- Jazda e-hulajnogą po drodzy tylko tam gdzie jest ograniczenie 30 km/h
- Po chodniku tylko gdy nie ma ścieżki rowerowej, a na drodze jest 50 km/h i więcej
- Nowe zasady parkowania elektrycznych hulajnóg
- Ograniczenia wjazdu w niektóre rejony miasta
Warszawa/Polska | Po paru latach od wprowadzenia na rynek elektrycznych hulajnóg, udało się legislatorom ustanowić wiążące przepisy. Zgodnie z wytycznymi już od 20 maja tego roku, elektryczną hulajnogą będzie trzeba poruszać się po ulicy, jeżeli prędkość na danym odcinku drogi wynosi 30 km/h (hulajnoga może jechać tam do 20 km/h). Jeżeli jest ona większa to konieczne będzie korzystanie ze ścieżek rowerowych. Jeździć po chodniku, ale z zachowaniem szczególnej ostrożności można tylko i wyłącznie tam gdzie nie ma ścieżki rowerowej, a droga ma limit prędkości do 50 km/h lub większy. Ponadto określono sposób parkowania tych pojazdów. Zgodnie z wytycznymi sprzęt ma być zaparkowany wzdłuż linii budynków, a nie jak do tej pory, kiedy był dosłownie porzucany gdziekolwiek.
CZYTAJ TAKŻE: Nowy trend: e-hulajnoga od Fiata, Seata czy Audi
Ustawa daje również możliwość wyznaczania dodatkowych reguł samorządom. Przykładem może być Warszawa, która zaproponowała operatorom parkowanie hulajnóg przy stojakach rowerowych. „Aby zagwarantować, że takie rozwiązanie nie będzie blokować miejsc postoju rowerzystom, oczekujemy od operatorów zakupu dodatkowych stojaków – w liczbie proporcjonalnej do posiadanej floty” – zapisano na stronie Zarządu Dróg Miejskich. ZDM wyjaśnił również, że nieprawidłowo zaparkowanie pojazdy będą usuwane na koszt właściciela. Zgodnie z ustawą maksymalna kara w tym przypadku to 123 zł oraz dodatkowo 23 zł za dobę przechowywania. Stawka obowiązująca w Warszawie zostanie określona w Uchwale Rady m.st. Warszawy, której projekt został już przygotowany – podał TVN24.
fot. AdobeStock