Toyota i inni japońscy producenci rozpoczynają prace nad bioetanolem

Japońskie marki Toyota, Suzuki, Daihatsu rozpoczęły prace badawcze nad nowymi sposobami wytwarzania bioetanolu, który mógłby zostać wykorzystany do zasilania silników pojazdów.

Publikacja: 02.08.2022 08:23

Toyota i inni japońscy producenci rozpoczynają prace nad bioetanolem

Foto: mat. prasowe

Japończycy wpadli na nowy pomysł osiągnięcia neutralności klimatycznej. W tym celu stworzyli ośrodek badawczy nad biopaliwami oraz powołali do życia stowarzyszenie Research Association of Biomass Innovation for Next Generation Automobile Fuels, założone przez Toyotę, Suzuki, Subaru i Daihatsu oraz japoński koncern energetyczny ENEOS. Cel to wspólny program badań nad zrównoważoną produkcją paliw pochodzenia organicznego, które mają przyspieszyć dekarbonizację transportu. Jak na razie głównym sposobem dążenia do neutralności klimatycznej są samochody elektryczne. Członkowie stowarzyszenia podkreślają jednak, że hamulcem dla całkowitego przestawienia motoryzacji na napędy elektryczne są rosnące ceny litu, kobaltu oraz metali ziem rzadkich. W efekcie równie ważne jak opracowanie nowych generacji baterii, które będą się opierały na łatwiej dostępnych pierwiastkach, jest poszukiwanie innych rozwiązań neutralnych pod względem bilansu CO2 w atmosferze. Ma to być też sposób na dojście do neutralności klimatycznej w najlepszy możliwy sposób dla poszczególnych rynków i stanu infrastruktury.

Czytaj więcej

Toyota z Suzuki wyprodukują furgonetki z napędem elektrycznym i wodorowym

Inicjatorzy porozumienia dodają, że do obiecujących alternatyw dla ropy należą m.in. wodór i paliwa syntetyczne oparte na energii z odnawialnych źródeł. Dobrym rozwiązaniem mogą się też okazać biopaliwa, ponieważ do ich produkcji pośrednio pobierany jest dwutlenek węgla z atmosfery poprzez fotosyntezę. Skuteczność zrównoważonych metod produkcji bioetanolu w ograniczaniu stężenia dwutlenku węgla w powietrzu została zdaniem Japończyków potwierdzona przez Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (IPCC). Teraz wyzwaniem jest stworzenie systemu, kktóry umożliwi na wytwarzanie biopaliw na masową skalę przy zerowej emisji dwutlenku wegla w całym łańcuchu dostaw.

mat. prasowe

Stowarzyszenie Research Association of Biomass Innovation for Next Generation Automobile Fuels zapowiada, że będzie prowadziło badania nad wykorzystaniem biomasy do produkcji biopaliwa w taki sposób, aby cyrkulacja wodoru, tlenu i CO2 była jak najkorzystniejsza dla klimatu i środowiska. Naukowcy mają się zająć również eksploatacją biopaliwa od strony ewentualnych problemów w jego stosowaniu w pojazdach. Mają opracować też algorytmy, które pozwolą planować produkcję surowców w zależności od zapotrzebowania na paliwo. Zajmą się też znalezieniem najlepszych metod uprawy surowca m.in. poprzez badania składu gleby. Kolejnym zadaniem stowarzyszenia będzie opracowanie metod wykorzystania na skalę przemysłową CO2 generowanego przy produkcji bioetanolu oraz tlenu powstającego jako produkt uboczny pozyskiwania wodoru. Jak zakładając producenci, cały proces ma tworzyć obieg zamknięty zasilany energią odnawialną. Uprawy będą dostarczały surowiec do produkcji etanolu, którego produkt uboczny – dwutlenek węgla - zostanie wykorzystany jako surowieć dla paliwa syntetycznego. Z kolei powstający wodór (składnik benzyny syntetycznej) będzie powstawał z elektrolizy wody przy wykorzystywaniu energii odnawialnej.

Czytaj więcej

Sztuczna inteligencja zwiększy wydajność fabryk Toyoty

Japończycy wpadli na nowy pomysł osiągnięcia neutralności klimatycznej. W tym celu stworzyli ośrodek badawczy nad biopaliwami oraz powołali do życia stowarzyszenie Research Association of Biomass Innovation for Next Generation Automobile Fuels, założone przez Toyotę, Suzuki, Subaru i Daihatsu oraz japoński koncern energetyczny ENEOS. Cel to wspólny program badań nad zrównoważoną produkcją paliw pochodzenia organicznego, które mają przyspieszyć dekarbonizację transportu. Jak na razie głównym sposobem dążenia do neutralności klimatycznej są samochody elektryczne. Członkowie stowarzyszenia podkreślają jednak, że hamulcem dla całkowitego przestawienia motoryzacji na napędy elektryczne są rosnące ceny litu, kobaltu oraz metali ziem rzadkich. W efekcie równie ważne jak opracowanie nowych generacji baterii, które będą się opierały na łatwiej dostępnych pierwiastkach, jest poszukiwanie innych rozwiązań neutralnych pod względem bilansu CO2 w atmosferze. Ma to być też sposób na dojście do neutralności klimatycznej w najlepszy możliwy sposób dla poszczególnych rynków i stanu infrastruktury.

Ekologia
Chińczycy mają sposób na tani wodór. To wywróci rynek do góry nogami
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ekologia
Silnik diesla zasilany wodorem. To osiągnięcie Politechniki Krakowskiej
Ekologia
Strefy Czystego Transportu – spójrzmy na fakty
Ekologia
Nowe badanie UE. Przez ostatnie 12 lat nie odnotowano redukcji emisji CO2
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Ekologia
Miłosz Jakubowski: Strefa Czystego Transportu – nie taka straszna, jak ją malują