Strefa czystego transportu w Warszawie będzie pierwszą, po tym jak Kraków wycofał się z jej tworzenia, aby docelowo opóźnić ją o rok (zostanie wprowadzona w 2025 roku). Zgodnie z decyzją warszawskich radnych pod koniec ubiegłego roku, od 1 lipca obszar o powierzchni 7 proc. miasta będzie objęte ograniczeniami wjazdu. Granice strefy pokrywają się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczą je: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, ul. Kopińska, ul. Wawelska, al. Armii Ludowej, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej – aż do al. Prymasa Tysiąclecia. Wdrożenie strefy jest podzielone na pięć etapów. W pierwszym do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy z silnikami benzynowymi (w tym z instalacją LPG), o normie emisji spalin mniejszej niż Euro 2 lub gdy są one wyprodukowane przed 1997 r. (maksymalny wiek pojazdu 27 lat). Dla diesli te wytyczne są bardziej restrykcyjne, gdyż musi on spełniać normę Euro 4 lub być młodszy niż 18 lat. Drugi etap wdrożeniowy zaplanowano od 2026 r. Wtedy maksymalny wiek pojazdów objętych obostrzeniami wynosić będzie 25 lat w przypadku benzyn (minimum Euro 3 oraz 16 lat dla Diesli (minimum Euro 5).
Czytaj więcej
Unia Europejska chce wprowadzić nowe regulacje dla kierowców. Wśród propozycji są m.in. bardziej rygorystyczne wytyczne utraty prawa jazdy, obowiązkowe badania lekarskie, terminowość prawa jazdy czy europejska baza danych. Działania mają teoretycznie zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na drogach.
Wyjątki od reguły
Warto nadmienić, że powyższe wymagania nie będą dotyczyć każdego. I tal mieszkańcy Warszawy i płacący podatki w stolicy są zwolnieni z pierwszych dwóch etapów wdrożenia strefy:
- samochód niespełniający norm SCT był w jego posiadaniu najpóźniej 31 grudnia 2023 r. Dotyczy to zarówno samochodów wynajmowanych jak też własnych
- użytkownik pojazdu (wskazany w dowodzie rejestracyjnym albo np. w umowie użyczenia) w poprzednim roku podatkowym rozliczała podatek dochodowy w Warszawie
- wymieniony w pozycji C dowodu rejestracyjnego właściciel, przynajmniej jeden ze współwłaścicieli lub osoba posiadająca samochód z tytułu umowy leasingu lub umowy kredytu, zameldowana jest na pobyt stały lub czasowy pod adresem znajdującym się na obszarze m.st. Warszawy/ma siedzibę w Warszawie.
- Warszawiacy dopiero od 2028 (czyli za 3,5 roku) będą oni musieli dostosować się do przyjętych przepisów, kiedy do SCT wjadą jedynie samochody spełniające normę Euro 4 (maksymalnie 22 lata) – w przypadku jednostek benzynowych oraz Euro 6 (maksymalnie 13 lat) – dla diesla.
Drugi wyjątek dotyczy seniorów:
- którzy osiągnęli wiek 70 lat do 31 grudnia 2023 r.
- stali się właścicielem samochodu niespełniającego norm SCT najpóźniej 31 grudnia 2023 r.
- senior może posiadać najwyżej jeden uprzywilejowany samochód
- podczas poruszania się po strefie senior-właściciel samochodu musi znajdować się w środku (jako kierowca albo jako pasażer).
Czytaj więcej
Proces odlewania ciśnieniowego aluminium, dzięki któremu można wyprodukować bardzo duże części samochodu w jednym kawałku wdrożyła na masową skalę Tesla. Teraz ten sam pomysł chcą realizować inne marki samochodowe. Ford, Toyota, Hyundai, Volvo i Nissan myślą o produkcji "jednorazowego samochodu", który jest tańszy w produkcji, ale niesie sporo wad dla właścicieli i użytkowników.