Wynajem długoterminowy aut ma się dobrze jak nigdy dotąd. Branża z kwartału na kwartał ustanawia nowy rekord tempa wzrostu.

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów chwali się najwyższą w historii dynamiką rozwoju wynajmu długoterminowego. Firmy zajmujące się tym segmentem rynku zakupiły w 2018 r. o 23,4 procent więcej nowych aut osobowych niż przed rokiem. Tym samym wynajem długoterminowy stał się najbardziej popularną formą finansowania aut służbowych. Wyprzedził zakup ze środków własnych, kredyt i klasyczny leasing finansowy. PZWLP twierdzi, że taka forma finansowania przyczyniła się do ubiegłorocznego wzrostu sprzedaży samochodów, który został wygenerowany w 1/3 przez branżę wynajmu długoterminowego.

W 2018 roku sprzedaż nowych samochodów przekroczyła barierę 0,5 mln pojazdów, osiągając poziom 532 tys. aut, czyli największą wartość w bieżącym stuleciu. Z polskich salonów wyjechało o 9,35 procent więcej samochodów, niż rok wcześniej. Na tle całej Unii Europejskiej wypadamy bardzo dobrze. Według raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wzrost sprzedaży osobówek w całej UE wyniósł w ubiegłym roku zaledwie 0,1 proc. Za wysoką sprzedaż nowych aut w Polsce, podobnie jak już od dłuższego czasu, odpowiadają przede wszystkim firmy, które w 2018 r. nabyły aż 72,3 procent wszystkich samochodów. Ich udział w tym zakresie wciąż rośnie – w ubiegłym roku zwiększył się o 2,6 procent w porównaniu z rokiem 2017.

Rok 2018 w sposób bardzo dobitny pokazał, jak duże jest znaczenie zakupów aut przez firmy dla kondycji rynku motoryzacyjnego w Polsce. Na większą o 45,5 tys. samochodów sprzedaż niż w 2017 roku wpłynęli w zasadzie wyłącznie przedsiębiorcy. Sprzedaż do klientów indywidualnych wzrosła jedynie o … 26 samochodów. Na uwagę zasługuje dodatkowo fakt, że na 45-tysięczny wzrost rynku wygenerowany całkowicie przez klientów instytucjonalnych, aż w 1/3 wpłynął wzrost zakupów nowych aut osobowych dokonanych przez branżę wynajmu długoterminowego, która nabyła o 15,5 tys. aut więcej niż rok wcześniej.

Zgodnie z danymi IBRM Samar firmy kupiły w 2018 roku 384,5 tys. nowych aut osobowych. Więcej niż co piąty nowy samochód nabyty w tym czasie przez klientów instytucjonalnych znajdował się w wynajmie długoterminowym. Branża ta zakupiła 81,8 tys. aut, o 23,4 procent (15,5 tys.) więcej niż rok wcześniej i osiągnęła udział na poziomie 21,3 procent w łącznej sprzedaży samochodów osobowych do firm. Spośród dostępnych na polskim rynku form finansowania aut służbowych, wynajem długoterminowy rozwijał się w 2018 roku zdecydowanie najszybciej. Dla porównania, z wykorzystaniem środków własnych, kredytu, czy klasycznego leasingu finansowego liczonych łącznie, firmy zakupiły o 11 procent więcej samochodów.

ZOBACZ TAKŻE: Wynajem zmienia myślenie Polaków o samochodach

Skoda Octavia to jedno z najpopularniejszych aut w wynajmie długoterminowym.

Na koniec grudnia 2018 r. w łącznej flocie firm wynajmu długoterminowego należących do PZWLP (reprezentujących ok. 80 procent rynku) znajdowało się łącznie blisko 188 tys. samochodów. Wśród najpopularniejszych aut znalazły się: Skoda Octavia, Volkswagen Passat, Ford Focus i Skoda Superb. Dane na koniec roku 2018 wskazują na spadek udziału aut z silnikami diesla we flotach znajdujących się w wynajmie długoterminowym. Samochody napędzane jednostkami wysokoprężnymi stanowiły na koniec grudnia nieco ponad 60 procent ogółu (61,4 procent), a ich udział zmniejszył się w ciągu roku o 4,9 procent. Auta z silnikami dieslowskimi ustępują przede wszystkim pojazdom napędzanym jednostkami benzynowymi, które na koniec ubiegłego roku reprezentowały ponad 1/3 (37 procent) samochodów. Ich udział zwiększył się na przestrzeni 12 miesięcy o 4,3 procent. Bardzo powoli rośnie udział aut wyposażonych w ekologiczne napędy – hybrydowe i elektryczne. Na koniec 2018 r. pojazdy tego typu w wynajmie długoterminowym we flotach firm PZWLP stanowiły łącznie 1,6 procent (wzrost o 0,6 procent r/r), było ich ponad 3058 egzemplarzy, z czego absolutną większość stanowiły hybrydy (2.995 egzemplarzy), a auta elektryczne to wciąż margines – zaledwie 63 pojazdy.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Bat na dziury

Dziurawe drogi to zmora nie tylko polskich kierowców. Ma sobie z nimi poradzić innowacyjny ...

Wideo | Skoda Octavia RS: bardziej sportowa, niż się wydaje

Octavia RS w doskonały sposób łączy rozsądek i sportowe emocje – przekonuje Miko Marczyk, ...

Badź eko. Popularne elektryki do 150 tys. zł

Kupiłeś sztuczną choinkę, prezenty włożyłeś w ekologiczne opakowania, nie używasz plastikowych sztućców, interesuje cię ...

Ponad połowa nowych Toyot w Europie to hybrydy

Popularność hybryd zwiększyła się o 18 procent rok do roku. W Polsce 35 procent ...

Suzuki Katana

Suzuki zachęca: Czas do szkoły

Kończy się długi weekend, czas wracać do szkoły, a konkretniej – Suzuki Moto Szkoły. ...

Warszawa walczy ze smogiem. Kierowcy za to słono zapłacą

Prezydent M. St. Warszawa, Rafał Trzaskowski ogłosił plan walki ze smogiem. Aby go zrealizować ...