Sejm poparł nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która reguluje m.in. status prawny Urządzeń Transportu Osobistego. Dzięki temu najmłodsi użytkownicy będą mogli użytkować np. hulajnogi elektryczne tylko w wyznaczonym obszarze i pod nadzorem dorosłych.

Urządzenia Transportu Osobistego (UTO) do tej pory nie były sklasyfikowane. Przez to ich użytkownicy, w razie kolizji, byli traktowani jak piesi. To się zmieni. Wszystko dzięki noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, za której przyjęciem głosowało 414 posłów, przeciw było 15, a 25 wstrzymało się od głosu. Teraz ustawa trafi do Senatu.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie rowery podbijają Europę

Nowe przepisy jasno określają, jak można korzystać m.in. z hulajnóg elektrycznych. Jeżeli ustawa zostanie przyjęta, użytkownicy tego typu sprzętu będą zobowiązani do korzystania z dróg dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów z maksymalną dopuszczalną prędkością do 20 km/h. W sytuacji, kiedy nie będzie dostępnej drogi rowerowej oraz pasa dla rowerów, kierujący hulajnogą elektryczną będzie zobowiązany do korzystania z jezdni, po której nie wolno się pojazdom poruszać z prędkością większą niż 30 km/h. Trzeba jednak jasno zaznaczyć, że limit dla pojazdów nie jest taki sam jak dla hulajnóg (maksymalnie 20 km/h). Użytkownicy hulajnóg elektrycznych będą mogli skorzystać z chodnika, tylko wtedy, gdy nie ma drogi dla rowerów, a na drodze publicznej limit prędkości jest większy niż 30 km/h. W takiej sytuacji kierujący hulajnogą będzie musiał poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, do tego zachować szczególną ostrożność i nie utrudniać mu przemieszczania się.

Wraz z nowymi przepisami zaczną obowiązywać również jasne wytyczne kto i na jakich zasadach może korzystać z hulajnóg elektrycznych. Osoby w wielu do 10 lat będą mogły korzystać z hulajnóg elektrycznych jedynie w strefach zamieszkania i pod opieką dorosłych. W przedziale 10-18 lat będą zobowiązane do posiadania karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T, a po ukończeniu 18 lat nie będą one wymagane. Podobne przepisy przewidziano dla kierujących UTO. Będą oni mogli poruszać się wyłącznie po drogach dla rowerów i chodnikach. W odniesieniu do urządzeń wspomagających ruch (np. rolki, wrotki czy deskorolka) nie będą wymagane żadne uprawnienia oraz nie będzie ograniczeń wiekowych.

CZYTAJ TAKŻE: Nowy trend: e-hulajnoga od Fiata, Seata czy Audi

Nowelizacja przyjęta przez Sejm zakłada również kary i mandaty za poruszanie się hulajnogą elektryczną, UTO czy urządzeniem wspomagającym ruch po chodniku lub drogą dla pieszych z prędkością większą niż zbliżoną do pieszego lub za nieustąpienie pierwszeństwa pieszym. Najwyższy mandat przewidziano (od 300 do 500 zł) za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka – podał TVN24.pl. Przyjęty projekt został przyjęty bez poprawek zaproponowanych przez kluby KO, Konfederację, Lewicę i koło poselskie Polska 2050 oraz wniosek mniejszości złożony przez posłankę Lewicy Agnieszkę Dziemianowicz-Bąk.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ładowarki do aut elektrycznych w leasingu

GreenWay Polska oraz Europejski Fundusz Leasingowy (EFL) przygotowały ofertę leasingowania stacji ładowania pojazdów elektrycznych. ...

Lotos wprowadza opłaty za ładowanie elektrycznych aut

Koniec darmowego tankowania prądu na stacjach Lotosu. Od 27 stycznia koncern naftowy wprowadza opłaty ...

CEO Nissana Carlos Ghosn

Carlos Ghosn dostał podwyżkę

Nissan zapłacił Carlosowi Ghosnowi za ostatni rok (do 31 marca) 1,098 mld jenów (8,78 ...

Kiedy ruszy produkcja polskiego auta elektrycznego?

O polskim samochodzie elektrycznym dyskutuje się od długiego czasu. Teraz plany powoli stają się ...

Mercedes EQC: Kumpel z wtyczką

EQC nie jest pierwszym elektrycznym Mercedesem, ale na pewno najciekawszym. Rzuca rękawice Jaguarowi i ...

Siedem pojazdów Aleksandra Łukaszenki

Białoruski dyktator zgromadził sporą kolekcję najdroższych pojazdów. Jedne kupił za pieniądze podatników, inne dostał ...