany w 1/3 przez branżę wynajmu długoterminowego.

W 2018 roku sprzedaż nowych samochodów przekroczyła barierę 0,5 mln pojazdów, osiągając poziom 532 tys. aut, czyli największą wartość w bieżącym stuleciu. Z polskich salonów wyjechało o 9,35 procent więcej samochodów, niż rok wcześniej. Na tle całej Unii Europejskiej wypadamy bardzo dobrze. Według raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wzrost sprzedaży osobówek w całej UE wyniósł w ubiegłym roku zaledwie 0,1 proc. Za wysoką sprzedaż nowych aut w Polsce, podobnie jak już od dłuższego czasu, odpowiadają przede wszystkim firmy, które w 2018 r. nabyły aż 72,3 procent wszystkich samochodów. Ich udział w tym zakresie wciąż rośnie – w ubiegłym roku zwiększył się o 2,6 procent w porównaniu z rokiem 2017.

Rok 2018 w sposób bardzo dobitny pokazał, jak duże jest znaczenie zakupów aut przez firmy dla kondycji rynku motoryzacyjnego w Polsce. Na większą o 45,5 tys. samochodów sprzedaż niż w 2017 roku wpłynęli w zasadzie wyłącznie przedsiębiorcy. Sprzedaż do klientów indywidualnych wzrosła jedynie o … 26 samochodów. Na uwagę zasługuje dodatkowo fakt, że na 45-tysięczny wzrost rynku wygenerowany całkowicie przez klientów instytucjonalnych, aż w 1/3 wpłynął wzrost zakupów nowych aut osobowych dokonanych przez branżę wynajmu długoterminowego, która nabyła o 15,5 tys. aut więcej niż rok wcześniej.

Zgodnie z danymi IBRM Samar firmy kupiły w 2018 roku 384,5 tys. nowych aut osobowych. Więcej niż co piąty nowy samochód nabyty w tym czasie przez klientów instytucjonalnych znajdował się w wynajmie długoterminowym. Branża ta zakupiła 81,8 tys. aut, o 23,4 procent (15,5 tys.) więcej niż rok wcześniej i osiągnęła udział na poziomie 21,3 procent w łącznej sprzedaży samochodów osobowych do firm. Spośród dostępnych na polskim rynku form finansowania aut służbowych, wynajem długoterminowy rozwijał się w 2018 roku zdecydowanie najszybciej. Dla porównania, z wykorzystaniem środków własnych, kredytu, czy klasycznego leasingu finansowego liczonych łącznie, firmy zakupiły o 11 procent więcej samochodów.

ZOBACZ TAKŻE: Wynajem zmienia myślenie Polaków o samochodach

Skoda Octavia to jedno z najpopularniejszych aut w wynajmie długoterminowym.

Na koniec grudnia 2018 r. w łącznej flocie firm wynajmu długoterminowego należących do PZWLP (reprezentujących ok. 80 procent rynku) znajdowało się łącznie blisko 188 tys. samochodów. Wśród najpopularniejszych aut znalazły się: Skoda Octavia, Volkswagen Passat, Ford Focus i Skoda Superb. Dane na koniec roku 2018 wskazują na spadek udziału aut z silnikami diesla we flotach znajdujących się w wynajmie długoterminowym. Samochody napędzane jednostkami wysokoprężnymi stanowiły na koniec grudnia nieco ponad 60 procent ogółu (61,4 procent), a ich udział zmniejszył się w ciągu roku o 4,9 procent. Auta z silnikami dieslowskimi ustępują przede wszystkim pojazdom napędzanym jednostkami benzynowymi, które na koniec ubiegłego roku reprezentowały ponad 1/3 (37 procent) samochodów. Ich udział zwiększył się na przestrzeni 12 miesięcy o 4,3 procent. Bardzo powoli rośnie udział aut wyposażonych w ekologiczne napędy – hybrydowe i elektryczne. Na koniec 2018 r. pojazdy tego typu w wynajmie długoterminowym we flotach firm PZWLP stanowiły łącznie 1,6 procent (wzrost o 0,6 procent r/r), było ich ponad 3058 egzemplarzy, z czego absolutną większość stanowiły hybrydy (2.995 egzemplarzy), a auta elektryczne to wciąż margines – zaledwie 63 pojazdy.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Przekręcisz licznik? Szykuj się nawet na pięć lat więzienia…

Za każde „przekręcenie” licznika będzie teraz grozić kara więzienia od 3 miesięcy do 5 ...

Daimler wycofuje markę Smart z USA i Kanady

Najpierw Daimler w 2017 r. zakończył w USA sprzedaż Smarta z napędem benzynowym. Teraz ...

Budowa autostrady A1 pod Częstochową, odcinek budowany dotąd przez firmę Salini, który powinien być już praktycznie gotowy...

Włosi ostatecznie przegrali autostradę A1

Jeszcze przed końcem roku powinien być gotowy odcinek autostrady A1 omijający Częstochowę. W piątek ...

Motoryzacja coraz bardziej drży przed twardym brexitem

Organizacje branżowe ostrzegają: twardy brexit to dla europejskiego sektora motoryzacyjnego straty miliardów euro i ...

Toyota RAV4 hybrid: Jak się wyróżnić

Samochód to nie tylko osiągi i emocje. To także forma sztuki, której podkreśleniu służą ...

Mercedes chce zrezygnować z mało rentownych modeli

Ola Källenius, nowy dyrektor generalny Daimlera, chce zmniejszyć koszty. Jednym ze sposobów będzie redukcja ...