Sejm poparł nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która reguluje m.in. status prawny Urządzeń Transportu Osobistego. Dzięki temu najmłodsi użytkownicy będą mogli użytkować np. hulajnogi elektryczne tylko w wyznaczonym obszarze i pod nadzorem dorosłych.

Urządzenia Transportu Osobistego (UTO) do tej pory nie były sklasyfikowane. Przez to ich użytkownicy, w razie kolizji, byli traktowani jak piesi. To się zmieni. Wszystko dzięki noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, za której przyjęciem głosowało 414 posłów, przeciw było 15, a 25 wstrzymało się od głosu. Teraz ustawa trafi do Senatu.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie rowery podbijają Europę

Nowe przepisy jasno określają, jak można korzystać m.in. z hulajnóg elektrycznych. Jeżeli ustawa zostanie przyjęta, użytkownicy tego typu sprzętu będą zobowiązani do korzystania z dróg dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów z maksymalną dopuszczalną prędkością do 20 km/h. W sytuacji, kiedy nie będzie dostępnej drogi rowerowej oraz pasa dla rowerów, kierujący hulajnogą elektryczną będzie zobowiązany do korzystania z jezdni, po której nie wolno się pojazdom poruszać z prędkością większą niż 30 km/h. Trzeba jednak jasno zaznaczyć, że limit dla pojazdów nie jest taki sam jak dla hulajnóg (maksymalnie 20 km/h). Użytkownicy hulajnóg elektrycznych będą mogli skorzystać z chodnika, tylko wtedy, gdy nie ma drogi dla rowerów, a na drodze publicznej limit prędkości jest większy niż 30 km/h. W takiej sytuacji kierujący hulajnogą będzie musiał poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, do tego zachować szczególną ostrożność i nie utrudniać mu przemieszczania się.

Wraz z nowymi przepisami zaczną obowiązywać również jasne wytyczne kto i na jakich zasadach może korzystać z hulajnóg elektrycznych. Osoby w wielu do 10 lat będą mogły korzystać z hulajnóg elektrycznych jedynie w strefach zamieszkania i pod opieką dorosłych. W przedziale 10-18 lat będą zobowiązane do posiadania karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T, a po ukończeniu 18 lat nie będą one wymagane. Podobne przepisy przewidziano dla kierujących UTO. Będą oni mogli poruszać się wyłącznie po drogach dla rowerów i chodnikach. W odniesieniu do urządzeń wspomagających ruch (np. rolki, wrotki czy deskorolka) nie będą wymagane żadne uprawnienia oraz nie będzie ograniczeń wiekowych.

CZYTAJ TAKŻE: Nowy trend: e-hulajnoga od Fiata, Seata czy Audi

Nowelizacja przyjęta przez Sejm zakłada również kary i mandaty za poruszanie się hulajnogą elektryczną, UTO czy urządzeniem wspomagającym ruch po chodniku lub drogą dla pieszych z prędkością większą niż zbliżoną do pieszego lub za nieustąpienie pierwszeństwa pieszym. Najwyższy mandat przewidziano (od 300 do 500 zł) za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka – podał TVN24.pl. Przyjęty projekt został przyjęty bez poprawek zaproponowanych przez kluby KO, Konfederację, Lewicę i koło poselskie Polska 2050 oraz wniosek mniejszości złożony przez posłankę Lewicy Agnieszkę Dziemianowicz-Bąk.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Świat idzie w wodór

Do roku 2021 w Niemczech zostanie uruchomionych 130 stacji tankowania wodoru. Obecnie jest ich ...

Koniec produkcji Opla Astry w Gliwicach

Koniec produkcji Opla Astry w Gliwicach. Nowa generacja budowana będzie ponownie w niemieckim Rüsselsheim. ...

Ekstradycja za pomoc byłemu prezesowi Renault


Amerykański sędzia uznał, że można wysłać do Japonii na proces dwóch mężczyzn ze stanu ...

Budowa obwodnic zwiększa tempo przed końcem roku

We wtorek drogowcy oddali do ruchu obwodnic Myśliny w ciągu drogi krajowej nr 46. ...

Volvo XC40 T5 plug-in hybrid - popularność hybryd ładowanych z gniazdka nie rośnie w Europie tak szybko, jak spodziewali się producenci

Hybrydy czy elektryki? Nie, dziękuję. Polskim kierowcom trudno odejść od diesla

O połowę zwiększyła się w ubiegłym roku sprzedaż samochodów bateryjnych w krajach UE. Mimo ...

Klasa S – 10 rzeczy, którymi zachwyca najnowsza limuzyna Mercedesa

Mercedes Klasy S powstał w 1972 roku. Jak żaden inny model wyznaczał trendy, zachwycał ...