Drogie motocykle wygrywają na słabnącym rynku

Jednoślady tracą u nas mocno na popularności. Spadki sprzedaży pogłębiają się od początku roku.

Publikacja: 11.04.2018 00:32

Drogie motocykle wygrywają na słabnącym rynku

Foto: Adobe Stock

W marcu 2018 r. zarejestrowano tylko 2,2 tys. nowych motocykli i motorowerów. To prawie o połowę mniej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Jak podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), pogarszanie się wyników sprzedażowych widoczne jest od początku tego roku: w styczniu liczba rejestracji była w ujęciu rocznym mniejsza o 27,9 proc., w lutym – o 41,5 proc. Z danych wynika, że sprzedaż nowych motocykli stopniała w ubiegłym miesiącu o jedną trzecią – do 1225 sztuk, natomiast motorowerów o 59 proc. – do 982 sztuk.

Sytuacja na rynku wyraźnie się zmienia: wielkość sprzedaży w marcu jest zdecydowanie niższa niż w trzech poprzednich latach, kiedy rozszerzenie na większą grupę kierowców uprawnień do prowadzenia lekkich motocykli doprowadziło do sprzedażowego boomu. – Jest to jednak ciągle więcej, niż rejestrowano w marcu w latach poprzedzających gwałtowny wzrost popytu na motocykle o pojemnościach 125 cm3 – podkreśla PZPM. W sumie w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2018 r. zarejestrowano niespełna 2,1 tys. nowych motocykli, o prawie 29 proc. mniej niż w pierwszym kwartale ub.r.

Wszystko wskazuje, że mniejszymi i tańszymi pojazdami, które windowały sprzedaż w poprzednich latach, rynek się nasycił. Teraz nowe motocykle kupują przede wszystkim posiadacze zasobnych portfeli. Pokazuje to struktura najpopularniejszych obecnie marek. W pierwszym kwartale największą sprzedaż osiągnęło BMW, które na swoje maszyny znalazło 296 chętnych. Zarazem na szczyt sprzedażowego rankingu wróciła grupa motocykli największych i najdroższych, z silnikami o pojemnościach powyżej 750 cm3. W tej kategorii BMW było wspierane przez legendarną markę Harley-Davidson (131 sprzedanych motocykli) oraz Yamahę (75). W sumie Harley w ogólnym rankingu rejestracji był 5. z udziałem w rynku na poziomie 6,93 proc., a Yamaha zajęła 2. miejsce z udziałem 13,23 proc. Natomiast rynkowy udział BMW wzrósł do 14,14 proc. z 11,78 proc. w tym samym czasie rok wcześniej.

Zaskakująco słabo wypadł krajowy producent Romet Motors: od stycznia do maja sprzedał tylko 111 motocykli, o przeszło dwie trzecie mniej niż w pierwszym kwartale 2017 r. Duże, ponad 45-procentowe spadki odnotowały także Suzuki i Junak. Na dziesięć najpopularniejszym marek tylko trzy zwiększyły ubiegłoroczną sprzedaż: KTM, Harley-Davidson i Triumph.

Spadła także sprzedaż jednośladów używanych. W przypadku motocykli liczba rejestracji w marcu stopniała w porównaniu z ubiegłym rokiem o 26,3 proc. do 5774 maszyn. Z kolei rejestracje od stycznia wyniosły niespełna 10,5 tys. sztuk i były niższe niż przed rokiem o 15 proc. Natomiast rejestracje używanych motorowerów wyniosły w pierwszych trzech miesiącach 1275 sztuk i były mniejsze w ujęciu rok do roku o 16,5 proc.

Jak podaje PZPM, od początku roku zarejestrowano 170 skuterów elektrycznych. W tym samym czasie rok wcześniej tylko 63.

W marcu 2018 r. zarejestrowano tylko 2,2 tys. nowych motocykli i motorowerów. To prawie o połowę mniej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Jak podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), pogarszanie się wyników sprzedażowych widoczne jest od początku tego roku: w styczniu liczba rejestracji była w ujęciu rocznym mniejsza o 27,9 proc., w lutym – o 41,5 proc. Z danych wynika, że sprzedaż nowych motocykli stopniała w ubiegłym miesiącu o jedną trzecią – do 1225 sztuk, natomiast motorowerów o 59 proc. – do 982 sztuk.

Pozostało 81% artykułu
Dwa Kółka
To jest chyba najdziwniejszy pojazd BMW. Coś między skuterem a motocyklem
Dwa Kółka
Ten motocykl zbudowano w Rzeszowie. Wygrał na największym festiwalu motocyklowym
Dwa Kółka
Skąd i jakie motocykle sprowadzają Polacy?
Dwa Kółka
Suzuki Hayabusa obchodzi swoje 25-lecie. Specjalna wersja na urodziny
Dwa Kółka
Co dziesiąty rower wyprodukowany w Europie powstał w Polsce