Nowe przepisy dla hulajnóg elektrycznych

Sejm poparł nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która reguluje m.in. status prawny Urządzeń Transportu Osobistego. Dzięki temu najmłodsi użytkownicy będą mogli użytkować np. hulajnogi elektryczne tylko w wyznaczonym obszarze i pod nadzorem dorosłych.

Publikacja: 27.02.2021 15:21

Nowe przepisy dla hulajnóg elektrycznych

Foto: moto.rp.pl

Urządzenia Transportu Osobistego (UTO) do tej pory nie były sklasyfikowane. Przez to ich użytkownicy, w razie kolizji, byli traktowani jak piesi. To się zmieni. Wszystko dzięki noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, za której przyjęciem głosowało 414 posłów, przeciw było 15, a 25 wstrzymało się od głosu. Teraz ustawa trafi do Senatu.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie rowery podbijają Europę

Nowe przepisy jasno określają, jak można korzystać m.in. z hulajnóg elektrycznych. Jeżeli ustawa zostanie przyjęta, użytkownicy tego typu sprzętu będą zobowiązani do korzystania z dróg dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów z maksymalną dopuszczalną prędkością do 20 km/h. W sytuacji, kiedy nie będzie dostępnej drogi rowerowej oraz pasa dla rowerów, kierujący hulajnogą elektryczną będzie zobowiązany do korzystania z jezdni, po której nie wolno się pojazdom poruszać z prędkością większą niż 30 km/h. Trzeba jednak jasno zaznaczyć, że limit dla pojazdów nie jest taki sam jak dla hulajnóg (maksymalnie 20 km/h). Użytkownicy hulajnóg elektrycznych będą mogli skorzystać z chodnika, tylko wtedy, gdy nie ma drogi dla rowerów, a na drodze publicznej limit prędkości jest większy niż 30 km/h. W takiej sytuacji kierujący hulajnogą będzie musiał poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, do tego zachować szczególną ostrożność i nie utrudniać mu przemieszczania się.

""

moto.rp.pl

Wraz z nowymi przepisami zaczną obowiązywać również jasne wytyczne kto i na jakich zasadach może korzystać z hulajnóg elektrycznych. Osoby w wielu do 10 lat będą mogły korzystać z hulajnóg elektrycznych jedynie w strefach zamieszkania i pod opieką dorosłych. W przedziale 10-18 lat będą zobowiązane do posiadania karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T, a po ukończeniu 18 lat nie będą one wymagane. Podobne przepisy przewidziano dla kierujących UTO. Będą oni mogli poruszać się wyłącznie po drogach dla rowerów i chodnikach. W odniesieniu do urządzeń wspomagających ruch (np. rolki, wrotki czy deskorolka) nie będą wymagane żadne uprawnienia oraz nie będzie ograniczeń wiekowych.

CZYTAJ TAKŻE: Nowy trend: e-hulajnoga od Fiata, Seata czy Audi

Nowelizacja przyjęta przez Sejm zakłada również kary i mandaty za poruszanie się hulajnogą elektryczną, UTO czy urządzeniem wspomagającym ruch po chodniku lub drogą dla pieszych z prędkością większą niż zbliżoną do pieszego lub za nieustąpienie pierwszeństwa pieszym. Najwyższy mandat przewidziano (od 300 do 500 zł) za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka – podał TVN24.pl. Przyjęty projekt został przyjęty bez poprawek zaproponowanych przez kluby KO, Konfederację, Lewicę i koło poselskie Polska 2050 oraz wniosek mniejszości złożony przez posłankę Lewicy Agnieszkę Dziemianowicz-Bąk.

Urządzenia Transportu Osobistego (UTO) do tej pory nie były sklasyfikowane. Przez to ich użytkownicy, w razie kolizji, byli traktowani jak piesi. To się zmieni. Wszystko dzięki noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, za której przyjęciem głosowało 414 posłów, przeciw było 15, a 25 wstrzymało się od głosu. Teraz ustawa trafi do Senatu.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie rowery podbijają Europę

Pozostało 87% artykułu
Dwa Kółka
Ten motocykl zbudowano w Rzeszowie. Wygrał na największym festiwalu motocyklowym
Dwa Kółka
Skąd i jakie motocykle sprowadzają Polacy?
Dwa Kółka
Suzuki Hayabusa obchodzi swoje 25-lecie. Specjalna wersja na urodziny
Dwa Kółka
Co dziesiąty rower wyprodukowany w Europie powstał w Polsce
Dwa Kółka
Kultowa marka motocykli zostanie wskrzeszona? Fani czekają na inwestora