W Warszawie e-hulajnogą nie wiedziesz na Stare Miasto

Od 20 maja br. zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące Urządzeń Transportu Osobistego (UTO) oraz elektrycznych hulajnóg. Dla użytkowników oznacza to znaczne utrudnienia, konieczność pilnowania prędkości jazdy, a nawet zakaz wjazdu do wybranych stref.

Publikacja: 15.05.2021 20:01

W Warszawie e-hulajnogą nie wiedziesz na Stare Miasto

Foto: moto.rp.pl

  • Jazda e-hulajnogą po drodzy tylko tam gdzie jest ograniczenie 30 km/h
  • Po chodniku tylko gdy nie ma ścieżki rowerowej, a na drodze jest 50 km/h i więcej
  • Nowe zasady parkowania elektrycznych hulajnóg
  • Ograniczenia wjazdu w niektóre rejony miasta

Warszawa/Polska | Po paru latach od wprowadzenia na rynek elektrycznych hulajnóg, udało się legislatorom ustanowić wiążące przepisy. Zgodnie z wytycznymi już od 20 maja tego roku, elektryczną hulajnogą będzie trzeba poruszać się po ulicy, jeżeli prędkość na danym odcinku drogi wynosi 30 km/h (hulajnoga może jechać tam do 20 km/h). Jeżeli jest ona większa to konieczne będzie korzystanie ze ścieżek rowerowych. Jeździć po chodniku, ale z zachowaniem szczególnej ostrożności można tylko i wyłącznie tam gdzie nie ma ścieżki rowerowej, a droga ma limit prędkości do 50 km/h lub większy. Ponadto określono sposób parkowania tych pojazdów. Zgodnie z wytycznymi sprzęt ma być zaparkowany wzdłuż linii budynków, a nie jak do tej pory, kiedy był dosłownie porzucany gdziekolwiek.

CZYTAJ TAKŻE: Nowy trend: e-hulajnoga od Fiata, Seata czy Audi

Ustawa daje również możliwość wyznaczania dodatkowych reguł samorządom. Przykładem może być Warszawa, która zaproponowała operatorom parkowanie hulajnóg przy stojakach rowerowych. „Aby zagwarantować, że takie rozwiązanie nie będzie blokować miejsc postoju rowerzystom, oczekujemy od operatorów zakupu dodatkowych stojaków – w liczbie proporcjonalnej do posiadanej floty” – zapisano na stronie Zarządu Dróg Miejskich. ZDM wyjaśnił również, że nieprawidłowo zaparkowanie pojazdy będą usuwane na koszt właściciela. Zgodnie z ustawą maksymalna kara w tym przypadku to 123 zł oraz dodatkowo 23 zł za dobę przechowywania. Stawka obowiązująca w Warszawie zostanie określona w Uchwale Rady m.st. Warszawy, której projekt został już przygotowany – podał TVN24.

""

fot. AdobeStock

Foto: moto.rp.pl

Miasto oczekuje od operatorów, że dostosują swoje urządzenia do wytycznych związanych z maksymalną prędkością jazdy (20 km/h). „Będziemy również analizować możliwość wprowadzenia punktowego i czasowego ograniczania prędkości w szczególnych sytuacjach, ze względu na bezpieczeństwo – np. na Bulwarach Wiślanych” – dodał ZDM. Istotną informacją jest plan ograniczenia wjazdu w niektóre rejony miasta. Przykładem może być np. Stare Miasto. „Takie strefy powinny być (…) wyłączone z ruchu przez operatorów – tak, aby użytkownik nie mógł wjechać ani zwrócić urządzenia na tym terenie” – zaznaczyli drogowcy.

CZYTAJ TAKŻE: Tego Fiata nie kupisz w salonie. Włosi poprawili e-hulajnogę

Działania miast nie ograniczają się tylko do Stolicy. Już w tym momencie wiele arterii miejskich ogłasza własne wytyczne dotyczące obsługi i pozostawiania m.in. e-hulajnóg. Przykładem może być Bytom, w którym ograniczono prędkość jazdy do 18 km/h w ścisłym centrum.

  • Jazda e-hulajnogą po drodzy tylko tam gdzie jest ograniczenie 30 km/h
  • Po chodniku tylko gdy nie ma ścieżki rowerowej, a na drodze jest 50 km/h i więcej
  • Nowe zasady parkowania elektrycznych hulajnóg
  • Ograniczenia wjazdu w niektóre rejony miasta

Warszawa/Polska | Po paru latach od wprowadzenia na rynek elektrycznych hulajnóg, udało się legislatorom ustanowić wiążące przepisy. Zgodnie z wytycznymi już od 20 maja tego roku, elektryczną hulajnogą będzie trzeba poruszać się po ulicy, jeżeli prędkość na danym odcinku drogi wynosi 30 km/h (hulajnoga może jechać tam do 20 km/h). Jeżeli jest ona większa to konieczne będzie korzystanie ze ścieżek rowerowych. Jeździć po chodniku, ale z zachowaniem szczególnej ostrożności można tylko i wyłącznie tam gdzie nie ma ścieżki rowerowej, a droga ma limit prędkości do 50 km/h lub większy. Ponadto określono sposób parkowania tych pojazdów. Zgodnie z wytycznymi sprzęt ma być zaparkowany wzdłuż linii budynków, a nie jak do tej pory, kiedy był dosłownie porzucany gdziekolwiek.

Dwa Kółka
Oto najmocniejszy jednocylindrowy silnik na świecie. Produkuje go włoska firma
Dwa Kółka
Polska firma motocyklowa podbiła Rzym. Wyróżniono motocykl pokryty wytatuowaną skórą
Dwa Kółka
Romet inwestuje 100 mln zł. Chce mieć najnowocześniejszą fabrykę rowerów w Europie
Dwa Kółka
To jest chyba najdziwniejszy pojazd BMW. Coś między skuterem a motocyklem
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Dwa Kółka
Ten motocykl zbudowano w Rzeszowie. Wygrał na największym festiwalu motocyklowym