Od 01 lipca Warszawa ogranicza wjazd samochodów do centrum. Rusza Strefa Czystego Transportu

Od lipca w Warszawie zacznie obowiązywać strefa czystego transportu. Tym samym stolica Polski dołącza do europejskich krajów, gdzie łącznie takich stref jest ponad 320. Dla kierowców jak na razie nie oznacza to zbyt wielu zmian, chyba że na co dzień poruszają się ponad 27 letnimi samochodami.

Publikacja: 30.06.2024 17:39

Od 01 lipca Warszawa wprowadza strefę czystego transportu

Od 01 lipca Warszawa wprowadza strefę czystego transportu

Foto: AdobeStock

Strefa czystego transportu w Warszawie będzie pierwszą, po tym jak Kraków wycofał się z jej tworzenia, aby docelowo opóźnić ją o rok (zostanie wprowadzona w 2025 roku). Zgodnie z decyzją warszawskich radnych pod koniec ubiegłego roku, od 1 lipca obszar o powierzchni 7 proc. miasta będzie objęte ograniczeniami wjazdu. Granice strefy pokrywają się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczą je: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, ul. Kopińska, ul. Wawelska, al. Armii Ludowej, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej – aż do al. Prymasa Tysiąclecia. Wdrożenie strefy jest podzielone na pięć etapów. W pierwszym do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy z silnikami benzynowymi (w tym z instalacją LPG), o normie emisji spalin mniejszej niż Euro 2 lub gdy są one wyprodukowane przed 1997 r. (maksymalny wiek pojazdu 27 lat). Dla diesli te wytyczne są bardziej restrykcyjne, gdyż musi on spełniać normę Euro 4 lub być młodszy niż 18 lat. Drugi etap wdrożeniowy zaplanowano od 2026 r. Wtedy maksymalny wiek pojazdów objętych obostrzeniami wynosić będzie 25 lat w przypadku benzyn (minimum Euro 3 oraz 16 lat dla Diesli (minimum Euro 5).

Czytaj więcej

Szybciej stracisz prawo jazdy, obowiązkowe badania lekarskie - nowe pomysły UE

Wyjątki od reguły
Warto nadmienić, że powyższe wymagania nie będą dotyczyć każdego. I tal mieszkańcy Warszawy i płacący podatki w stolicy są zwolnieni z pierwszych dwóch etapów wdrożenia strefy:
- samochód niespełniający norm SCT był w jego posiadaniu najpóźniej 31 grudnia 2023 r. Dotyczy to zarówno samochodów wynajmowanych jak też własnych
- użytkownik pojazdu (wskazany w dowodzie rejestracyjnym albo np. w umowie użyczenia) w poprzednim roku podatkowym rozliczała podatek dochodowy w Warszawie
- wymieniony w pozycji C dowodu rejestracyjnego właściciel, przynajmniej jeden ze współwłaścicieli lub osoba posiadająca samochód z tytułu umowy leasingu lub umowy kredytu, zameldowana jest na pobyt stały lub czasowy pod adresem znajdującym się na obszarze m.st. Warszawy/ma siedzibę w Warszawie.
- Warszawiacy dopiero od 2028 (czyli za 3,5 roku) będą oni musieli dostosować się do przyjętych przepisów, kiedy do SCT wjadą jedynie samochody spełniające normę Euro 4 (maksymalnie 22 lata) – w przypadku jednostek benzynowych oraz Euro 6 (maksymalnie 13 lat) – dla diesla.

Drugi wyjątek dotyczy seniorów:
- którzy osiągnęli wiek 70 lat do 31 grudnia 2023 r.
- stali się właścicielem samochodu niespełniającego norm SCT najpóźniej 31 grudnia 2023 r.
- senior może posiadać najwyżej jeden uprzywilejowany samochód
- podczas poruszania się po strefie senior-właściciel samochodu musi znajdować się w środku (jako kierowca albo jako pasażer).

Czytaj więcej

Samochód jednorazowy. Nowy pomysł w świecie motoryzacji

Trzeci wyjątek został przyznany dla posiadaczy europejskiej karty parkingowej dla osób z niepełnosprawnością:
- Osoba dysponująca kartą ma prawo wskazać jeden samochód jako uprawniony do wjeżdżania do strefy

Czwarty wyjątek dla samochodów zabytkowych:
- samochody wpisane do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków są zwolnione z obowiązków strefy
- to także wszystkie samochody mające 40 lat lub więcej
- to także samochody starsze niż 25 lat, które zostały uznane przez uprawnionego rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji

Gdzie można sprawdzić czy nasz pojazd może wjechać do strefy?

Do wyboru jest kilka opcji. Pierwszą jest skorzystanie z aplikacji mObywatel. Jest tam opcja „Histoia pojazdu”. Po podaniu numeru VIN i numeru rejestracyjnego można sprawdzić np. rok produkcji pojazdu. Na tej podstawie łatwo jest już określić jaką normę Euro ma nasz pojazd. Drugą opcją jest skorzystanie z centrum informacji na miejskiej stronie (um.warszawa.pl/SCT). Za jej pośrednictwem lub od razu pod adresem SprawdzSCT.zdm.waw.pl, można przejść do prostego i szybkiego formularza, który odpowie na najważniejsze pytania mieszkańców, przyjezdnych i przedsiębiorców związanych ze strefą i od razu będzie też wskazanie jakie potencjalnie kroki trzeba podjąć, aby móc wjechać do strefy. Kontrola samochodów w strefie odbywać się będzie poprzez sczytanie tablicy rejestracyjnej poprzez system przenośnych kamer.

Czytaj więcej

Ponad 150 proc. wzrosną ceny za badanie techniczne samochodu

Strefa czystego transportu w Warszawie będzie pierwszą, po tym jak Kraków wycofał się z jej tworzenia, aby docelowo opóźnić ją o rok (zostanie wprowadzona w 2025 roku). Zgodnie z decyzją warszawskich radnych pod koniec ubiegłego roku, od 1 lipca obszar o powierzchni 7 proc. miasta będzie objęte ograniczeniami wjazdu. Granice strefy pokrywają się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczą je: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, ul. Kopińska, ul. Wawelska, al. Armii Ludowej, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej – aż do al. Prymasa Tysiąclecia. Wdrożenie strefy jest podzielone na pięć etapów. W pierwszym do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy z silnikami benzynowymi (w tym z instalacją LPG), o normie emisji spalin mniejszej niż Euro 2 lub gdy są one wyprodukowane przed 1997 r. (maksymalny wiek pojazdu 27 lat). Dla diesli te wytyczne są bardziej restrykcyjne, gdyż musi on spełniać normę Euro 4 lub być młodszy niż 18 lat. Drugi etap wdrożeniowy zaplanowano od 2026 r. Wtedy maksymalny wiek pojazdów objętych obostrzeniami wynosić będzie 25 lat w przypadku benzyn (minimum Euro 3 oraz 16 lat dla Diesli (minimum Euro 5).

Ekologia
Strefy czystego transportu mogą stać się obowiązkowe dla większych miast
Ekologia
Niemcy zapłacą za zezłomowanie auta spalinowego. Za premię trzeba kupić elektryka
Materiał Partnera
Nowe normy emisji powinny zostać przesunięte
Materiał Partnera
Działamy na rzesz dekarbonizacji transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekologia
Naklejki uprawniającej do wjazdu do Strefy Czystego Transportu potrzebują nieliczni