Drogie motocykle wygrywają na słabnącym rynku

Jednoślady tracą u nas mocno na popularności. Spadki sprzedaży pogłębiają się od początku roku.

Publikacja: 11.04.2018 00:32

Drogie motocykle wygrywają na słabnącym rynku

Foto: Adobe Stock

W marcu 2018 r. zarejestrowano tylko 2,2 tys. nowych motocykli i motorowerów. To prawie o połowę mniej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Jak podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), pogarszanie się wyników sprzedażowych widoczne jest od początku tego roku: w styczniu liczba rejestracji była w ujęciu rocznym mniejsza o 27,9 proc., w lutym – o 41,5 proc. Z danych wynika, że sprzedaż nowych motocykli stopniała w ubiegłym miesiącu o jedną trzecią – do 1225 sztuk, natomiast motorowerów o 59 proc. – do 982 sztuk.

Sytuacja na rynku wyraźnie się zmienia: wielkość sprzedaży w marcu jest zdecydowanie niższa niż w trzech poprzednich latach, kiedy rozszerzenie na większą grupę kierowców uprawnień do prowadzenia lekkich motocykli doprowadziło do sprzedażowego boomu. – Jest to jednak ciągle więcej, niż rejestrowano w marcu w latach poprzedzających gwałtowny wzrost popytu na motocykle o pojemnościach 125 cm3 – podkreśla PZPM. W sumie w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2018 r. zarejestrowano niespełna 2,1 tys. nowych motocykli, o prawie 29 proc. mniej niż w pierwszym kwartale ub.r.

Wszystko wskazuje, że mniejszymi i tańszymi pojazdami, które windowały sprzedaż w poprzednich latach, rynek się nasycił. Teraz nowe motocykle kupują przede wszystkim posiadacze zasobnych portfeli. Pokazuje to struktura najpopularniejszych obecnie marek. W pierwszym kwartale największą sprzedaż osiągnęło BMW, które na swoje maszyny znalazło 296 chętnych. Zarazem na szczyt sprzedażowego rankingu wróciła grupa motocykli największych i najdroższych, z silnikami o pojemnościach powyżej 750 cm3. W tej kategorii BMW było wspierane przez legendarną markę Harley-Davidson (131 sprzedanych motocykli) oraz Yamahę (75). W sumie Harley w ogólnym rankingu rejestracji był 5. z udziałem w rynku na poziomie 6,93 proc., a Yamaha zajęła 2. miejsce z udziałem 13,23 proc. Natomiast rynkowy udział BMW wzrósł do 14,14 proc. z 11,78 proc. w tym samym czasie rok wcześniej.

Zaskakująco słabo wypadł krajowy producent Romet Motors: od stycznia do maja sprzedał tylko 111 motocykli, o przeszło dwie trzecie mniej niż w pierwszym kwartale 2017 r. Duże, ponad 45-procentowe spadki odnotowały także Suzuki i Junak. Na dziesięć najpopularniejszym marek tylko trzy zwiększyły ubiegłoroczną sprzedaż: KTM, Harley-Davidson i Triumph.

Spadła także sprzedaż jednośladów używanych. W przypadku motocykli liczba rejestracji w marcu stopniała w porównaniu z ubiegłym rokiem o 26,3 proc. do 5774 maszyn. Z kolei rejestracje od stycznia wyniosły niespełna 10,5 tys. sztuk i były niższe niż przed rokiem o 15 proc. Natomiast rejestracje używanych motorowerów wyniosły w pierwszych trzech miesiącach 1275 sztuk i były mniejsze w ujęciu rok do roku o 16,5 proc.

Jak podaje PZPM, od początku roku zarejestrowano 170 skuterów elektrycznych. W tym samym czasie rok wcześniej tylko 63.

W marcu 2018 r. zarejestrowano tylko 2,2 tys. nowych motocykli i motorowerów. To prawie o połowę mniej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Jak podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), pogarszanie się wyników sprzedażowych widoczne jest od początku tego roku: w styczniu liczba rejestracji była w ujęciu rocznym mniejsza o 27,9 proc., w lutym – o 41,5 proc. Z danych wynika, że sprzedaż nowych motocykli stopniała w ubiegłym miesiącu o jedną trzecią – do 1225 sztuk, natomiast motorowerów o 59 proc. – do 982 sztuk.

Pozostało 81% artykułu
Dwa Kółka
Oto najmocniejszy jednocylindrowy silnik na świecie. Produkuje go włoska firma
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Dwa Kółka
Polska firma motocyklowa podbiła Rzym. Wyróżniono motocykl pokryty wytatuowaną skórą
Dwa Kółka
Romet inwestuje 100 mln zł. Chce mieć najnowocześniejszą fabrykę rowerów w Europie
Dwa Kółka
To jest chyba najdziwniejszy pojazd BMW. Coś między skuterem a motocyklem
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Dwa Kółka
Ten motocykl zbudowano w Rzeszowie. Wygrał na największym festiwalu motocyklowym